Belasting in delen betalen met automatische incasso

Wilt u uw belastingaanslag niet in 1 keer betalen? Dan kunt u ook in delen betalen via automatische incasso. U geeft de gemeente dan toestemming om het geld automatisch in delen van uw rekening te halen.

  1. Controleer de voorwaarden

    Zo ziet u of u automatisch incasso kunt aanvragen.

  2. Vraag automatische incasso aan

    Dit gaat het snelst online. Het kan ook per post. Kijk bij Begin link:Aanvragen, einde link..

  3. De incasso start de volgende maand

    Iedere maand haalt de gemeente rond de 25e een bedrag van uw rekening.

  4. Uw incasso bekijken, aanpassen of stoppen

    Regel uw belastingzaken online in Begin externe link: MijnDenHaag(Externe link), eind externe link.. (Het duurt 10 werkdagen voordat het afgeschreven maandbedrag in uw overzicht staat).

Het biljetnummer van de aanslag

Dit nummer staat rechtsboven op de aanslag. Zonder dit nummer kunt u geen aanvraag doen.

belastingaanslag

Betalen via automatische incasso

Lukt het niet online?

Bel 14070. Vraag om een machtigingsformulier voor automatische incasso. En stuur het op per post.

Betaalt u al met automatische incasso? En wilt u uw rekeningnummer aanpassen? Of uw automatische incasso stoppen? Regel dit online in MijnDenHaag:

Lukt het niet online?

Bel 14070. Vraag om een machtigingsformulier voor automatische incasso. En stuur het op per post.

Dit hangt af van de dagtekening (datum) die op uw aanslag staat. Het is de dag waarop de Belastingdienst de aanslag heeft verstuurd. U ontvangt de aanslag meestal in februari. Als u meteen in die maand automatische incasso aanvraagt, betaalt u in maximaal 12 termijnen. Bij 12 termijnen is het bedrag dat u elke maand betaalt het laagst. 

In hoeveel termijnen betaalt u? 

Aanvraag in Aantal termijnen betalen
februari 12
maart 11
april 10
mei 9
juni 8
juli 7
augustus 6
september 5
oktober 4
november 3
december 2
januari 1

Betaalt u met automatische incasso? Dan kunt u in Begin externe link: MijnDenHaag(Externe link), eind externe link. zien hoeveel u nog moet betalen. En hoe veel de gemeente elke maand nog van uw rekening haalt.

Als u verhuist, heeft u misschien nog niet het hele bedrag betaald. U blijft daarom doorbetalen. Is de belasting voor uw nieuwe woning lager? Of juist hoger? Dan past de gemeente uw maandbedrag wel aan.

Ja dat kan. Bijvoorbeeld met uw vakantiegeld. De gemeente past uw maandbedrag dan aan. Uw maandbedrag wordt dan lager.  

U kunt een extra bedrag overmaken via uw bank:

bankrekeningnummer NL12 BNGH 0285 1336 75 
op naam van Gemeente Den Haag
(Vul ook het aanslagnummer of betalingskenmerk in, dit staat op uw aanslag).:

Kan het maandbedrag niet worden afgeschreven? Bijvoorbeeld omdat er te weinig geld op uw rekening staat? Of omdat uw rekening is geblokkeerd? Dan mislukt de automatische incasso (dit heet storno). Maak het maandbedrag dan zo snel mogelijk zelf over.

U kunt het bedrag overmaken via uw bank:

bankrekeningnummer NL12 BNGH 0285 1336 75 
op naam van Gemeente Den Haag
(Vul ook het aanslagnummer of betalingskenmerk in, dit staat op uw aanslag).

U betaalt de volgende maand gewoon weer via automatische incasso. 

Mislukt de incasso 2 keer achter elkaar? Dan wordt uw automatische incasso voor de rest van het jaar stopgezet. U moet dan alles in 1 keer betalen. U krijgt daarover een brief. Bij een nieuwe aanslag gaat de automatische incasso weer in.  
 
Weet u niet waarom de afschrijving is mislukt? Vraag dit dan na bij uw bank. 

Heeft u in de Berichtenbox op MijnOverheid aangegeven dat u berichten van de gemeente wilt ontvangen? Vanaf 1 januari 2025 krijgt u deze berichten alleen nog digitaal en niet meer per post in de brievenbus. Wilt u zich afmelden voor digitale post? Dat kan via Begin externe link: MijnOverheid(Externe link), eind externe link..

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Telefoon

14070