Echtscheidingsakte aanvragen

Bent u gescheiden? Dan kunt u hiervan een schriftelijk bewijs aanvragen. U krijgt dan een Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel van de akte. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent getrouwd.

Voorwaarden

  • U bent in Den Haag getrouwd.
  • U heeft uw echtscheiding laten inschrijven bij de gemeente.

Bent u in het buitenland getrouwd en in Nederland gescheiden? Dan kunt u alleen een afschrift van de akte aanvragen. Wilt u een uittreksel aanvragen? Dan moet u uw buitenlandse documenten registreren in de BRP in de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag.

          Hoe werkt het?

          Een instantie vraagt u om een echtscheidingsakte. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent getrouwd. U krijgt vervolgens een afschrift of een meertalig (internationaal) uittreksel van de akte. Hierop staat dat u uw huwelijk heeft ontbonden. De originele akte blijft eigendom van de gemeente.

          Welk document heb ik nodig?

          Meestal vertelt de instantie die de akte wil hebben welk document u nodig heeft. Zij geeft ook aan hoe oud het document mag zijn. Het verschil tussen het afschrift en het meertalig (internationaal) uittreksel:

          • Op een afschrift staat precies hetzelfde als op de akte zelf. Het heet ook wel een ‘gewaarmerkt afschrift’. Het afschrift is alleen in het Nederlands verkrijgbaar.
          • Een meertalig (internationaal) uittreksel is een samenvatting van de akte. Op het uittreksel staat een uitleg in 10 talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.

          Bij de aanvraag van de akte kunt u aangeven welk document u wilt hebben.

          Kosten

          € 15,70 (tarief 2023) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

          Hoelang duurt het?

          Binnen 3 weken stuurt de gemeente het afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel naar u op. Het hangt van de postbezorging af wanneer u het ontvangt.

          Goed om te weten

          • U kunt ook een afschrift of uittreksel voor iemand anders aanvragen. Lees meer over het aanvragen van een afschrift of uittreksel voor iemand anders.
          • Wilt u het document in het buitenland gebruiken, dan heeft u vaak een ‘apostille’ nodig. Deze kunt u aanvragen via de rechtbank. Lees meer over de apostille op rechtspraak.nl.
          • Moet u het document laten vertalen? Dan kunt u dat laten doen door een beëdigd tolk/vertaler.

          Aanvragen

          Akte aanvragen

          Belangrijke informatie: Wilt u de akte via DigiD opvragen? Dat kan alleen als u bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Lees meer over de BRP op overheid.nl.

          Zie ook