Hulpmiddelen Wmo

Kunt u zich door ziekte of een handicap niet (meer) goed redden in huis of daarbuiten? Misschien heeft u dan een hulpmiddel nodig. Bijvoorbeeld een rolstoel of een tillift.

Het juiste hulpmiddel ondersteunt u bij uw dagelijkse bezigheden. U kunt langer in uw eigen huis blijven wonen of makkelijker ergens naartoe gaan. Sommige hulpmiddelen koopt of regelt u zelf. Andere hulpmiddelen regelt de gemeente vanuit de Begin link: Wet maatschappelijke ondersteuning, einde link. (Wmo).

Hulpmiddelen die u zelf koopt

Voorbeelden van eenvoudige hulpmiddelen die u zelf koopt of leent bij een thuiszorgwinkel:

  • eenvoudige, losse douche- of toiletstoel
  • rollator
  • eenvoudige rolstoel die u af en toe nodig heeft
  • kleine drempelhulpjes en wandbeugels in huis

Hulpmiddelen die u zelf regelt

Heeft u korter dan 6 maanden een voorziening nodig? Dan kunt u die lenen bij een thuiszorgwinkel. U kunt hiervoor terecht bij uw zorgverzekeraar. Heeft u de hele dag intensieve zorg of wijkverpleging nodig? Dan kunt u contact opnemen met het Begin externe link: Centrum Indicatiestelling Zorg(Externe link), einde externe link. (CIZ).

Hulpmiddelen via de gemeente

Voorbeelden van hulpmiddelen die de gemeente regelt vanuit de Wmo:

  • (elektrische) rolstoel
  • driewielfiets
  • scootmobiel
  • tillift
  • verrijdbare douche- of toiletstoel
  • sporthulpmiddelen
Heeft u een traplift of bijvoorbeeld een elektrische deuropener nodig? Dan is daarvoor een aanpassing van uw woning nodig. Kijk op de pagina Begin link: Aanpassingen aan uw woning, einde link. .

Leverancier kiezen

Denk alvast na over welke leverancier uw voorkeur heeft. De gemeente heeft een contract met Begin externe link: Medipoint(Externe link), einde externe link. en Begin externe link: Welzorg(Externe link), einde externe link..

Hulpmiddelen in bruikleen

Meestal huurt de gemeente de voorziening voor u bij de leverancier. De leverancier blijft eigenaar van het hulpmiddel. U krijgt daarom een gebruikersovereenkomst van de leverancier. Deze ondertekent u bij ontvangst van het hulpmiddel. U mag het hulpmiddel gebruiken zo lang u deze nodig heeft.

Service na levering van het hulpmiddel

Heeft u het hulpmiddel in huis? Dan kunt u voor de volgende zaken terecht bij de leverancier:

  • onderhoud en reparatie
  • aanpassingen
  • rijlessen voor het rijden op een scootmobiel

Scootmobiel: hoes en slot

Wilt u een beschermhoes of kabelslot voor uw scootmobiel? Vraag deze dan aan bij de gemeente of uw leverancier:

  • Heeft u sinds 1 februari 2018 een scootmobiel? Dan kunt u terecht bij de leverancier.
  • Had u al voor 1 februari 2018 een scootmobiel? Dan kunt u terecht bij de gemeente.

Hulpmiddel beëindigen

Wilt u een hulpmiddel laten verwijderen of ophalen? Vul dan onderstaand formulier in via de groene knop. Voor het laten verwijderen van een scootmobielstalling kunt u ook een e-mail sturen naar Begin link: wmoinspecties@denhaag.nl, einde link. . Vermeld in de e-mail het adres van de stalling en uw contactgegevens.

Heeft u (nog) geen DigiD? Dan kunt u een papieren formulier opvragen. Bel hiervoor met de Begin link: Klantenservice SZW, einde link. . Bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur via telefoonnummer (070) 353 75 00.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070