Klacht indienen over Wmo-hulp

Krijgt u hulp via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? En bent u daar niet tevreden over? Dan kunt u een klacht indienen.

Bent u het niet eens met de inhoud van een Wmo-besluit van de gemeente? Dan kunt u geen klacht, maar een Begin link: bezwaar indienen, einde link. .

U kunt een klacht indienen als u Wmo-hulp krijgt of heeft gekregen. Die kan bestaan uit ondersteuning of een dienst zoals:

  • huishoudelijke hulp
  • persoonlijke hulp in het dagelijks leven
  • dagbesteding
  • logeeropvang
  • vervangend vervoer (AV 070)
  • beschermd wonen
  • aanpassingen aan uw woning zoals een traplift

U kunt een klacht indienen als u zelf Wmo-hulp krijgt of heeft gekregen van een zorgaanbieder.

U kunt ook een klacht indienen als u voor iemand zorgt die gebruikmaakt van Wmo-hulp van een zorgaanbieder. U bent bijvoorbeeld:

  • familielid, wettelijke vertegenwoordiger of u helpt met toestemming in de zorg
  • mantelzorger (iemand die zorgt voor iemand die voor een lange tijd ziek is of een handicap heeft)
  • een ander, bijvoorbeeld een buurtbewoner die helpt in de zorg

Uw klacht kan gaan over verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld:

Kwaliteit

Helpt de ondersteuning niet? Komt de hulp steeds te laat? Is de dienstverlening niet professioneel?

Communicatie en informatie

Krijgt u niet goed uitgelegd welke ondersteuning u ontvangt? Worden afspraken niet nagekomen? Is er geen duidelijk aanspreekpunt? Is er geen duidelijke informatie over de beschikbare diensten, rechten en procedures?

Hoe u wordt behandeld

Bent u het niet eens over hoe zorgmedewerkers met u omgaan? Bijvoorbeeld omdat ze niet aardig zijn, uw privacy niet respecteren en u zonder respect behandelen? Bent u niet tevreden over de manier waarop een medewerker van de gemeente u behandelt? Voelt u zich gediscrimineerd?

Wilt u een klacht indienen? Ga dan eerst na bij wie u de klacht kunt indienen: bij uw zorgaanbieder of de gemeente.

Heeft u een klacht over de zorgaanbieder? Bijvoorbeeld:

  • Krijgt u geen passende ondersteuning?
  • Komt uw zorgaanbieder afspraken niet na?
  • Is er geen duidelijk aanspreekpunt?
  • Voelt u zich niet goed behandeld?
  • Is er geen duidelijke informatie over de beschikbare diensten, rechten en procedures?

Volg dan de stappen hieronder:

  • Probeer het probleem eerst op te lossen met uw zorgaanbieder. Via de telefoon, e-mail of in een persoonlijk gesprek met uw contactpersoon.
  • Wordt uw probleem niet opgelost? Kijk of u via de website van de zorgaanbieder informatie kunt vinden over hoe u een klacht kunt indienen. Soms staat deze informatie ook in documenten die u van de zorgaanbieder heeft gekregen. U kunt bijvoorbeeld een schriftelijke klacht indienen. Beschrijf uw klacht zo duidelijk mogelijk.

Komt u er niet uit met de zorgaanbieder?

Heeft u een klacht over de gemeente? Bijvoorbeeld:

  • Heeft u een klacht over de dienstverlening van de gemeente?
  • Bent u niet tevreden over de manier waarop een medewerker van de gemeente u behandelt?
  • Vindt u dat u slecht geïnformeerd bent door de gemeente?
  • Komt de gemeente gemaakte afspraken niet na?
  • Voelt u zich gediscrimineerd door een medewerker van de gemeente?

Dan kunt u bij de gemeente een Begin link: klacht indienen., einde link.

Komt u er niet uit met de gemeente?

Vindt u dat de gemeente uw klacht niet goed afhandelt. Dat zij u zonder respect behandelt? Of heeft u een conflict met de gemeente?

Heeft u moeite met het indienen van een klacht? Dan kan iemand van buitenaf u misschien helpen. Iemand die niet bij de zorgaanbieder werkt. Bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon, een sociaal raadslid of familielid. Vraag gratis hulp bij:

Bent u het niet eens met de inhoud van het Wmo-besluit van de gemeente? Dan kunt u tegen het besluit in bezwaar gaan. Ieder besluit vermeldt onderaan wat u kunt doen wanneer u het er niet mee eens bent. Neem contact op met onze klantenservice (070) 353 75 00. Een Wmo-medewerker belt u terug om het besluit te bespreken. Als u niet tevreden bent met de uitkomst van dit gesprek, kunt u een bezwaarschrift sturen. Daarin schrijft u waarom u het niet eens bent met dit besluit. Zorg ervoor dat uw bezwaar binnen 6 weken na datum van het besluit bij de gemeente binnen is.

De GGD behandelt geen persoonlijke klachten van cliënten over de kwaliteit van een zorgaanbieder. GGD Haaglanden houdt toezicht op de kwaliteit en veiligheid van de Wmo-hulp van zorgaanbieders met wie de gemeenten samenwerkt. Deze zorgaanbieders zijn verplicht ernstige incidenten (zoals geweld of noodsituaties) bij de GGD te melden. 

Lees meer op de pagina Begin externe link: Toezicht Wmo(Externe link), einde externe link. (GGD Haaglanden).

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070