Wmo-melding doen

Heeft u door ziekte, een handicap of ouderdom hulp nodig bij uw dagelijks leven? En kunt u die hulp niet zelf (of samen met familie, vrienden of buren) regelen? Dan kunt u voor sommige hulpvragen bij de gemeente terecht. Bijvoorbeeld voor hulp bij het huishouden, of een voorziening zoals een rolstoel of traplift. Hiervoor doet u een Wmo-melding.

Hoe werkt het?

  • Heeft u hulp nodig? Kijk voordat u een melding doet eerst welke hulp u zelf kunt regelen.
  • Voldoet u aan de voorwaarden? Doe dan een Wmo-melding.
  • De gemeente belt u na uw melding. Zij maakt een afspraak voor een gesprek. Daarin bespreekt de gemeente samen met u wat er nodig is. Soms is dit gesprek aan de telefoon en soms komt een Wmo-medewerker bij u thuis.

    Belangrijke informatie: Door drukte kan het langer duren voordat de gemeente contact met u opneemt. Excuses hiervoor.
  • De gemeente probeert u binnen 6 weken een advies op maat te geven. Soms is er meer tijd nodig. Uw contactpersoon laat dit aan u weten. Het advies past helemaal bij u, uw hulpvraag en uw situatie.
  • Adviseert de gemeente een Wmo-voorziening? Dan zorgt de Wmo-medewerker samen met u dat de voorziening wordt aangevraagd.

Voorwaarden

U kunt een Wmo-melding doen als u:

  • door ziekte, een handicap of ouderdom hulp nodig heeft bij uw dagelijks leven. Bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel, taxivervoer (AV 070), een traplift of hulp bij het huishouden
  • niet zelf (of samen met familie, vrienden of buren) hulp kunt regelen om zelfstandig te kunnen blijven wonen

    Wmo-melding doen

    U kunt op 3 manieren een Wmo-melding doen:

    • Vul het formulier in. Klik op de button

      Wmo-melding doen

      Doet u een Wmo-melding via het digitale formulier? Dan kunt u extra documenten toevoegen. Dit mogen alle documenten zijn waarvan u denkt dat ze belangrijk zijn voor uw hulpvraag. Bijvoorbeeld een persoonlijk plan. Let erop dat u geen medische informatie toevoegt. Het is niet verplicht informatie toe te voegen.

      Belangrijke informatie: Er worden veel Wmo-meldingen gedaan. Daardoor is het momenteel erg druk. Het kan ook langer dan normaal duren voordat u een reactie krijgt.
    • Bij een Servicepunt XL kunt u samen met een medewerker een melding doen. Er is altijd een Servicepunt in uw buurt. Kijk op: www.denhaag.nl/servicepuntsociaal. Bel vooraf om te bespreken welke gegevens u moet meenemen.

      Belangrijke informatie: Er worden veel Wmo-meldingen gedaan. Daardoor is het momenteel erg druk. Het kan ook langer dan normaal duren voordat u een reactie krijgt.
    • Heeft u met spoed hulp nodig? Volg dan deze stappen:

      1. Doe een melding via het digitale formulier.
      2. Bel met de Klantenservice (070) 353 75 00 (keuze 2). Geef door dat uw melding spoed heeft.
      3. Een Wmo-medewerker kijkt uw melding na. De medewerker laat aan u weten of uw melding met spoed wordt behandeld. Dit gebeurt binnen 2 werkdagen.

      Dit zijn voorbeelden van meldingen die u met spoed kunt doen:

      • U komt uit een ziekenhuis of instelling en kunt alleen naar huis als er hulp is.
      • Uw lichamelijke beperking wordt slechter als de hulp niet meteen komt.
      • Uw mantelzorger of buddy kan (tijdelijk) niet voor u zorgen.
      • U heeft te horen gekregen dat u niet lang meer te leven heeft. U heeft direct hulp nodig.
      • U heeft een spierziekte die steeds erger wordt. Daardoor heeft u hulp bij het huishouden nodig.
      • Er zijn plotseling ouders of verzorgers weggevallen in een gezin met jonge kinderen. Of in een gezin met 1 ouder.
      • U heeft een melding vanwege de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
      • Uw partner kreeg huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo, maar is overleden. De indicatie moet nu op uw naam komen te staan.
      • U heeft plotseling meteen hulp nodig en kunt deze hulp niet krijgen van familie, vrienden, kennissen of buren.
      • Uw partner kreeg huishoudelijke zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Maar uw partner is overleden, of verhuisd naar een Wlz-instelling. Daarom is de zorg vanuit de Wlz gestopt. U heeft zelf dringend huishoudelijke zorg nodig.

