Den Haag, internationale stad van vrede en recht

Den Haag heeft een bijzondere positie als stad van vrede en recht. De stad trekt veel regeringsleiders, internationale organisaties, kenniscentra, hulporganisaties, bedrijven en studenten. Zij werken hier met elkaar samen en delen hun kennis. Ze werken aan nieuwe ideeën om wereldwijde problemen op te lossen. En om een duurzame toekomst op te bouwen.

Al meer dan 100 jaar werken mensen in Den Haag aan internationaal recht. De stad telt ruim 200 internationale organisaties. Om er een paar te noemen: het Internationaal Gerechtshof, het Internationaal Strafhof, het Permanente Hof van Arbitrage, het Internationale Hof van Justitie en Europol. En non-gouvernementele organisaties (ngo’s) zoals Unicef en Oxfam Novib. Ook vrijwel alle buitenlandse ambassades en consulaten bevinden zich hier.

Het Vredespaleis

Digitale wereld

Computers nemen steeds meer beslissingen over van mensen. Iedereen wordt steeds afhankelijker van digitale techniek. Over de hele wereld gebruiken mensen gegevens en delen die met anderen. Om misbruik van die gegevens te voorkomen, moeten gebruikers worden beschermd. Op het gebied van persoonlijke rechten, privacy, veiligheid en gelijkheid. De gemeente maakt daarom beleid en gedragsregels voor het gebruik van nieuwe digitale techniek. Voor meer informatie over de mogelijkheden in Den Haag op gebied van vrede en recht in de digitale wereld kunt u contact opnemen met Salima Oualite via e-mailadres Begin link: salima.oualite@denhaag.nl, einde link. .

ImpactCity Den Haag

Steeds meer ondernemers in Den Haag werken aan een duurzame toekomst. En vernieuwen op het gebied van humanitaire hulp (noodhulp), groene energie, klimaat en recht. Met het programma ImpactCity Den Haag helpt de gemeente startende en groeiende ondernemers daarbij. Zij brengt ondernemers in contact met investeerders en nieuw talent. En geeft ze toegang tot een breed netwerk, bedrijfslocaties, internationale handelsmissies en wedstrijden. Neem voor meer informatie contact op met Begin externe link: ImpactCity Den Haag(Externe link), einde externe link..

Veilige wereld

Veiligheid is een voorwaarde voor vrede en recht. Daarom werkt Den Haag aan internationale veiligheid. En met succes. De Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW), won in 2013 de Nobelprijs voor de Vrede. Voor haar belangrijke werk in onder andere Syrië. En in Den Haag zit het grootste veiligheidsnetwerk van Europa. In Begin externe link: The Hague Security Delta (HSD)(Externe link), einde externe link. werken ruim 15.000 mensen in zo’n 400 organisaties samen. Vooral op het gebied van computerveiligheid.

Internationale zone

De internationale zone is een toplocatie voor internationale organisaties voor vrede en recht. Dit is belangrijk voor de economie van Den Haag. Daarom trekt de gemeente in dit gebied geld uit voor extra voorzieningen, veiligheid, openbare plekken in de stad en verbindingen voor het verkeer. Kijk voor meer informatie op de pagina Begin link: Bouwprojecten Internationale Zone, einde link. .

Internationaal netwerk

De gemeente ziet graag nieuwe organisaties naar Den Haag komen. Wil uw organisatie zich aansluiten bij het internationaal netwerk van Den Haag? De gemeente helpt u daar graag bij. Neem voor meer informatie contact op met de Begin link: Directie Internationale Zaken, einde link. .