Wmo-melding doen

Soms kunt u niet alles meer zelf doen. Bijvoorbeeld door ziekte, een handicap of ouderdom. Vraag eerst familie, vrienden of buren om hulp. Heeft u meer hulp nodig? Doe dan een Wmo-melding. De gemeente kijkt samen met u naar hulp. Zoals hulp bij het huishouden of bij vervoer. Zo kunt u zelfstandig wonen en erop uit.

Hoe werkt het?

U doet een Wmo-melding. U vraagt hiermee advies aan over welke hulp u nodig heeft. U geeft uw gegevens door aan de gemeente. Ook geeft u antwoord op een paar vragen. Bijvoorbeeld over uw gezondheid. De gemeente snapt uw situatie dan beter. Zo krijgt u advies voor de juiste hulp.

Heeft u zelf een idee over hulp die u wilt krijgen? U mag een persoonlijk plan schrijven. Lees onderaan deze pagina meer over een persoonlijk plan.

De melding doen

U kunt op verschillende manieren de Wmo-melding doen:

Digitaal

U kunt het formulier met of zonder DigiD invullen.

Wmo-melding doen

Servicepunt

Neem uw gegevens mee en kom naar een van de servicepunten. Een medewerker doet samen met u de melding.

Meteen hulp nodig

Heeft uw melding spoed omdat u meteen hulp nodig heeft? Bijvoorbeeld in deze spoedsituaties:

  • U wordt ontslagen uit een ziekenhuis of instelling en kunt alleen naar huis als er hulp is.
  • Uw lichamelijke beperking wordt slechter als de hulp er niet meteen is.
  • U heeft geen kennissen of familie om op terug te vallen.
  • Uw mantelzorger moet meteen ontlast worden of valt plotseling uit.
  • U heeft een zeer korte, bekende levensverwachting en ondersteuning is daardoor meteen nodig.
  • U heeft ALS waardoor hulp bij het huishouden meteen nodig is. Plotselinge uitval van een ouder met (jonge) kinderen in een eenoudergezin of uitval van beide ouders.

In deze gevallen mag u via de telefoon een melding doen. Bel naar (070) 353 75 00 (keuze 3).

Zo gaat het verder

Heeft u een Wmo-melding gedaan? Een medewerker van de gemeente belt u op voor een afspraak. Tijdens deze afspraak praat u over de hulp die u nodig heeft. Daarna krijgt u per post een advies. Met dit advies vraagt u de hulp aan. In de brief staat meer uitleg waar u de hulp aanvraagt.

Zo lang duurt het

Binnen 6 weken krijgt u een advies. Soms is er meer onderzoek nodig. De medewerker van de gemeente laat u dit weten.

Hulp bij melding doen

Vindt u het lastig om digitale formulieren in te vullen? Doe dit dan samen met iemand anders. Is er niemand die u kan helpen? Kom dan langs bij een Servicepunt.

Servicepunten

Bij een Servicepunt wordt u geholpen met de Wmo-melding. Een medewerker doet samen met u de melding. Kijk op de pagina Servicepunten voor een Servicepunt bij u in de buurt. Komt u niet makkelijk uw huis uit? Bel dan met een Servicepunt voor een afspraak aan huis.

Cliƫntondersteuner

Heeft u hulp nodig maar weet u niet precies hoe u dit aanvraagt of wat er voor u is? Een cliƫntondersteuner helpt u op weg naar de juiste hulp. Cliƫntondersteuning is gratis en onafhankelijk.

Bel de klantenservice SZW

Voor vragen over de Wmo-melding kunt u ook bellen met de klantenservice SZW van de gemeente.

Persoonlijk plan schrijven

Heeft u zelf een idee over hulp die u wilt krijgen? Dan kunt u een persoonlijk plan schrijven. In dit plan beschrijft u welke hulp u nodig heeft. En hoe u dit wilt regelen. Het is uw eigen keuze om dit wel of niet te doen. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. Om u op weg te helpen, vindt u hieronder een voorbeeld van een persoonlijk plan.

Wilt u een persoonlijk plan maken? Geef in de melding aan dat u een plan wilt opsturen. Stuur uw plan binnen 7 dagen na de Wmo-melding naar de gemeente. Of upload het plan direct bij uw melding. U hoeft geen andere digitale formulieren in te vullen.

Schrijf in het plan bijvoorbeeld:

  • Uw situatie. Bijvoorbeeld hoe en waar u woont. Of hoe het gaat met uw gezondheid.
  • Welke hulp u wilt.
  • Wat u zelf nog kunt doen.
  • Wat uw familie kan doen. Of misschien heeft u huisgenoten die kunnen helpen.
  • Wie in uw buurt kunnen helpen. Bijvoorbeeld een maaltijdservice of wijkbus.

Schrijf in het plan altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer
  • burgerservicenummer (BSN)

Bekijk het voorbeeld van een persoonlijk plan.

Persoonlijk plan (voorbeeld) (PDF, 511,6 kB)
Een persoonlijk plan is iets anders dan een pgb-plan voor een persoonsgebonden budget.

Stuur het plan per e-mail naar: WMOSupport@denhaag.nl. Per post kan ook. Stuur uw plan zonder postzegel naar:

Gemeente Den Haag, afdeling Wmo
Antwoordnummer 1630
2502 VB Den Haag

    Zie ook Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)