Afspraak maken bij de gemeente

Op deze pagina leest u hoe het werkt als u een afspraak wilt maken met de gemeente. Bijvoorbeeld om aangifte van een geboorte te doen.

Om meer dan 500.000 Hagenaars goed te kunnen helpen werkt de gemeente op afspraak. Zo kan de gemeente tijd voor u reserveren en bent u er zeker van dat u goed en snel geholpen wordt.

Voor een snelle afhandeling

De gemeente vraagt u dringend om op het volgende te letten:

  • Kom op tijd op de afspraak.
  • Neem alle documenten mee die u nodig heeft. Deze staan bij het product.
  • Kunt u onverwacht niet komen? Meldt u zich dan zo snel mogelijk af.

Online afspraak maken

Voor de meeste producten kunt u zelf online uw afspraak maken. Ga hiervoor naar het product dat u nodig heeft. Op die pagina (bijvoorbeeld: Aangifte van geboorte doen) klikt u op de afspraakknop. U komt dan op de pagina Online uw afspraak maken met de gemeente automatisch bij het goede product.
Kunt u voor uw product niet zelf online een afspraak maken? Bel dan naar telefoonnummer 14070.

Afspraak met spoed

Lukt het niet om op tijd een afspraak te maken via de website? Bel dan naar telefoonnummer 14070. Misschien kan de gemeente uw afspraak vervroegen. Dit kan in de volgende gevallen:

  • Producten moeten binnen een wettelijke termijn geregistreerd worden (bijvoorbeeld een geboorteaangifte).
  • Uw aanvraag heeft financiële, juridische of maatschappelijke gevolgen. Bijvoorbeeld gevolgen voor uw inkomen, een boete of gevolgen voor de identificatieplicht voor het ontvangen van zorg.
  • U moet dringend een afspraak maken. U kunt uw aanvraag niet zelfstandig doen en uw omgeving kan u hiermee ook niet helpen.
    Belangrijke informatie:

    • Bij een afspraak met spoed wordt u eerder uitgenodigd voor een afspraak.
    • Wilt u dat uw aanvraag sneller wordt behandeld? Voor verschillende producten kunt u een snellere behandeling aanvragen. Dat heet een spoedaanvraag. Hoe dat werkt staat bij de informatie over het product. Een aanvraag met spoed is niet gratis.

    Ophalen zonder afspraak

    Voor het ophalen van uw nieuwe paspoort, ID-kaart of rijbewijs hoeft u geen afspraak te maken. U kunt deze met uw afhaalbewijs en legitimatie ophalen op het stadskantoor waar u uw document heeft aangevraagd. Om uw document op te halen haalt u een bon uit de automaat op het stadskantoor. Op de bon staat een nummer van de balie waar u uw document ophaalt.

    Belangrijke informatie: Let op!  Voor het ophalen van uw nieuwe paspoort, identiteitskaart of rijbewijs gelden op dinsdag en donderdag aangepaste tijden.

    Afspraak afzeggen of verzetten

    Wilt u uw afspraak afzeggen? Dit kan via de link in de bevestigingsmail die u kreeg toen u de afspraak maakte. Wilt u de afspraak verzetten? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente.

    Betalen

    Bij Stadhuis Spui kunt u pinnen en contant betalen. Op stadskantoor Leyweg kunt u alleen pinnen. Het is helaas niet mogelijk om met een creditcard te betalen. U kunt contant alleen met bankbiljetten tot en met € 100 betalen. (Biljetten van € 200 en € 500 kan het Klant Contact Centrum niet aannemen om veiligheidsredenen).

      Zie ook: Openingstijden en locaties stadsdeelkantoren

      Kies hieronder wat u nodig heeft

        Gepubliceerd: 1 mei 2023Laatste wijziging: 28 april 2023