Sport voor ouderen

Om gezond ouder te worden is het slim om regelmatig te bewegen. Zo blijft u langer fit. De gemeente helpt u hier graag bij. Lees op deze pagina wat de mogelijkheden zijn.

Bij een paar sportverenigingen kunt u sporten met deskundige begeleiding. Dit kan in een sporthal of gymnastiekzaal of buiten.

Iedere week kunt u kennismaken met een andere sport. Bijvoorbeeld badminton en tennis.

U kunt sporten bij de volgende verenigingen:

Fifty fit is een vorm van bewegen in het water. Het is voor iedereen van 50 jaar en ouder. In een ontspannen sfeer houdt u uw spieren, botten en gewrichten soepel. U kunt ook meedoen als u niet kunt zwemmen.

Waar

U kunt Fifty fitlessen volgen in de volgende zwembaden:

  • Zwembad de Blinkerd
  • Zwembad het Hofbad
  • Zwembad Overbosch
  • Zwembad de Waterthor
  • Zwembad het Zuiderpark

Kosten

U betaalt per lesperiode. Dit is meestal de periode tussen 2 schoolvakanties. Als die periode 8 weken duurt, dan betaalt u 8 x € 3,55 = € 28,40.

Let op: na afloop van de periode vervallen de overgebleven lessen op uw kaart.

Lees meer over Fifty fit op de pagina Zwemactiviteiten.

In het kader van Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) wordt de cursus Functioneel trainen gegeven. Het doel is om de zelfredzaamheid van ouderen te behouden. En als dat kan te verbeteren.

De cursus is voor ouderen van ongeveer 70 jaar en ouder die nog zelfstandig wonen. Door functioneel trainen kunnen dagelijkse dingen als wassen, aankleden, boodschappen doen en andere klusjes thuis makkelijker worden. Daarnaast oefent u om:

  • vallen te voorkomen

  • uw geheugen sterker te maken

  • uw conditie te verbeteren

In dit groepsprogramma gaat het om activiteiten waar u als oudere moeite mee kunt hebben. De activiteiten worden zo veel mogelijk geoefend in de context (de situatie en omgeving) die voorkomen in uw dagelijks leven. Bijvoorbeeld:

  • traplopen

  • boodschappen doen

  • buiten bewegen

  • opstaan uit een stoel of bed

Lesprogramma

De cursus Functioneel trainen bestaat uit 10 bijeenkomsten van elk 1,5 uur.

  • In les 1 wordt bij de deelnemers een aantal testen gedaan.
  • In les 2 tot en met les 8 gaat het om het opbouwen van de conditie. Het belangrijkste onderwerp tijdens de training is het ontwikkelen van het evenwicht. En het kunnen opstaan als u gevallen bent of op uw knieën zit.
  • In de laatste les worden dezelfde testen gedaan als tijdens de eerste les. Zo ziet u of uw conditie beter is geworden. Na deze cursus volgt een persoonlijk aanbod. Of u wordt doorverwezen naar het gewone beweegaanbod voor ouderen.

Sporten brengt u in balans en zorgt ervoor dat uw conditie op peil blijft. Hoeveel moet u bewegen om fit te blijven?

  • Beweeg minimaal 150 minuten per week, redelijk zwaar tot intensief. Dat is ongeveer 25 minuten per dag. Denk bijvoorbeeld aan wandelen of fietsen.
  • Doe 2 keer per week bot- en spierversterkende oefeningen in combinatie met balansoefeningen.

Uiteraard is meer bewegen altijd goed!

In Den Haag is er veel mogelijk op het gebied van sporten en bewegen voor 50+-plussers. Al deze gegevens zijn gebundeld in de Sport- en Beweegwijzer 50+.

Download de digitale versie hieronder of vindt de papieren versie bij het wijk- en dienstencentrum(Externe link) bij u in de buurt.

Sport- en Beweegwijzer 50+ editie 2022-2023

(PDF, 4,0 MB)

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070