Hulp bij hoge energiekosten

Inwoners, ondernemers en instellingen in Den Haag kunnen door de gestegen energieprijzen geldzorgen ervaren. Heeft u problemen en maakt u zich zorgen? Lees hoe u energiekosten bespaart en hulp krijgt bij uw geldzaken.

Hulp vragen

Om mensen te helpen met de energiekosten is er tijdelijk een energietoeslag. De Energietoeslag 2023 is er voor een grotere groep inwoners. Heeft u de energietoeslag niet automatisch gekregen? En heeft u er misschien wel recht op? Doe dan zelf een aanvraag. Dit kan nog tot en met 30 juni 2024.

Lees wie de toeslag krijgt, wat het bedrag is en wanneer u de toeslag kunt aanvragen op de pagina Begin link: Energietoeslag aanvragen, einde link. .

Heeft u energietoeslag gekregen en heeft u al maatregelen genomen om energie te besparen? Maar lukt het niet om uw rekeningen te betalen? Kijk of u een bijdrage in de energiekosten kunt krijgen vanuit het Begin externe link: Noodfonds Energie(Externe link), einde externe link.. En anders kunt u misschien Begin link: bijzondere bijstand aanvragen, einde link. .

Voorkom dat uw energieleverancier u tijdelijk afsluit van gas en stroom als u de energierekening niet kunt betalen. Vraag hiervoor een betalingsregeling of schuldhulpverlening aan. Lees meer op de Begin externe link: website van de Rijksoverheid(Externe link), einde externe link..

Heeft u geldzorgen of geldproblemen? Maak een afspraak met Helpdesk Geldzaken. Bij ruim 30 locaties kunt u terecht voor vragen en advies. U kunt de Helpdesk Geldzaken bellen via telefoonnummer (070) 353 61 88. Lees meer op de pagina Begin link: Helpdesk Geldzaken, einde link. .

Heeft u een laag inkomen? U kunt misschien gebruikmaken van de Ooievaarsregelingen. Bekijk alle regelingen op de pagina Begin link: Overzicht Ooievaarsregelingen, einde link. .

Zie ook: Begin link: Wanneer komt u in aanmerking voor Ooievaarsregelingen, einde link.

Besparen op energiekosten

Hoe verwarmt u uw woning en bespaart u op energiekosten? Kijk voor tips, kleine en grote maatregelen, subsidies, (gratis) acties en mogelijkheden voor advies op:

Voor studenten

Als student heeft u in Den Haag geen recht op energietoeslag. Heeft u wel geldzorgen door de hoge prijzen van energie en boodschappen? Maak dan een afspraak bij Helpdesk Geldzaken voor advies, bijvoorbeeld over hoe u kunt besparen. En advies of u recht heeft op een uitkering zoals Begin link: bijzondere bijstand, einde link. .

Maak een gratis afspraak bij  Begin link: Helpdesk Geldzaken, einde link. .

Voor ondernemers

Kijk voor meer informatie op het Begin link: Ondernemersportaal, einde link. .

Anderen helpen

Energiecoach worden

Wilt u buurtgenoten helpen met hun huis duurzamer te maken en energie te besparen? Word dan energiecoach. Via Begin externe link: Duurzaam Den Haag(Externe link), einde externe link. kunt u zich aanmelden als energiecoach.

In actie komen

Wilt u zelf of samen met buurtgenoten, familie of vrienden in actie komen om anderen te helpen? Of heeft u een idee over hoe de energiearmoede tegen te gaan? De gemeente denkt graag met u mee.

Het stadsdeel waar u in actie wilt komen, neemt contact met u op.

Bekijk alle buurtacties op de Begin externe link: Sociale Kaart Den Haag(Externe link), einde externe link..

Veelgestelde vragen

Ja. Eind januari 2024 opende het Tijdelijk Noodfonds Energie voor de 2e keer om huishoudens met een lager inkomen en een hoge energierekening te helpen.

Wilt u meer weten over energie besparen, energietoeslag of ondersteuning? Kijk op de Begin externe link: website van Geldfit(Externe link), einde externe link. of bel gratis met Geldfit via 0800-8115.

Er is een energietoeslag voor 2023. Kijk voor meer informatie op de pagina Begin link: Energietoeslag aanvragen, einde link. .

