Uittreksel BRP aanvragen

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een overzicht van uw persoonsgegevens die bij de gemeente bekend zijn. Zoals uw naam en adres. Organisaties vragen hier soms om.  

Hoe werkt het

  1. Controleer de voorwaarden

    Zo weet u zeker of u een uittreksel kunt aanvragen.  

  2. Vraag een uittreksel aan

    Doe dit online met DigiD of aan de balie van de gemeente.

  3. Ontvang het uittreksel

    Aan de balie krijgt u het uittreksel meteen mee. Bij een online aanvraag krijgt u het uittreksel per post. De gemeente stuurt het binnen 3 werkdagen op.

Voorwaarden

  • U staat ingeschreven in Den Haag.
  • U vraagt het uittreksel voor uzelf aan. Is het voor iemand anders? Vraag een uittreksel voor iemand anders aan.

In het standaarduittreksel staan uw naam, adres, geboortedatum en geboorteplaats. Op de andere uittreksels staat extra informatie. De meeste uittreksels zijn alleen in het Nederlands. Kijk voor een uittreksel in een andere taal bij Uittreksel internationaal. 

Kijk hieronder welke gegevens in welk uittreksel staan. 

In het uittreksel staan:

  • uw naam
  • uw geboortedatum en geboorteplaats
  • uw adres

Dit uittreksel is in het Nederlands.

In het uittreksel staan:

  • uw naam
  • uw geboortedatum en geboorteplaats
  • uw adres
  • de namen van uw ouders

Dit uittreksel is in het Nederlands.

In het uittreksel staan:

  • uw naam
  • uw geboortedatum en geboorteplaats
  • uw adres
  • de datum waarop u in Den Haag bent gaan wonen
  • de datum waarop u op uw huidige adres bent gaan wonen
  • de datum waarop u in Nederland bent gaan wonen

Dit uittreksel is in het Nederlands.

In het uittreksel staan:

  • uw naam
  • uw geboortedatum en geboorteplaats
  • uw adres
  • uw nationaliteit(en)

Dit uittreksel is in het Nederlands.

In het uittreksel staan:

  • uw naam
  • uw geboortedatum en geboorteplaats
  • uw adres
  • uw vorige adressen (vanaf 1 oktober 1994 tot nu)

Dit uittreksel is in het Nederlands.

In het uittreksel staan:

  • uw naam
  • uw geboortedatum en geboorteplaats
  • uw adres
  • de datum waarop de gemeente u heeft ingeschreven
  • de datum waarop de gemeente u heeft ingeschreven op uw huidige adres

Dit uittreksel is in het Nederlands.

In het uittreksel staan:

  • uw naam
  • uw geboortedatum en geboorteplaats
  • uw adres
  • de datum waarop de gemeente u heeft ingeschreven
  • de datum waarop de gemeente u heeft ingeschreven op uw huidige adres
  • alle gezinsleden die op uw adres staan ingeschreven. (Uw partner staat alleen in het uittreksel als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft.)

Dit uittreksel is in het Nederlands.

Soms vraagt de organisatie waar het uittreksel voor nodig is om meer uittreksels.

Staat u ingeschreven op een briefadres?

Dan vraagt u het uittreksel ‘woningtoewijzing gezin’ aan door een e-mail te sturen naar Begin link: dpz.kcctl@denhaag.nl, einde link. .

U krijgt het uittreksel en de rekening toegestuurd.

In het uittreksel staan:

  • uw naam
  • uw geboortedatum en geboorteplaats
  • uw adres
  • uw geboorteland
  • uw nationaliteit(en)
  • uw burgerlijke staat
  • de gegevens van uw ouders

2 meertalige versies

U kunt 2 versies in meer talen aanvragen:

  1. Nederlands, Frans, Duits en Engels
  2. Nederlands, Spaans, Italiaans en Turks

Het uittreksel attestatie de vita is een bewijs dat u nog in leven bent. Een instantie die moet uitkeren kan u hierom vragen. Bijvoorbeeld uw pensioenfonds.

Lees meer op de pagina Begin link: Uittreksel attestatie de vita aanvragen, einde link. .

Heeft u een uittreksel nodig met andere onderwerpen dan de genoemde uittreksels hierboven? Kom dan langs op Stadhuis Spui of Stadskantoor Leyweg. Een medewerker van de gemeente maakt dan een uittreksel op maat voor u. Dit kan zonder afspraak. Neem wel een geldig legitimatiebewijs mee.

