Verandering naamgebruik aanvragen

U staat met uw geboortenaam geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). Soms wijzigt uw burgerlijke staat. Bijvoorbeeld door een huwelijk, geregistreerd partnerschap of een scheiding. U kunt dan kiezen met welke achternaam of combinatie van achternamen u aangeschreven wilt worden. Instanties die hun gegevens krijgen van de BRP schrijven u dan aan met de naam die u heeft gekozen.

Belangrijke informatie: U kunt een verandering van naamgebruik 2 weken na de wijziging van uw burgerlijke staat aanvragen.

    Nodig bij uw aanvraag

    • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
    • U moet ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) van gemeente Den Haag.

      U bent in het buitenland getrouwd

      Bent u in het buitenland getrouwd? En heeft u een buitenlands paspoort met daarin uw nieuwe achternaam? Kijk dan op Persoonsgegevens BRP aanpassen.

      Welke naam kunt u kiezen?

      • U kunt de achternaam van uw partner gebruiken.
      • U kunt kiezen voor een combinatie van beide achternamen. Daarbij kunt u de volgorde van de namen zelf bepalen.
      • U kunt uw geboortenaam gebruiken.

      Uw geboortenaam blijft altijd op uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs staan. Ook als uw burgerlijke staat verandert. U kunt wel de achternaam van uw partner op deze documenten laten vermelden.

      Een verzoek tot wijziging van naamgebruik in de BRP is iets anders dan een wijziging van uw geslachtsnaam. Hier kunt u meer over lezen bij Naamswijziging.

      Kosten

      Gratis.

      Hoelang duurt het?

      • via internet: 5 werkdagen
      • schriftelijk: 10 werkdagen

        Aanvragen

        Online

        Vraag een verandering van naamgebruik online aan.

          Verandering naamgebruik online regelen

          Verandering aanvragen

          Geen DigiD? Vraag dan uw DigiD aan

          Schriftelijk

          U kunt de verandering van naamgebruik ook schriftelijk aanvragen. Stuur daarvoor een ondertekende brief naar Publiekszaken.

          Komt u er niet uit?

          Lukt het niet om uw aanvraag online of schriftelijk te doen? Of zijn er bijzondere omstandigheden? Dan kunt u mogelijk terecht bij het spoedloket. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op: Afspraak maken bij de gemeente.

            Goed om te weten

            Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer op rijksoverheid.nl.