Opnieuw inschrijven in de BRP (u heeft al een BSN)

Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Den Haag? Of bent u uitgeschreven en wilt u opnieuw ingeschreven worden? Als u langer dan 4 maanden in Den Haag komt wonen moet u zich opnieuw laten inschrijven in de BRP. Dit bent u wettelijk verplicht.

Is deze situatie niet op u van toepassing, kijk dan op verhuizen vanuit het buitenland.

Voorwaarden

  • U komt langer dan 4 maanden in Den Haag wonen.
  • U heeft al een burgerservicenummer (BSN).
  • U was eerder ingeschreven in Nederland of in de Registratie Niet-ingezetenen (RIN).

Voor wie?

Iedereen die al een burgerservicenummer (BSN) heeft, vanuit het buitenland naar Nederland komt en langer dan 4 maanden in Den Haag gaat wonen. Dit geldt ook voor Nederlanders uit Caribisch Nederland (de landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint-Eustatius).

Nodig bij de afspraak

  • Een geldig identiteitsbewijs. Dit mag geen rijbewijs zijn.
    De medewerkers van de balie kijken of u zich eventueel ook kunt inschrijven met een verlopen paspoort. Is uw paspoort gestolen of kwijt? Vul dan tijdens uw aanvraag op Stadhuis Spui of Stadskantoor Leyweg een verklaring van vermissing in.
  • Een bewijs van bewoning.
  • Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint-Eustatius komt. Dit bewijs krijgt u mee als u uw vertrek doorgeeft aan de Dienst Burgerlijke Stand en Bevolkingsadministratie.
  • Iedereen moet persoonlijk naar de afspraak komen. Dit geldt voor alle gezinsleden, dus ook voor baby's, jonge kinderen en ouderen,

Heeft u geen EU-nationaliteit? Neem dan ook 1 van de volgende stukken mee:

  • een geldig verblijfsdocument
  • een verblijfsaantekening van de IND in het paspoort
  • een stickermachtiging voorlopig verblijf (MVV) van na 1 juni 2013
  • de beslissingsbrief van de IND (toelating en verblijf, TEV).

Heeft u recht op asiel? Neem dan ook het volgende mee:

  • uw geldige Vreemdelingenidentiteitsbewijs of verblijfsdocument. Meer informatie leest u op Vreemdelingen Identiteitsbewijs (Type W en W2) van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
  • een voogdijbeschikking bij alleenstaande minderjarige asielgerechtigden.

      Afspraak maken

      • Maak digitaal een afspraak.
      • Vul daarbij uw nieuwe adres in Den Haag in.
      • Geef aan om hoeveel personen het gaat. Tel alle gezinsleden mee. Doet u dat niet, dan is er misschien te weinig tijd om iedereen te helpen.
      • Iedereen moet persoonlijk naar de afspraak komen. Dit geldt voor alle gezinsleden, dus ook voor baby's, jonge kinderen en ouderen.

      Maak een afspraak

      Zorg dat u op tijd bent voor uw afspraak. Komt u te laat? Dan is er misschien te weinig tijd om u te helpen.

      Kosten

      Gratis.

      Hoelang duurt het?

      Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.

      Goed om te weten

      • Zijn uw geboorteakte(n), huwelijksakte, echtscheidingspapieren, adoptieakte(n) of andere belangrijke documenten (nog) niet in de BRP verwerkt? Laat dat dan zo snel als mogelijk alsnog doen. Maak een afspraak buitenlandse brondocumenten registreren in de BRP.
      • Verhuist u na uw inschrijving naar een ander adres in Den Haag? Geef uw verhuizing door.
      • Verhuist u na uw inschrijving naar een andere gemeente in Nederland of naar het buitenland? Geef uw verhuizing of vertrek door.
      • Wilt u weten welke gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) staan en waar ze voor worden gebruikt? U leest het in het informatieblad Basisregistratie personen. Deze informatie is er ook in het Engels.
      • Iedereen vanaf 16 jaar mag zijn/haar eigen verhuizing doorgeven, op voorwaarde dat deze hij of zij niet onder curatele staat.