Afspraak maken bij de gemeente

De gemeente werkt op afspraak.

Let op!

Het is erg druk. Veel mensen willen reisdocumenten, een paspoort of ID-kaart aanvragen. Dat kan betekenen dat u mogelijk langer moet wachten dan u gewend bent. De gemeente vraagt u om aanvragen die niet dringend zijn nog even uit te stellen. Is uw document nog geldig? Stel uw aanvraag dan, als het kan, uit tot in september 2021. Excuses voor het mogelijke ongemak en dank voor uw begrip.

Om meer dan 500.000 Hagenaars goed van dienst te kunnen zijn werkt de gemeente op afspraak. Zo kan de gemeente tijd voor u reserveren en bent u er zeker van dat u goed en snel geholpen wordt.

Afspraak is afspraak

Om dit voor iedereen goed te laten werken is het belangrijk om een aantal basisregels met elkaar af te spreken. De gemeente vraagt u dringend om:

  • op tijd op de afspraak te komen
  • alle benodigde documenten mee te nemen die vermeld staan bij het product
  • dat u zich zo snel mogelijk afmeldt als u onverwacht niet kunt komen
  • om u te houden aan alle maatregelen rond het coronavirus

Afspraak maken

U maakt een afspraak via de website door het product te kiezen dat u nodig heeft en vervolgens op de afspraakknop te klikken.

Spoedloket

Lukt het niet om op tijd een afspraak te maken via de website? Dan kunt u contact opnemen met 14070. Zij kijken of het nodig is de afspraak te vervroegen. Dit kan het geval zijn als:

  • producten binnen een wettelijke termijn geregistreerd moeten worden (bijvoorbeeld een geboorteaangifte)
  • er financiële, juridische of maatschappelijke gevolgen aan de aanvraag gekoppeld zijn (zoals gevolgen voor uw inkomen of toeslag, een boete of de identificatieplicht voor het ontvangen van zorg)
  • u dringend een afspraak moet maken, niet in staat bent de aanvraag zelfstandig te doen en geen beroep kunt doen op de omgeving

  • Bij een afspraak met spoed wordt u eerder uitgenodigd voor een afspraak.
  • Wilt u dat uw aanvraag sneller wordt behandeld? Voor verschillende producten kunt u een snellere behandeling aanvragen. Dat heet een spoedaanvraag. Hoe dat werkt staat bij de informatie over het product. Een aanvraag met spoed is niet gratis.

Ophalen zonder afspraak

Voor het ophalen van uw nieuwe paspoort, ID-kaart of rijbewijs hoeft u geen afspraak te maken. U kunt deze met uw afhaalbewijs en legitimatie ophalen op het stadskantoor waar u het heeft aangevraagd.

Afspraak afzeggen of verzetten

Wilt u uw afspraak afzeggen? Dit kan via de link in de bevestigingsmail die u kreeg toen u de afspraak maakte. Als u de afspraak wilt verzetten, kunt u contact opnemen met de gemeente.

Betalen

Bij Stadhuis Spui kunt u pinnen en contant betalen. Op stadskantoor Leyweg kunt u alleen pinnen. Het is helaas niet mogelijk om met een creditcard te betalen.

    Zie ook: Openingstijden en locaties stadsdeelkantoren

    Rijbewijs

    Paspoort of identiteitskaart

    Verhuizen

    Geboorte en erkenning

    Huwelijk en geregistreerd partnerschap

    Overlijden

    Parkeren

    Afval

      Akten en afschriften

      Persoonsgegevens (BRP)

      Immigratie

      Gepubliceerd: 30 juni 2020Laatste wijziging: 3 augustus 2021