Huwelijk of geregistreerd partnerschap melden
Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in Den Haag? Dan moet u dit eerst melden bij de gemeente. Vroeger heette dit ‘in ondertrouw gaan’.
- U moet allebei 18 jaar of ouder zijn om te kunnen trouwen of een partnerschap aan te gaan.
- U kunt de melding maximaal 1 jaar en minimaal 8 weken voor de datum van de ceremonie doen.
- U kunt online melding doen als u beiden bent ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast moet u alle benodigde documenten hebben.
- U kunt uw voornemen om te trouwen bij elke gemeente melden. U kunt dit het best doen in de gemeente waar u gaat trouwen of uw partnerschap aangaat.
Bij het melden van een huwelijk of geregistreerd partnerschap heeft u een aantal documenten nodig. Welke dat zijn, hangt af van uw persoonlijke situatie. U heeft altijd nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs van u en uw partner.
- Een geldig identiteitsbewijs van de getuigen. Er zijn minimaal 2 en maximaal 4 getuigen nodig.
Een geldig identiteitsbewijs is het liefst 1 van de volgende documenten:
- paspoort
- Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart)
- ID-kaart of paspoort uit een EER-land(Externe link) (alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland)
- Nederlands vreemdelingendocument
Als u, uw partner of de getuige de Nederlandse nationaliteit heeft, dan is het ook mogelijk het rijbewijs als identiteitsbewijs te gebruiken.
Bent u eerder getrouwd geweest?
Zorg er dan voor dat 1 van de volgende documenten juist is geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP):
- uw echtscheidingsakte of
- de overlijdensakte of
- de akte van ontbinding van een geregistreerd partnerschap.
In MijnOverheid(Externe link) ziet u of uw document is geregistreerd in de BRP. En kunt u controleren of het in de BRP juist staat.
Ontbreken de gegevens van uw (ex)partner of is het document niet geregistreerd? Maak dan een afspraak bij de gemeente waar u staat ingeschreven om deze gegevens te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Gaat het om een buitenlands document en u bent in Den Haag ingeschreven? Kijk dan op de pagina Buitenlandse documenten registreren in de BRP.
Doe dit voordat u een melding huwelijk of geregistreerd partnerschap maakt.
Bent u in het buitenland geboren?
Zorg er dan voor dat de geboorteakte juist is geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP).
In MijnOverheid(Externe link) ziet u of uw document is geregistreerd in de BRP. En kunt u controleren of het in de BRP juist staat.
Ontbreken de gegevens van uw ouders of is het document niet geregistreerd? Maak dan een afspraak bij de gemeente waar u staat ingeschreven om deze gegevens te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Bent u in Den Haag ingeschreven? Kijk dan op de pagina Buitenlandse documenten registreren in de BRP.
Doe dit voordat u een melding huwelijk of geregistreerd partnerschap maakt.
Om uw huwelijk of partnerschap te melden, gebruikt u het afsprakensysteem (het Trouwloket). Hierin kunt u de datum en uw voorkeuren vastleggen. Ook kunt u hierin de nodige documenten uploaden.
U kunt uw voornemen digitaal melden als u allebei bent ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP).
Voordat u de melding doet, moet u eerst weten waar en wanneer u de plechtigheid wilt houden. En welke trouwambtenaar u graag heeft.
In de agenda kunt u bekijken welke datums vrij zijn. De datum vastleggen doet u bij stap 3 in het Trouwloket.
Doorloop stappen 1 tot en met 3 hieronder. Voor de kosten krijgt u een factuur.
- Vul het digitale formulier helemaal in. Houd hiervoor uw gegevens en die van uw ouders en de getuigen bij de hand (bijvoorbeeld geboortedatum, geboorteplaats).
- Print het formulier en onderteken het allebei.
- Scan het getekende document in. Doe dat in 1 bestand, hierin kunt ook foto’s zetten.
- Upload het gescande document bij het boeken van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.
Ga naar het Trouwloket(Externe link):
- De 1e mogelijkheid om te boeken is over 5 weken, gerekend vanaf nu.
- Kies de soort ceremonie: regulier, eenvoudig of kosteloos. Let op: voor het eenvoudig of gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap zijn de wachttijden vaak lang.
