Subsidie klimaatadaptatie aanvragen (voor opvang regenwater)
Wilt u een groen dak of regenton plaatsen? Of uw regenpijp afkoppelen of tuintegels vervangen? Vraag dan subsidie aan.
U kunt tot en met 31 december 2023 subsidie aanvragen. Er is in totaal € 250.000 subsidie. Als de subsidie op is, sluit de regeling en kunt geen aanvraag meer indienen. Dit leest u dan op deze pagina.
Voor wie
Deze subsidie is voor:
- eigenaren of huurders van een woning
- eigenaren of huurders van een of gebouw (zoals een bedrijf, school, buurthuis of corporatie)
- Verenigingen van Eigenaren (VvE's)
Hoe werkt het
U kunt regenwater opvangen door bijvoorbeeld:
een groen dak aan te leggen (dak begroeid met planten)
een regenton of regenschutting te plaatsen
de regenpijp af te koppelen van het riool (bijvoorbeeld in een vijver)
tuintegels te vervangen door gras of planten
Hoeveel subsidie
Voor het opvangen van regenwater krijgt u 50% van de kosten vergoed.
U krijgt maximaal € 500 per kubieke meter water dat u opvangt. U krijgt in totaal minimaal € 500 en maximaal € 50.000 subsidie per aanvraag.
Heeft u een geldige Ooievaarspas? Dan worden alle kosten vergoed.
Bijvoorbeeld: Het aanleggen van een groen dak van 20 vierkante meter met veel beplanting kost € 2.400. U krijgt € 500 subsidie per kubieke meter water dat u opvangt. Het groene dak in dit voorbeeld kan 60 liter regenwater per vierkante meter opnemen. In totaal kunt u (20 x 0,06) 1,2 kuub water opvangen. Met deze subsidie krijgt u (1,2 x € 500) € 600 subsidie. (U heeft geen Ooievaarspas.)
Welke kosten worden vergoed?
Alle kosten die nodig zijn voor de werkzaamheden worden vergoed. De volgende kosten worden niet vergoed:
- kosten die de gemeente heeft betaald voor een groen dak
- kosten die vanuit andere regelingen worden betaald, zoals een subsidie van het Hoogheemraadschap Delfland
- kosten voor bouwwerken zoals dakconstructies of een overkapping
- kosten voor het afvoeren en vervangen van bestaande planten
- kosten voor het afvoeren en vervangen van waterdoorlatende verharding, zoals grind. Behalve als het gaat om werk bij een nieuwbouwpand.
- kosten van eigen uren of arbeidskosten van medewerkers van de aanvrager
Voorwaarden
De subsidie is alleen voor woningen of gebouwen in de volgende buurten:
- Schildersbuurt-Noord
- Schildersbuurt-West
- Zuidwal
- Bezuidenhout Oost
- Huygenspark
- Rond de Energiecentrale
- Duindorp
- Scheveningen Badplaats
- Belgisch Park
- Archipelbuurt
Kreeg u eerder subsidie van de gemeente voor het opvangen van regenwater? Dan krijgt u dit jaar geen subsidie. Er is 1 uitzondering: u kunt nog 1 keer subsidie aanvragen als het om een ander deel van hetzelfde gebouw gaat.
Nodig bij uw aanvraag
Lees wat u moet meesturen bij uw aanvraag. Klik hieronder op de situatie die voor u geldt. U vraagt de subsidie aan als:
-
Aanvraag van € 500 tot € 1.500
Stuur bij uw aanvraag de volgende documenten mee:
- een eindfactuur (rekening) tot en met 31 december 2023 van de leverancier of aannemer, of nota’s (bonnen) tot en met 31 december 2023 als u het werk zelf heeft gedaan. (De eindfactuur en nota's zijn maximaal 4 maanden oud.)
- een kopie van het laatste bankafschrift. Hieruit blijkt dat de rekening op naam staat van de aanvrager
- als u de huurder van de woning bent: stuur een verklaring van de eigenaar mee waarin staat dat de eigenaar instemt met het geplande werk.
Aanvraag vanaf € 1.500
Stuur bij uw aanvraag de volgende documenten mee:
- offerte van de kosten
- een kopie van het laatste bankafschrift. Hieruit blijkt dat de rekening op naam staat van de aanvrager
- als u huurder van een woning bent: stuur een verklaring van de eigenaar mee waarin staat dat de eigenaar instemt met het geplande werk
-
Aanvraag van € 500 tot € 1.500
Stuur bij uw aanvraag de volgende documenten mee:
- een eindfactuur (rekening) tot en met 31 december 2023 van de leverancier of aannemer, of nota’s (bonnen) tot en met 31 december 2023 als u het werk zelf heeft gedaan. (De eindfactuur en nota's zijn niet ouder dan 4 maanden.)
