Klushuizen te koop in de Duinstraat

Statig wonen

Gepubliceerd: 
05 februari 2015
Laatste wijziging: 
21 oktober 2016

10 appartementen in hartje Scheveningen. Droomt u van een eigen huis vlakbij zee, strand en duinen? Dan is dit uw kans. Het pand aan de Duinstraat naast het Appeltheater met veel authentieke elementen staat als kluscomplex te koop. Alle klushuizen zijn inmiddels verkocht.

Prijzen Duinstraat

Eigen smaak en inzicht

Het pand dateert uit 1880 en valt onder beschermd stadsgezicht. Kenmerkend voor het voormalige schoolgebouw – dat later nog dienst heeft gedaan als politiebureau en stadsdeelkantoor – zijn de hoge plafonds en het prachtige trappenhuis bij binnenkomst. De gemeente kiest voor het behoud van dit pand omdat het, naast het historische karakter, waardevol is voor de buurt.

U krijgt de kans een huis te kopen tegen een scherpe prijs. Het huis kunt u naar eigen smaak en inzicht indelen en verbouwen. In het pand komen 10 afzonderlijke huizen met een woonoppervlak tussen de 51 en 102 vierkante meter. De appartementen op de 1e verdieping worden geleverd met de direct erboven gelegen vliering/zolderruimte. 

Hoogte bouwkosten

De hoogte van de bouwkosten hangt af van de keuzes die u maakt. Na renovatie van het appartement is de marktwaarde ongeveer € 2.500 per vierkante meter (exclusief parkeerplaats). U moet ervoor zorgen dat u met de koopprijs en renovatiekosten onder dit bedrag blijft. Houd rekening met een totale investering van circa 2,5 keer de koopprijs. Dit is inclusief de renovatiekosten voor de gemeenschappelijke onderdelen.

Bekijk het foto-album

Foto-album Duinstraat
Foto-album Duinstraat

Samen verbouwen

Een klushuis is een buitenkans voor mensen met lef. Koopt u een doe-het-zelf-klushuis, dan gaat u de verplichting aan om dat binnen 1 jaar op te knappen. Samen met uw toekomstige buren verbouwt u de binnenkant van het pand naar eigen smaak. U wordt hierin ondersteund door de gemeente en een bureau dat hierin gespecialiseerd is. De gemeente zorgt voor een aantal basisvoorzieningen. Zo vernieuwt zij het dak, sluit kabels en leidingen aan tot aan de voordeur en zorgt voor een entree naar het binnenterrein.

Parkeren en extra opties

Elk appartement beschikt over 1 eigen parkeerplaats, die op het gezamenlijke binnenterrein moet worden gerealiseerd. Via de centraal gelegen hal en het statige trappenhuis is elk appartement bereikbaar. U kunt een privé-buitenruimte realiseren in de vorm van een terras of balkon. Elk appartement beschikt over zijn eigen nutsaansluitingen. De kopers richten gezamenlijk een Vereniging van Eigenaren op.

Vereniging van Eigenaren (VvE)

Zodra de kopers bekend zijn nodigt de gemeente hen uit om samen met een energiecoach te praten over de oprichting van de Kopersvereniging en de Vereniging van Eigenaren. De VvE bestaat uit 11 leden. Dat zijn 10 toekomstige bewoners (kopers) en de eigenaar van DS 01, Toneelgroep De Appel. De Appel zit in beperkte mate in de VvE omdat zij geen gebruik mogen maken van de gemeenschappelijke voorzieningen. Zoals het parkeerterrein en de toegang via het gemeenschappelijk trappenhuis. Hun bijdrage is beperkt tot alleen onderhoud van het casco na renovatie.

De gemeente splitst het gebouw in appartementsrechten. In deze akte wordt een aantal zaken vastgelegd, zoals het oprichten van de VvE, spelregels over het onderhoud en de vergadering en de rechten en plichten van de leden. De akte verwijst naar het modelreglement 2006. Hier zullen een paar uitzonderingen op vastgelegd worden, dit zijn regels die specifiek voor dit complex gelden.