- Reserveer uw trouwdatum en trouwlocatie en geef uw voorkeuren voor een trouwambtenaar op. Zijn uw voorkeuren niet beschikbaar, dan krijgt u automatisch een andere trouwambtenaar. Hierover wordt vooraf niet gecommuniceerd.
Upload de volgende documenten:
- Het volledig ingevulde en ondertekende formulier Melding van voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap.
- Kopieën van de geldige identiteitsbewijzen van u, uw partner en de getuigen.
- Eventueel de akkoordverklaring vrije locatie. U kunt ook een foto van de documenten maken en die uploaden.
- U krijgt binnen een paar minuten een automatische bevestiging via e-mail. Heeft u deze na 10 minuten nog niet ontvangen? Ook niet in uw spamfolder? Dan is de melding niet gelukt. Probeer het dan nog een keer.
- Na ongeveer 1 week krijgt u nog een bevestiging van uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap.
- U krijgt binnen 1 maand per e-mail een factuur als u moet betalen.
- Ongeveer 2 weken voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap neemt uw trouwambtenaar contact met u op. Bij een gratis of eenvoudige ceremonie neemt de trouwambtenaar geen contact op.
- Ongeveer 2 weken voor de ceremonie krijgt u uw parkeerontheffingen per post opgestuurd. Bij een gratis of eenvoudige ceremonie krijgt u geen parkeerontheffingen.
Missen er documenten of heeft u de melding niet helemaal ingevuld? Dan wordt uw aanvraag afgekeurd.
- Bloedverwanten in de 1e, 2e, 3e of 4e graad mogen niet met elkaar trouwen. Dat zijn bijvoorbeeld: (groot-)ouders, (klein-)kinderen, broer en zus, neef en nicht, neef en neef, nicht en nicht, oom en nicht, oom en neef, tante en nicht of tante en neef. Hierop zijn uitzonderingen(Externe link) mogelijk.
- Wilt u dat de gemeente straks voor u de naam van uw echtgenoot of partner gebruikt? Kijk dan bij Verandering naamgebruik aanvragen.
- Staan beide partners niet ingeschreven in een Nederlandse gemeente en hebben beide partners niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u niet trouwen in Nederland.
- Wilt u in Den Haag trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? En woont 1 partner in het buitenland? Dan moet u dit eerst melden bij de gemeente. Kijk voor meer informatie op Huwelijk of partnerschap melden als 1 partner in het buitenland woont.
- Woont u allebei in het buitenland, maar heeft 1 van u beiden de Nederlandse nationaliteit? En wilt u in Nederland trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan moet u dit eerst melden bij de afdeling Landelijke Taken van de gemeente. Kijk hiervoor op Huwelijk voor Nederlanders die in het buitenland wonen melden.
- Bent u in Nederland geboren en heeft u hier altijd gewoond? Dan zijn uw gegevens meestal bekend in de BRP. Bent u niet in Nederland geboren of heeft u hier niet altijd gewoond? En zijn niet al uw gegevens bekend in de BRP? Dan moet u uw buitenlandse documenten eerst laten registreren in de BRP.
- Voor een plechtigheid op een vrije locatie heeft u een akkoordverklaring nodig. Lees meer op de pagina Trouwen op een vrije locatie.
- Bent u onder curatele gesteld? Dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator.
Uw voornemen melden is gratis. Voor de ceremonie verschillen de kosten per locatie. Lees meer over de trouwlocaties.
Wilt u uw huwelijk verzetten of annuleren? Dan moet u daar in sommige gevallen voor betalen. Lees meer op Trouwen in Den Haag: locaties en kosten.
Heeft u vragen over uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap in Den Haag? Neem contact op met de gemeente of stuur een e-mail naar trouwen@denhaag.nl.
Annuleren of verzetten
Wilt u het huwelijk annuleren of verzetten naar een andere datum? Stuur een e-mail naar trouwen@denhaag.nl. Vermeld hierbij uw persoonsgegevens en kenmerk. En voeg een kopie toe van uw legitimatie en bankpas.
Zie ook: Trouwen in Den Haag: locaties en kosten