Als u de huur niet meer kunt betalen dan is er een risico dat u uit uw woning moet vertrekken. Dit is een heel zorgelijke en dringende situatie. Heeft u dit probleem? Bel dan zo snel mogelijk op met SZW klantenservice via (070) 353 75 00.

Het is niet verstandig om uw energiecontract op te zeggen als u de rekening niet meer kunt betalen. Want als u het contract opzegt, heeft u geen stroom en gas meer. Daardoor heeft u geen verwarming en warm water. In de winter kunt u dan door de kou gezondheidsproblemen krijgen. En als u weer een nieuw contract moet afsluiten, betaalt u aansluitingskosten. 

Wilt u weten wat u kunt doen? Neem dan contact op met Helpdesk Geldzaken. Bel (070) 353 61 88 of maak een afspraak bij een helpdesk bij u in de buurt via Begin link: Helpdesk Geldzaken, einde link. .

Dat mag, maar alleen  als u geen afspraken met uw energiebedrijf maakt over hoe u gaat betalen. Mensen die nog moeten betalen, krijgen van hun energiebedrijf 3 betalingsherinneringen. Reageert u niet op betalingsherinneringen, dan mag uw energiebedrijf uw contract opzeggen. Lees meer op de Begin externe link: website van de Rijksoverheid(Externe link), einde externe link..

Kijk voor tips, kleine en grote maatregelen, subsidies, (gratis) acties en mogelijkheden voor advies op:

Of neem voor hulp en advies contact op met Begin externe link: Hou van je Huis(Externe link), einde externe link..

Bijzondere bijstand is een uitkering voor iedereen vanaf 21 jaar die noodzakelijke en onverwachte kosten moet maken en een inkomen heeft op of rond het bijstandsniveau. Het gaat om kosten die u niet op een andere manier kunt betalen. De gemeente kijkt bij iedere aanvraag of er een bijzondere of dringende situatie is. Lees meer op de pagina Begin link: Bijzondere bijstand, einde link. .

Heeft u als ondernemer bijvoorbeeld een lagere omzet door de energiecrisis? Misschien kunt u bij de gemeente Begin link: een Bbz-uitkering of een Bbz-bedrijfskrediet aanvragen, einde link. . U kunt op de website Begin externe link: Duurzame stad Den Haag(Externe link), einde externe link. kijken hoe u (met hulp) op energie kunt besparen of verduurzamen. U kunt ook contact opnemen met het Begin link: OndernemersPortaal, einde link. .

Als student heeft u in Den Haag geen recht op energietoeslag. Heeft u wel geldzorgen door de hoge prijzen van energie en boodschappen? Dan kunt u misschien een beroep doen op het Begin externe link: Tijdelijk Noodfonds Energie(Externe link), einde externe link.. Neem dan contact op met Helpdesk Geldzaken. U krijgt daar persoonlijk advies, bijvoorbeeld over hoe u kunt besparen. En of u recht heeft op een uitkering. Bel (070) 353 61 88 of ga naar Begin link: Helpdesk Geldzaken, einde link. .

Energieleveranciers bieden weer de mogelijkheid voor een vast contract. Bij een vast contract staat het tarief voor een kubieke meter (m3) gas en een kilowattuur (kWh) stroom voor 1 of meer jaren vast. Zo weet u precies hoeveel u betaalt zolang dit contract loopt.

Bij een variabel contract is er geen vast tarief. Het energiebedrijf kan de prijs elke 3 maanden of elk half jaar verhogen. Maar ook verlagen als de prijs daalt.

Het is lastig om vooraf te bepalen welk contract voor u beter is. Omdat niet zeker is of de energieprijs gaat stijgen of juist dalen. Als de energieprijzen stijgen, is een vast contract voordeliger. U blijft dan het afgesproken bedrag betalen. Maar als u een vast contract eerder wilt stoppen, bijvoorbeeld omdat u ergens goedkoper energie kunt krijgen, dan moet u een vergoeding aan uw energieleverancier betalen.

Lees meer over de verschillende energiecontracten op Begin externe link: de website van Milieu Centraal(Externe link), einde externe link..

Goed om te weten

Wilt u meer weten over de opzegvergoeding bij een vast energiecontract ? Kijk op Begin externe link: de website van Consuwijzer(Externe link), einde externe link..

Contact

Heeft u op deze pagina geen antwoord op uw vraag gevonden? Begin link: Neem contact op met de gemeente, einde link. .

Zie ook

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070