Heeft u het uittreksel nodig voor een organisatie? Vraag dan welke gegevens zij van u nodig heeft. Zo vraagt u het juiste uittreksel aan.  

DigiD

Vraag online een uittreksel aan

Log in met uw DigiD en kies het uittreksel dat u wilt aanvragen.
Na uw aanvraag ontvangt u een bevestiging via e-mail.

Uittreksel aangevraagd, maar geen bevestiging ontvangen? Kijk in uw ongewenste e-mail.

Kunt u online geen uittreksel aanvragen?

Kom dan langs op Stadhuis Spui (bij balie 1 of 2) of Stadskantoor Leyweg (bij de informatiebalie). Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. U krijgt het uittreksel direct mee. Neem een geldig identiteitsbewijs mee. 

Begin link: Bekijk de openingstijden van de stadsdeelkantoren, einde link.

Online
€ 18,44 (met portokosten)
Aan de balie
€ 17,35

U betaalt bij uw aanvraag. Op de meeste locaties kunt u alleen pinnen. Contant betalen kan alleen bij Stadhuis Spui. Het is niet mogelijk om met een creditcard te betalen.

Binnen 3 werkdagen stuurt de gemeente het uittreksel naar u op. Afhankelijk van de postbezorging op uw adres kan dit langer duren.

Bedrijven op internet bieden tegen betaling aktes of uittreksels aan. Dit raadt de gemeente sterk af. De bedrijven rekenen (veel) hogere kosten dan de gemeente. Ook moet u uw persoonlijke gegevens aan ze geven.

Zelf aanvragen via de gemeente is makkelijk, sneller, goedkoper én uw gegevens zijn veilig. Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag? Neem dan Begin link: contact op met de gemeente, einde link. . Of ga langs bij een Begin link: Servicepunt XL, einde link. .

Wilt u een uittreksel voor iemand anders aanvragen? Dit kan alleen aan de balie. En u heeft toestemming (een machtiging) nodig van de persoon voor wie u dit aanvraagt.

  1. Vul het machtigingsformulier in en print het uit.
  2. Kom langs op Stadhuis Spui (bij balie 1 of 2) of op Stadskantoor Leyweg (bij de informatiebalie). Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Neem mee:
    1. uw identiteitsbewijs
    2. (een kopie van) het identiteitsbewijs van de persoon voor wie u een uittreksel aanvraagt
    3. het ingevulde machtigingsformulier
  3. U krijgt het uittreksel direct mee.
Vraagt u een uittreksel aan voor uw kind tot 16 jaar? Dan heeft u geen machtiging nodig.

Formulier voor schriftelijke machtiging BRP

(PDF, 77,8 KB)

U heeft hiervoor 2 opties:

  1. Heeft u gezag over het kind? Dan kunt u dat bewijzen met een gratis uittreksel uit het gezagsregister. U kunt het document opvragen bij de rechtbank in de buurt waar uw kind is geboren. Is het kind buiten Nederland geboren of is de geboorteplaats onbekend? Vraag het document dan op bij de rechtbank Amsterdam.
    Ga voor meer informatie naar de Begin externe link: website van de Rechtspraak(Externe link), einde externe link..
  2. U kunt een uit­trek­sel BRP op naam van uw kind laten maken bij de gemeente. (Dit is een uittreksel op maat.) U betaalt hiervoor kosten. Laat op het uittreksel zetten wie het ge­zag over het kind heeft. U kunt het uittreksel aan de balie aanvragen op Stadhuis Spui of Stadskantoor Leyweg.

Kijk voor meer informatie op Begin externe link: Reizen met kinderen (rijksoverheid.nl)(Externe link), einde externe link..

Heeft u het uittreksel wel betaald, maar geen bevestiging gekregen? En staat de bevestiging ook niet in uw ongewenste e-mail (spam)? Neem dan Begin link: contact op met de gemeente, einde link. .

Het uittreksel internationaal is in 7 talen verkrijgbaar: Nederlands, Frans, Duits, Engels, Spaans, Italiaans en Turks.

Heeft u het document nodig in een andere taal? Laat het document dan vertalen door een beëdigd tolk/vertaler.

Als u het document in het buitenland wilt gebruiken, dan heeft u vaak een ‘apostille’ nodig. Deze kunt u aanvragen via de rechtbank. Lees meer over de apostille op Begin externe link: rechtspraak.nl(Externe link), einde externe link..

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070