De VvE besluit welk onderhoud aan gezamenlijke delen van het gebouw moeten plaatsvinden. Gezamenlijke ruimtes zijn onder andere het trappenhuis, de gangen, de toegang en de binnenplaats. De kosten van het vervangen van de ramen zijn voor iedere individuele koper, maar met de VvE moeten hier wel afspraken over worden gemaakt (eenheid) en collectieve inkoop kan wel tot korting leiden.

De maandelijkse bijdrage van een VvE is voor onder meer de gezamenlijke opstalverzekering, de administratiekosten, een kleine reserve voor noodreparaties, schoonmaakkosten van de gezamenlijke entree en parkeerplaatsen en sparen voor toekomstig groot onderhoud aan het gebouw. Elk appartement moet voor een bepaald deel meebetalen aan de gezamenlijke kosten. Dit deel wordt op basis van de grootte van het appartement bepaald. Afhankelijk van het aandeel in de gemeenschap en de onderhoudsplanning zal dit naar verwachting tussen de € 70 en de € 160 per appartement per maand zijn.  

Plan van aanpak

Voordat u het klushuis definitief in eigendom kunt afnemen moet u met een financieringstoets kunnen aantonen dat u de verbouwing kunt financieren. De koper vraagt hiervoor bij een bank een schriftelijk document aan waarin staat aangegeven dat, gebaseerd op de gegevens van de koper, de koper een hypotheekverstrekking van de bank kan krijgen voor zijn aankoop en renovatie. De hoogte van de financieringstoets is afhankelijk van het aangekochte klushuis.

Zodra de WABO vergunning is ingediend liggen de bouwtekeningen ter inzage. Iedere optant krijgt een compleet tekeningenpakket met details en adviezen. Daarnaast dient u bij de gemeente uw omgevingsvergunning en een plan van aanpak in waaruit blijkt hoe u de verbouwing gaat uitvoeren.

Om u te helpen, bijvoorbeeld voor het opstellen van het plan van aanpak en/of bij het voorbereiden en indienen van de bouwvergunning, stelt de gemeente gratis een technisch bureau beschikbaar voor maximaal 10 uur per klushuis. 

Financier de verbouwingskosten mee

Het goed verbouwen van uw klushuis kost geld. Het is daarom belangrijk dat u, voordat u overgaat tot koop, toetst of u de financiering voor aankoop van het klushuis rond krijgt inclusief uw eigen verbouwing en uw bijdrage aan de gemeenschappelijke renovatiekosten. Afhankelijk van het appartement in de Duinstraat liggen de opknapkosten tussen de € 75.000 en € 170.000.

Goed om te weten:

  • Ieder huis wordt geleverd in volledig eigendom.
  • U vraagt zelf een omgevingsvergunning aan, gelijk met het plan van aanpak. 
  • Ieder huis wordt geleverd met een bodemkwaliteitsverklaring. 
  • Er moet worden voldaan aan het bouwbesluit en de huidige regelgeving. 
  • Het huis wordt notarieel geleverd als het plan van aanpak is goedgekeurd en de benodigde vergunning er zijn. 
  • Het huis moet uiterlijk 1 jaar na de notariële levering zijn opgeknapt. Als dat niet lukt staat hier een boete op van € 25.000. 
  • U gaat zelf in het huis wonen voor minimaal 3 jaar. Verhuur is niet toegestaan. Op het niet zelf bewonen staat een boete van € 25.000. Indien door persoonlijke omstandigheden zelfbewoning niet mogelijk blijkt kan een verzoek worden gedaan hiervan af te wijken. 
  • De koper van een appartement is verplicht actief deel te nemen aan de Vereniging van Eigenaren (VvE). De VvE is verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke delen.

Subsidies

Wilt u uw woning duurzaam ontwikkelen? Dan kunt u in aanmerking komen voor een subsidie van de gemeente Den Haag. Zo zijn er subsidies voor dak-, glas en vloerisolatie. Voor meer informatie zie www.denhaag.nl/duurzaam.

Erfpacht

Bouw uw eigen droomhuis. Kijk voor meer informatie op www.ikbouwindenhaag.nl.
Gepubliceerd: 
05 februari 2015
Laatste wijziging: 
21 oktober 2016