Afspraak maken bij de gemeente
Op deze pagina leest u hoe het werkt als u een afspraak wilt maken met de gemeente. Bijvoorbeeld om aangifte van een geboorte te doen.
Om meer dan 500.000 Hagenaars goed te kunnen helpen werkt de gemeente op afspraak. Zo kan de gemeente tijd voor u reserveren en bent u er zeker van dat u goed en snel geholpen wordt.
Voor een snelle afhandeling
De gemeente vraagt u dringend om op het volgende te letten:
- Kom op tijd op de afspraak.
- Neem alle documenten mee die u nodig heeft. Deze staan bij het product.
- Kunt u onverwacht niet komen? Meldt u zich dan zo snel mogelijk af.
Online afspraak maken
Voor de meeste producten kunt u zelf online uw afspraak maken. Ga hiervoor naar het product dat u nodig heeft. Op die pagina (bijvoorbeeld: Aangifte van geboorte doen) klikt u op de afspraakknop. U komt dan op de pagina Online uw afspraak maken met de gemeente automatisch bij het goede product.
Kunt u voor uw product niet zelf online een afspraak maken? Bel dan naar telefoonnummer 14070.
Afspraak met spoed
Lukt het niet om op tijd een afspraak te maken via de website? Bel dan naar telefoonnummer 14070. Misschien kan de gemeente uw afspraak vervroegen. Dit kan in de volgende gevallen:
- Producten moeten binnen een wettelijke termijn geregistreerd worden (bijvoorbeeld een geboorteaangifte).
- Uw aanvraag heeft financiële, juridische of maatschappelijke gevolgen. Bijvoorbeeld gevolgen voor uw inkomen, een boete of gevolgen voor de identificatieplicht voor het ontvangen van zorg.
- U moet dringend een afspraak maken. U kunt uw aanvraag niet zelfstandig doen en uw omgeving kan u hiermee ook niet helpen.
- Bij een afspraak met spoed wordt u eerder uitgenodigd voor een afspraak.
- Wilt u dat uw aanvraag sneller wordt behandeld? Voor verschillende producten kunt u een snellere behandeling aanvragen. Dat heet een spoedaanvraag. Hoe dat werkt staat bij de informatie over het product. Een aanvraag met spoed is niet gratis.
Ophalen zonder afspraak
Voor het ophalen van uw nieuwe paspoort, ID-kaart of rijbewijs hoeft u geen afspraak te maken. U kunt deze met uw afhaalbewijs en legitimatie ophalen op het stadskantoor waar u uw document heeft aangevraagd. Om uw document op te halen haalt u een bon uit de automaat op het stadskantoor. Op de bon staat een nummer van de balie waar u uw document ophaalt.
Afspraak afzeggen of verzetten
Wilt u uw afspraak afzeggen? Dit kan via de link in de bevestigingsmail die u kreeg toen u de afspraak maakte. Wilt u de afspraak verzetten? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente.
Betalen
Bij Stadhuis Spui kunt u pinnen en contant betalen. Op stadskantoor Leyweg kunt u alleen pinnen. Het is helaas niet mogelijk om met een creditcard te betalen. U kunt contant alleen met bankbiljetten tot en met € 100 betalen. (Biljetten van € 200 en € 500 kan het Klant Contact Centrum niet aannemen om veiligheidsredenen).
Kies hieronder wat u nodig heeft
-
- Rijbewijs aanvragen voor de eerste keer
- Rijbewijs verlengen
- Paspoort, rijbewijs of identiteitskaart gestolen of kwijt
- Rijbewijs categorieën uitbreiden
- Rijbewijs vernieuwen bij beschadiging of onleesbaarheid
- Rijbewijs vernieuwen zonder vaste woon- of verblijfplaats
- Rijbewijs uit EU/EER of Zwitserland omwisselen
- Rijbewijs buiten EU/EER of Zwitserland omwisselen
- Rijbewijs uit Caribisch Nederland omwisselen
-
- Paspoort of identiteitskaart aanvragen
- Paspoort, rijbewijs of identiteitskaart gestolen of kwijt
- Tweede paspoort aanvragen
- Vluchtelingenpaspoort aanvragen
- Vreemdelingenpaspoort aanvragen
- Paspoort en identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders in het buitenland
- Paspoort en identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders zonder vaste woon- of verblijfplaats
-
- Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen
- Buitenlandse documenten registreren in de BRP
- Legalisatie van handtekening (garantverklaring) aanvragen
- Uittreksel attestatie de vita aanvragen
- DigiD aanvragen voor Nederlanders en EER-burgers in het buitenland
- Briefadres aanvragen
- Adres of persoonsgegevens Registratie Niet-ingezetenen (RNI) wijzigen
-
- Nederlandse nationaliteit aanvragen (naturalisatie)
- 1e inschrijving BRP voor Nederlanders uit het buitenland (u heeft nog geen BSN)
- 1e inschrijving BRP voor EU/EER burgers en Zwitsers uit het buitenland (u heeft nog geen BSN)
- Opnieuw inschrijven in de BRP (u heeft al een BSN)
- Vestiging van asielzoekers
- 1e inschrijving BRP vanuit het buitenland met verblijfsvergunning (u heeft nog geen BSN)
- Nederlandse nationaliteit via verkorte procedure aanvragen (optie)
- Burgerservicenummer en Registratie voor niet-ingezetenen (RNI)
- Remigratie, afstand doen van Nederlandse nationaliteit
Gepubliceerd: 1 mei 2023Laatste wijziging: 28 april 2023