Paspoort en identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders in het buitenland

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? Dan kunt u bij een aantal Nederlandse gemeenten een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

Met de nieuwe identiteitskaarten (geldig vanaf 1 januari 2021) kunt u inloggen op DigiD. Als u inlogt, kunt u online zaken regelen met overheid, zorg, onderwijs of pensioenfonds. Nadat u uw identiteitskaart heeft opgehaald bij de gemeente, krijgt u hierover binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarna kunt u inloggen met de kaart op DigiD. Zie ook: www.digid.nl(Externe link).
U kunt uw nieuwe paspoort of identiteitskaart aanvragen in Den Haag, maar ook bij een aantal andere gemeenten: Bergeijk(Externe link)Bergen op Zoom(Externe link)Breda(Externe link)Echt-Susteren(Externe link)Enschede(Externe link)Maastricht(Externe link)Montferland(Externe link)Oldambt(Externe link)Sluis(Externe link)Venlo(Externe link) en aan de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol(Externe link).
U kunt ook een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen in het land waar u woont. Dat kan bij de Nederlandse ambassade, het Nederlandse consulaat-generaal, of een externe dienstverlener zoals VFS Global.

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U woont in het buitenland.
  • U staat niet (meer) in de Basisregistratie Personen (BRP) van een gemeente.

  • Een pasfoto. Er gelden strenge eisen voor de pasfoto. Bekijk deze eisen op de website van de Rijksoverheid(Externe link).
  • Al uw paspoorten of identiteitskaarten.
  • Een bewijs van inschrijving of uitschrijving met vermelding van uw nationaliteit.
  • Heeft u een andere nationaliteit gekregen? Neem dan documenten mee waarin staat hoe en wanneer u deze nationaliteit heeft gekregen.
  • Andere documenten, zoals een afschrift van uw geboorteakte of een bewijs van legaal verblijf. Dit hangt af van in welk land u woont. Kijk op www.nederlandwereldwijd.nl(Externe link). Hier staat per land welke documenten u nog meer nodig heeft voor uw aanvraag.

Aanvraag voor uw kind

Bij de aanvraag voor een kind jonger dan 18 jaar (paspoort) of jonger dan 12 jaar (identiteitskaart) heeft u ook nodig:

  • Schriftelijke toestemming van de personen met het ouderlijk gezag. Meestal zijn dit beide ouders. U kunt hiervoor het Toestemmingsformulier Nederlandse reisdocumenten(Externe link) gebruiken.
  • Een (kopie van een) geldig legitimatiebewijs van de personen die het formulier hebben ondertekend.
  • Uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het afhalen.

Uw paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen

Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Dan geeft u dit door bij het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitsbewijs.

  • U komt zelf naar de afspraak.
  • Tijdens uw afspraak hoort u wanneer u uw paspoort of identiteitskaart mag afhalen.
  • U haalt uw paspoort of identiteitskaart zelf af in Stadhuis Spui. Dit moet u binnen 3 maanden na uw aanvraag doen. Daarna is het document niet meer geldig en moet de gemeente het weggooien. Wilt u na deze 3 maanden toch een paspoort of identiteitskaart? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

Tarief 2023
(zaken- of 2e) paspoort voor 18 jaar en ouder € 117,35
(zaken- of 2e) paspoort tot 18 jaar € 98,40
identiteitskaart 18 jaar en ouder € 113,20
identiteitskaart tot 18 jaar € 80,80

Omdat u niet in de BRP staat, zijn de kosten hoger dan bij een gewone aanvraag. Er is voor de aanvraag extra administratie nodig. U betaalt de kosten tijdens uw aanvraag aan de balie op Stadhuis Spui. Daar kunt u pinnen en contant betalen.

De gemeente kijkt eerst of de aanvraag compleet is. Als alle documenten in orde zijn, is uw paspoort of identiteitskaart na 3 werkdagen klaar.

  • Er zijn eisen aan de taal van de documenten.Documenten in het Frans, Duits of Engels accepteert de gemeente meestal. Bij twijfel kan de gemeente naar een Nederlandse vertaling vragen. Moet u het document laten vertalen? Dan kunt u dat laten doen door een beëdigde tolk/vertaler.
  • Als u buitenlandse documenten in Nederland wilt gebruiken, moet u deze vaak eerst laten legaliseren. Dat kunt u doen in het land waar het document vandaan komt. Kijk op www.nederlandwereldwijd.nl(Externe link) hoe u dat doet.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070