Slimme mobiliteit

De gemeente wil Den Haag bereikbaar, aantrekkelijk en leefbaar houden. Nu en in de toekomst. Slimme mobiliteit, ook smart mobility genoemd, draagt hieraan bij. Het gaat dan om schone, veilige vervoersoplossingen die de ruimte in de stad beter benutten.

De gemeente is bezig met een mobiliteitstransitie. Dit betekent dat de gemeente manieren van vervoer aanmoedigt die zuinig met de ruimte omgaan en goed zijn voor de stad en zijn inwoners. Bijvoorbeeld lopen, fietsen en openbaar vervoer.

Dit doet de gemeente al aan smart mobility

  • Kennis delen en samen optrekken met andere gemeenten binnen de G5-koplopersgroep (de 5 grootste gemeenten van het land).
  • Deelmobiliteit: er zijn verschillende aanbieders van (elektrische) deelfietsen, deelscooters en deelauto’s actief in Den Haag. Vanaf het najaar van 2019 kunt u ook de elektrische deelbakfiets in de stad gebruiken. De gemeente test of deelmobiliteit aansluit bij de behoeften van inwoners en bezoekers. Bij succes zijn deze mobiliteitsoplossingen straks op steeds meer locaties in de stad te vinden.
  • Op het terrein van het Haga Ziekenhuis rijdt vanaf de bushalte een automatische elektrische shuttlebus voor mensen die slecht ter been zijn.
  • De gemeente experimenteert met mobility hubs, bijvoorbeeld in de Binckhorst. Dit zijn centrale plekken in de stad waar mensen hun auto kunnen parkeren en verder kunnen reizen met (elektrische) deelfietsen en deelauto’s.
  • Proef met app Parking Heroes (zie website Den Haag FM). Deze app is gekoppeld aan 350 parkeersensoren. Via de app kunnen inwoners zien welke (gehandicapten)parkeerplekken in winkelstraten in het centrum bereikbaar zijn. Doel is het zoekverkeer verminderen en inwoners en bezoekers beter van dienst zijn.
  • De gemeente experimenteert met fietsvlonders. Dit zijn planken met daarop 4 fietsbeugels met plek voor 8 fietsen. De vlonder is net zo groot als een parkeerplek voor auto’s. Bewoners van straten waar geen ruimte is voor het stallen van fietsen, kunnen de fietsvlonders zelf voor hun straat aanvragen. Dan komt er eerst een tijdelijke vlonder. Als die bevalt, wordt het een vaste fietsparkeerplek.
  • De gemeente ondersteunt het principe van de Vrijstraat (zie vrijstraat.nl). Samen met een bewonerscoöperatie onderzoekt de gemeente of een parkeerplaats voor iets anders gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld voor het stallen van fietsen, voor groen of als speelruimte. Zo stimuleert de gemeente autodelen en ontstaat er ruimte voor het verbeteren van de leefbaarheid van straten.
Vrijstraat: meer ruimte voor lopen, fietsen en spelen. Minder plek voor auto’s. Zo kan het ook.
Vrijstraat: meer ruimte voor lopen, fietsen en spelen. Minder plek voor auto’s. Zo kan het ook.
De gemeente  experimenteert met fietsvlonders. Een parkeerplek wordt dan een plek om fietsen te stallen.
De gemeente experimenteert met fietsvlonders. Een parkeerplek wordt dan een plek om fietsen te stallen.

Leuk om te weten

In Den Haag zijn bewoners, ondernemers, wetenschappers en ambtenaren op hun eigen manier bezig met het vernieuwen van verkeer en vervoer. Zo willen zij de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad verbeteren. Hun verhalen zijn opgetekend en verzameld in het magazine De Voorlopers.

Samenwerking met ondernemers

De gemeente werkt samen met partners en ondernemers aan nieuwe mobiliteitsoplossingen voor Den Haag. Heeft u ideeën voor samenwerking of wilt u meer informatie? Neem contact op via smartmobility@denhaag.nl.

Zie ook Den Haag leefbaar en bereikbaar houden

Gepubliceerd: 26 juli 2019Laatste wijziging: 30 juli 2019