    Voor bij uw melding

    Persoonlijk plan schrijven

    Doet u een Wmo-melding? Dan kunt u ervoor kiezen een persoonlijk plan te schrijven. Hierin kunt u aangeven wat u denkt dat de oplossing is voor de hulp die u nodig heeft. Bijvoorbeeld een advies van een ergotherapeut voor woningaanpassingen.

    Belangrijke informatie: Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. Hieronder vindt u een voorbeeld van een persoonlijk plan. U kunt er ook voor kiezen zelf een persoonlijk plan te maken.
    • Bekijk het voorbeeld van een persoonlijk plan.

      Persoonlijk plan (voorbeeld) (PDF, 76,5 kB)

      Een persoonlijk plan is iets anders dan een pgb-plan voor een persoonsgebonden budget.

    • U kunt uw persoonlijk plan direct uploaden bij uw Wmo-melding. Wilt u uw persoonlijk plan later aanleveren? Geef dit dan aan bij uw Wmo-melding. En stuur het persoonlijk plan binnen 7 dagen na de Wmo-melding naar de gemeente.

      Stuur het plan per e-mail naar: WMOSupport@denhaag.nl. Per post kan ook. Stuur uw plan zonder postzegel naar:

      Gemeente Den Haag, afdeling Wmo
      Antwoordnummer 1630
      2502 VB Den Haag

    Kosten

    Gratis.

    Hoelang duurt het?

    De gemeente belt u voor een afspraak. Door drukte kan het langer duren voordat de gemeente contact met u opneemt. Excuses hiervoor.

    Goed om te weten

    Hulp via zorg in natura, of persoonsgebonden budget

    Heeft u een Wmo-melding gedaan? En krijgt u hulp via de Wmo? Dan kan dit op 2 manieren: zorg in natura of een persoonsgebonden budget.

    1. Bij zorg in natura krijgt u hulp van een aanbieder waar de gemeente een contract mee heeft. Lees meer over zorg in natura.
    2. Met een persoonsgebonden budget regelt u alles zelf. U kiest zelf een zorgaanbieder. U bent zelf verantwoordelijk om alles te regelen en de administratie te doen. Lees meer over het persoonsgebonden budget.

    U krijgt al hulp en u heeft een vraag

    Voor vragen kunt u terecht bij de gemeente of uw zorgaanbieder. Bekijk bij wie u met welke vraag terecht kunt.

      • verandering van uw situatie
      • verlenging van de hulp bij het huishouden
      • de kwaliteit van de geleverde ondersteuning
      • klachten over uw aanbieder
      • wisselen van aanbieder
      • klachten of vragen over de geleverde hulp
      • vervanging van uw hulp bij ziekte of vakantie
      • de tijden waarop uw hulp komt
      • overzicht van de geleverde hulp
      • uw ondersteuningsplan
    • Bel voor alle andere vragen Klantenservice SZW, via telefoonnummer (070) 353 75 00 en kies voor optie 2.

    Wmo-voorziening beëindigen

    Maakt u geen of weinig gebruik van een Wmo-voorziening? Dan kunt u de voorziening beëindigen. Klik op de knop 'Wmo-voorziening beëindigen'. Staat uw voorziening er niet tussen bij stap 2? Kies dan het vakje dat het meest op uw voorziening lijkt. Bij stap 3 kunt u aangeven om welke voorziening het gaat.

    Heeft u (nog) geen DigiD? Bel dan de klantenservice SZW.

    Beëindigen

    Zie ook