Inschrijven bij de gemeente voor Oekraïners
Bent u gevlucht uit Oekraïne? U moet zich inschrijven bij de gemeente waar u woont (in langdurige opvang of bij een particulier). In Den Haag schrijft u zich in op afspraak op stadsdeelkantoor Segbroek op de Fahrenheitstraat 190.
Afspraak ophalen bewijs van verblijf
Valt u onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming en staat u ingeschreven bij de gemeente? Dan moet u binnen 4 weken langskomen bij de IND voor een bewijs van verblijf.
Naar IND.nlU kunt zich meestal pas inschrijven zodra u vanuit de eerste opvang bent verhuisd naar de opvanglocatie waar u langer verblijft, omdat u dan een woonadres heeft. Als u bij een particulier gastgezin woont of een eigen woon- en slaapplek heeft, kunt u zich wel direct inschrijven.
Na de inschrijving komt u in de Basisregistratie Personen (BRP). En u krijgt u uw burgerservicenummer (bsn). Dat heeft u nodig voor aanvragen en contact met de overheid. Maak een afspraak om u in te schrijven.
Na de inschrijving kunt u een bewijs van verblijf in Nederland aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Dat kan via:
- Begin externe link: Oekraïne: afspraak ophalen bewijs van verblijf(Externe link), einde externe link.
- Begin externe link: Ukraine: appointment to collect proof of residency(Externe link), einde externe link.
De gemeente kan de volgende vluchtelingen uit Oekraïne inschrijven:
- Personen met de Oekraïense nationaliteit die:
- hun identiteit en nationaliteit kunnen bewijzen
- vóór 27 november 2021 uit Oekraïne naar Nederland zijn gereisd
- vanaf 27 november 2021 uit Oekraïne zijn gereisd
- Personen met een andere nationaliteit dan de Oekraïense die vóór 24 februari 2022:
- hun identiteit en nationaliteit kunnen bewijzen
- internationale of nationale bescherming hadden in Oekraïne omdat zij niet veilig zijn in hun land van herkomst
- een geldige permanente Oekraïense verblijfsvergunning hadden en niet zijn teruggekeerd naar hun land van herkomst
- Gezinsleden van de personen die bij 1 en 2 zijn genoemd:
- huwelijkspartner of niet-gehuwde partner waarmee een duurzame relatie wordt onderhouden
- minderjarige ongehuwde kinderen (binnen of buiten huwelijk geboren of geadopteerd)
- andere naaste familieleden die met het gezin samenwoonden en die volledig of grotendeels afhankelijk zijn
- Een verklaring van uw gastgezin. Dit heet een Begin link: bewijs van bewoning, einde link. . Lees meer over de gevolgen rond belastingen en huurrecht in de de Begin externe link: Handreiking Particuliere Opvang Oekraïners (POO) – Versie 3(Externe link), einde externe link. (Rijksoverheid.nl).
- Het adres van uw gastgezin, uw eigen woning of het adres van uw langdurige opvanglocatie van de gemeente.
- Maak een afspraak door te bellen met (070) 353 80 24 (+31 70 353 80 24 uit het buitenland). U kunt dit nummer bereiken op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
- Geef aan om hoeveel personen het gaat. Tel alle gezinsleden mee. Anders is er misschien te weinig tijd om iedereen in te schrijven
Kom op tijd. Als u te laat komt, kan de gemeente u misschien niet helpen.
Gratis.
De afspraak duurt ongeveer een half uur.
Meestal wordt uw inschrijving direct verwerkt. U krijgt dan een bevestiging van uw inschrijving en een overzicht van uw gegevens en uw burgerservicenummer mee.
- Het burgerservicenummer (bsn) is uw eigen persoonsnummer voor contact met de overheid. U heeft dit nummer nodig als u wilt werken, een bankrekening wilt openen of digitaal zaken wilt regelen met de overheid.
- Na uw inschrijving kunt u een bewijs van verblijf in Nederland aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). U heeft dit bewijs nodig om te kunnen werken. Maak daarvoor een afspraak via:
- Begin externe link: Begin externe link: Oekraïne: afspraak ophalen bewijs van verblijf(Externe link), einde externe link.(Externe link), einde externe link.
- Begin externe link: Begin externe link: Ukraine: appointment to collect proof of residency(Externe link), einde externe link.(Externe link), einde externe link.
- Na uw inschrijving kunt u een Begin externe link: DigiD(Externe link), einde externe link. aanvragen. Met de DigiD kunt u digitaal zaken regelen met de overheid.
- Verhuist u na uw inschrijving naar een andere gemeente? Geef uw verhuizing door bij die nieuwe gemeente.