Doorgeven echtscheiding

Om te scheiden heeft u een advocaat nodig en gaat u naar de rechtbank. De rechter spreekt de echtscheiding uit. Daarna moet u de echtscheiding doorgeven aan de gemeente. Meestal doet de advocaat dit.

Hoe werkt het

  1. Controleer of u de echtscheiding moet doorgeven in Den Haag

    Dit kunt u doen onder Doorgeven echtscheiding.

  2. Stuur de nodige documenten op

    Meestal doet de advocaat dit.

  3. De gemeente schrijft uw echtscheiding in

    Of geeft de informatie door aan de gemeente waar u woont. Dit hangt af van uw situatie. U (of uw advocaat) krijgt hierover bericht.

  4. Vraag een echtscheidingsakte aan

    Heeft u bewijs nodig van de echtscheiding? Vraag dan een echtscheidingsakte aan.

Voorwaarde

  • De uitspraak van de rechter is definitief (onherroepelijk)

Controleer eerst of u de echtscheiding moet doorgeven in Den Haag

Geef de echtscheiding door per post

Moet u de echtscheiding doorgeven in Den Haag? Dit kan alleen per post. Meestal zorgt uw advocaat hiervoor. Wilt u dit zelf doen? Neem dan contact op met uw advocaat. Deze weet welke documenten u hiervoor moet opsturen. De documenten moeten naar het volgende adres:

Gemeente Den Haag
Dienst Publiekszaken, afdeling Landelijke Taken
Postbus 12620
2500 DL Den Haag

Het doorgeven van de echtscheiding bij de gemeente is gratis.

Als de gemeente alle nodige documenten heeft ontvangen, schrijft ze de echtscheiding zo snel mogelijk in.

Wilt u de inschrijving met spoed regelen? Uw advocaat kan hiervoor contact opnemen met de afdeling Landelijke Taken via telefoonnummer 14070.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070