Wmo-melding doen

Heeft u door ziekte, een handicap of ouderdom hulp nodig bij uw dagelijks leven? En kunt u die hulp niet zelf (of samen met familie, vrienden of buren) regelen? Dan kunt u voor sommige hulpvragen bij de gemeente terecht. Bijvoorbeeld voor hulp bij het huishouden, of een voorziening zoals een rolstoel of traplift. Hiervoor doet u een Wmo-melding.

Hoe werkt het?

  • Heeft u hulp nodig? Kijk voordat u een melding doet eerst welke hulp u zelf kunt regelen.
  • Voldoet u aan de voorwaarden? Doe dan een Wmo-melding.
  • De gemeente belt u binnen 1 of 2 weken na uw melding. Zij maakt een afspraak voor een huisbezoek. Daarin bespreekt de gemeente samen met u wat er nodig is.
  • U krijgt een vaste contactpersoon (Wmo-casemanager) bij de gemeente. Uw contactpersoon maakt samen met u een plan om tot een oplossing te komen.
  • De gemeente probeert u binnen 6 weken een advies op maat te geven. Soms is er meer tijd nodig. Uw contactpersoon laat dit aan u weten. Het advies past helemaal bij u, uw hulpvraag en uw situatie. De gemeente zet het advies in uw eigen plan: ‘Mijn plan’.
  • Bent u akkoord met Mijn plan? Dan tekent u hiervoor. Uw contactpersoon regelt met u de aanvraag voor uw Wmo-voorziening.

Voorwaarden

U kunt een Wmo-melding doen als u:

  • door ziekte, een handicap of ouderdom hulp nodig heeft bij uw dagelijks leven. Bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel, taxivervoer (AV 070), een traplift of hulp bij het huishouden
  • niet zelf (of samen met familie, vrienden of buren) hulp kunt regelen om zelfstandig te kunnen blijven wonen

    Nodig bij uw melding

    Persoonlijk plan schrijven

    Voordat u een Wmo-melding doet, kunt u ervoor kiezen een persoonlijk plan te schrijven. Hierin kunt u aangeven wat u denkt dat de oplossing is voor de hulp die u nodig heeft. Bijvoorbeeld een advies van een ergotherapeut voor woningaanpassingen. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. Hieronder vindt u een voorbeeld van een persoonlijk plan. U kunt er ook voor kiezen zelf een persoonlijk plan te maken.

      • naam, adres en telefoonnummer
      • burgerservicenummer (BSN)
      • een beschrijving van uw situatie. Bijvoorbeeld:

        • Hoe en waar u woont. Of hoe het gaat met uw gezondheid.
        • Welke hulp u wilt.
        • Wat u nog zelf kunt doen.
        • Wat uw familie kan doen. Of misschien heeft u huisgenoten die kunnen helpen.
        • Wie in uw buurt kan helpen. Bijvoorbeeld met een maaltijdservice of de Wijkbus.

      Bekijk het voorbeeld van een persoonlijk plan.

      Persoonlijk plan (voorbeeld) (PDF, 76,5 kB)

      Een persoonlijk plan is iets anders dan een pgb-plan voor een persoonsgebonden budget.

    • U kunt uw persoonlijk plan direct uploaden bij uw Wmo-melding. Wilt u uw persoonlijk plan later aanleveren? Geef dit dan aan bij uw Wmo-melding. En stuur het persoonlijk plan binnen 7 dagen na de Wmo-melding naar de gemeente.

      Stuur het plan per e-mail naar: WMOSupport@denhaag.nl. Per post kan ook. Stuur uw plan zonder postzegel naar:

      Gemeente Den Haag, afdeling Wmo
      Antwoordnummer 1630
      2502 VB Den Haag

    Wmo-melding doen

    U kunt op 3 manieren een Wmo-melding doen:

    • Vul het formulier in. Klik op de button

      Wmo-melding doen

      Doet u een Wmo-melding via het digitale aanvraagformulier? Dan kunt u extra documenten toevoegen. Dit mogen alle documenten zijn waarvan u denkt dat ze belangrijk zijn voor uw hulpvraag. Bijvoorbeeld een persoonlijk plan. Let erop dat u geen medische informatie toevoegt. Het is niet verplicht informatie toe te voegen.

    • Bij een Servicepunt XL kunt u samen met een medewerker een melding doen. Er is altijd een Servicepunt in uw buurt. Kijk op: www.denhaag.nl/servicepuntsociaal. Bel vooraf om te bespreken welke gegevens u moet meenemen.
    • Heeft u met spoed hulp nodig? Doe dan een telefonische melding. Bel (070) 353 75 00 (keuze 3). De gemeente neemt dan binnen 48 uur contact met u op.

      Voorbeelden wanneer u met spoed hulp nodig heeft:

      • U wordt ontslagen uit een ziekenhuis of instelling en kunt alleen naar huis als er hulp is.
      • Uw lichamelijke beperking wordt slechter als de hulp er niet meteen is.
      • U heeft geen familie, vrienden, kennissen of buren voor hulp.
      • Uw mantelzorger of buddy is (tijdelijk) niet beschikbaar.
      • U heeft te horen gekregen dat u niet lang meer te leven heeft en u heeft direct hulp nodig.
      • U heeft een progressieve spierziekte waardoor u hulp bij het huishouden nodig heeft.
      • Er zijn opeens ouders of verzorgers weggevallen in een gezin met jonge kinderen of in een eenoudergezin.

    Kosten

    Gratis.

    Hoelang duurt het?

    De gemeente belt u binnen 1 of 2 weken voor een afspraak.

    Goed om te weten

    Hulp via zorg in natura, of persoonsgebonden budget

    Heeft u een Wmo-melding gedaan? En krijgt u hulp via de Wmo? Dan kan dit op 2 manieren: zorg in natura of een persoonsgebonden budget.

    1. Bij zorg in natura krijgt u hulp van een aanbieder waar de gemeente een contract mee heeft. Lees meer over zorg in natura.
    2. Met een persoonsgebonden budget regelt u alles zelf. U kiest zelf een zorgaanbieder. U bent zelf verantwoordelijk om alles te regelen en de administratie te doen. Lees meer over het persoonsgebonden budget.

    U krijgt al hulp en u heeft een vraag

    Voor vragen kunt u terecht bij de gemeente of uw zorgaanbieder. Bekijk bij wie u met welke vraag terecht kunt.

      • verandering van uw situatie
      • verlenging van de hulp bij het huishouden
      • de kwaliteit van de geleverde ondersteuning
      • klachten over uw aanbieder
      • wisselen van aanbieder
      • klachten of vragen over de geleverde hulp
      • vervanging van uw hulp bij ziekte of vakantie
      • de tijden waarop uw hulp komt
      • overzicht van de geleverde hulp
      • uw ondersteuningsplan
    • Bel voor alle andere vragen Klantenservice SZW, via telefoonnummer (070) 353 75 00 en kies voor optie 3.

    Wmo-voorziening beëindigen

    Maakt u geen of weinig gebruik van een Wmo-voorziening? Dan kunt u de voorziening beëindigen. Klik op de knop 'Wmo-voorziening beëindigen'. Staat uw voorziening er niet tussen bij stap 2? Kies dan het vakje dat het meest op uw voorziening lijkt. Bij stap 3 kunt u aangeven om welke voorziening het gaat.

    Heeft u (nog) geen DigiD? Bel dan de klantenservice SZW.

    Wmo-voorziening beëindigen

    Zie ook