Wmo-melding doen
Soms kunt u niet alles meer zelf doen. Bijvoorbeeld door ziekte, een handicap of ouderdom. Vraag eerst familie, vrienden of buren om hulp. Heeft u meer hulp nodig? Doe dan een Wmo-melding. De gemeente kijkt samen met u naar hulp. Zoals hulp bij het huishouden of bij vervoer. Zo kunt u zelfstandig wonen en erop uit.
Hoe werkt het?
U doet een Wmo-melding. U vraagt hiermee advies aan over welke hulp u nodig heeft. U geeft uw gegevens door aan de gemeente. Ook geeft u antwoord op een paar vragen. Bijvoorbeeld over uw gezondheid. De gemeente snapt uw situatie dan beter. Zo krijgt u advies voor de juiste hulp.
Heeft u zelf een idee over hulp die u wilt krijgen? U mag een persoonlijk plan schrijven. Lees onderaan deze pagina meer over een persoonlijk plan.
De melding doen
U kunt op verschillende manieren de Wmo-melding doen:
Digitaal
U kunt het formulier met of zonder DigiD invullen.
Servicepunt
Neem uw gegevens mee en kom naar een van de servicepunten. Een medewerker doet samen met u de melding.
Meteen hulp nodig
Heeft uw melding spoed omdat u meteen hulp nodig heeft? Bijvoorbeeld in deze spoedsituaties:
- U wordt ontslagen uit een ziekenhuis of instelling en kunt alleen naar huis als er hulp is.
- Uw lichamelijke beperking wordt slechter als de hulp er niet meteen is.
- U heeft geen kennissen of familie om op terug te vallen.
- Uw mantelzorger moet meteen ontlast worden of valt plotseling uit.
- U heeft een zeer korte, bekende levensverwachting en ondersteuning is daardoor meteen nodig.
- U heeft ALS waardoor hulp bij het huishouden meteen nodig is.
- Plotselinge uitval van een ouder met (jonge) kinderen in een eenoudergezin of uitval van beide ouders.
In deze gevallen mag u via de telefoon een melding doen. Bel naar (070) 353 75 00 (keuze 3). Binnen 48 uur neemt een medewerker van de gemeente contact met u op.
Zo gaat het verder
Heeft u een Wmo-melding gedaan? Een medewerker van de gemeente belt u op voor een afspraak. Tijdens deze afspraak praat u over de hulp die u nodig heeft. Daarna krijgt u per post een advies. Met dit advies vraagt u de hulp aan. In de brief staat meer uitleg waar u de hulp aanvraagt.
Zo lang duurt het
Binnen 6 weken krijgt u een advies. Soms is er meer onderzoek nodig. De medewerker van de gemeente laat u dit weten.
Hulp bij melding doen
Vindt u het lastig om digitale formulieren in te vullen? Doe dit dan samen met iemand anders. Is er niemand die u kan helpen? Kom dan langs bij een Servicepunt.
Servicepunten
Bij een Servicepunt wordt u geholpen met de Wmo-melding. Een medewerker doet samen met u de melding. Kijk op de pagina Waar vind ik een Servicepunt? voor een Servicepunt bij u in de buurt. Komt u niet makkelijk uw huis uit? Bel dan met een Servicepunt voor een afspraak aan huis.
Cliƫntondersteuner
Heeft u hulp nodig maar weet u niet precies hoe u dit aanvraagt of wat er voor u is? Een cliƫntondersteuner helpt u op weg naar de juiste hulp. Cliƫntondersteuning is gratis en onafhankelijk.
Bel de klantenservice SZW
Voor vragen over de Wmo-melding kunt u ook bellen met de klantenservice SZW van de gemeente.
Persoonlijk plan schrijven
Heeft u zelf een idee over hulp die u wilt krijgen? Dan kunt u een persoonlijk plan schrijven. In dit plan beschrijft u welke hulp u nodig heeft. En hoe u dit wilt regelen. Het is uw eigen keuze om dit wel of niet te doen. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. Om u op weg te helpen, vindt u hieronder een voorbeeld van een persoonlijk plan.
Wilt u een persoonlijk plan maken? Geef in de melding aan dat u een plan wilt opsturen. Stuur uw plan binnen 7 dagen na de Wmo-melding naar de gemeente. Of upload het plan direct bij uw melding. U hoeft geen andere digitale formulieren in te vullen.
Schrijf in het plan bijvoorbeeld:
- Uw situatie. Bijvoorbeeld hoe en waar u woont. Of hoe het gaat met uw gezondheid.
- Welke hulp u wilt.
- Wat u zelf nog kunt doen.
- Wat uw familie kan doen. Of misschien heeft u huisgenoten die kunnen helpen.
- Wie in uw buurt kunnen helpen. Bijvoorbeeld een maaltijdservice of wijkbus.
Schrijf in het plan altijd:
- uw naam, adres en telefoonnummer
- burgerservicenummer (BSN)
Bekijk het voorbeeld van een persoonlijk plan.
Stuur het plan per e-mail naar: WMOSupport@denhaag.nl. Per post kan ook. Stuur uw plan zonder postzegel naar:
Gemeente Den Haag, afdeling Wmo
Antwoordnummer 1630
2502 VB Den Haag
Goed om te weten
Vragen over ondersteuning vanuit de gemeente
Ontvangt u op dit moment ondersteuning vanuit de gemeente? Voor vragen kunt u terecht bij uw zorgaanbieder of de gemeente. Bekijk hieronder bij wie u met welke vraag terecht kunt.
-
Voor vragen over de volgende onderwerpen kunt u terecht bij uw aanbieder:
- klachten of vragen over de geleverde hulp
- vervanging van uw hulp bij ziekte of vakantie
- de tijden waarop uw hulp komt
- overzicht van de geleverde hulp
- uw ondersteuningsplan
-
Voor vragen over de volgende onderwerpen kunt u terecht bij bij de gemeente:
- verandering van uw situatie
- verlenging van de hulp bij het huishouden
- de kwaliteit van de geleverde ondersteuning
- klachten over uw aanbieder
- wisselen van aanbieder
Voor alle overige vragen belt u naar de Klantenservice SZW (070) 353 75 00 en kies voor optie 3.