- KvK-nummer
- verklaring waaruit blijkt dat u btw moet betalen
- specificatie (overzicht) van de btw
- de-minimisverklaring (bewijs of u steun van de overheid kreeg)
- een kopie van het laatste bankafschrift. Hieruit blijkt dat de rekening op naam staat van de aanvrager
- als u huurder van het pand bent: een verklaring van de eigenaar waarin staat dat de eigenaar instemt met het geplande werk
Aanvraag vanaf € 1.500
Stuur bij uw aanvraag de volgende documenten mee:
- offerte van de kosten
- KvK-nummer
- verklaring waaruit blijkt dat u btw moet betalen
- specificatie (overzicht) van de btw
- de-minimisverklaring (bewijs of u steun van de overheid kreeg)
- een kopie van het laatste bankafschrift. Hieruit blijkt dat de rekening op naam staat van de aanvrager
- als u huurder van het gebouw bent: een verklaring van de eigenaar waarin staat dat de eigenaar instemt met het geplande werk
-
Aanvraag van € 500 tot € 1.500
Stuur bij uw aanvraag de volgende documenten mee:
- een eindfactuur (rekening) tot en met 31 december 2023 van de leverancier of aannemer, of nota’s (bonnen) tot en met 31 december 2023 als u het werk zelf heeft gedaan. (De eindfactuur en nota's zijn niet ouder dan 4 maanden).
- een kopie van het laatste bankafschrift. Hieruit blijkt dat de rekening op naam staat van de aanvrager
- VvE-vergaderbesluit, waarin de VvE heeft ingestemd
- als de VvE voor de 1e keer subsidie aanvraagt: de oprichtingsakte en statuten (afspraken en regels van de VvE)
Aanvraag vanaf € 1.500
Stuur bij uw aanvraag de volgende documenten mee:
- offerte van de kosten
- een kopie van het laatste bankafschrift. Hieruit blijkt dat de rekening op naam staat van de aanvrager
- VvE-vergaderbesluit, waarin de VvE heeft ingestemd
- als de VvE voor de 1e keer subsidie aanvraagt: de oprichtingsakte en statuten (afspraken en regels van de VvE)
-
Aanvraag van € 500 tot € 1.500
Vraagt u voor een woningcorporatie subsidie aan, stuur bij de aanvraag de volgende documenten mee:
- een eindfactuur (rekening) tot en met 31 december 2023 van de leverancier of aannemer, of nota’s (bonnen) tot en met 31 december 2023 als u als u het werk zelf heeft gedaan. (De eindfactuur en nota's zijn niet ouder dan 4 maanden).
- specificatie (overzicht) van verrekenbare en niet-verrekenbare btw
- de-minimisverklaring (bewijs of u steun van de overheid kreeg)
- overzicht van adressen van de woningen, gebouwen en erven waarvoor u de subsidie aanvraagt
- verklaring dat de huurders hebben ingestemd
Aanvraag vanaf € 1.500
Stuur bij uw aanvraag de volgende documenten mee:
- offerte van de kosten
- specificatie (overzicht) van verrekenbare en niet-verrekenbare btw
- de-minimisverklaring (bewijs of u steun van de overheid kreeg)
- overzicht van adressen van de woningen, gebouwen en erven waarvoor u subsidie aanvraagt
- verklaring dat de huurders hebben ingestemd
-
Stuur bij uw aanvraag de volgende documenten mee:
- offerte van de kosten
- een kopie van het laatste bankafschrift. Hieruit blijkt dat de rekening op naam staat van de aanvrager
- kopie van uw Ooievaarspas
- als u huurder van een woning bent: verklaring van de eigenaar waaruit blijkt dat de eigenaar instemt met het geplande werk
Aanvragen
U kunt subsidie aanvragen als u de eindfactuur van de aannemer heeft ontvangen, of als u de werkzaamheden zelf heeft afgerond.
- Print het formulier.
- Vul het uitgeprinte formulier in en onderteken het.
- Scan het ondertekende formulier.
- Stuur het gescande formulier naar subsidies@denhaag.nl. Samen met de documenten die nodig zijn bij de aanvraag.
Vragen
Heeft u vragen over uw aanvraag? Stuur dan een e-mail naar csbadvies@denhaag.nl.
Wanneer aanvragen
-
Stuur de rekening binnen 4 maanden nadat u de kosten heeft gemaakt naar de gemeente, samen met de subsidieaanvraag. Kijk welke documenten nodig zijn bij uw aanvraag.
-
Stuur de offerte binnen 12 weken voordat u kosten maakt naar de gemeente, samen met de subsidieaanvraag. U ontvangt 80 % van het bedrag als voorschot op uw rekening. De overige 20 % krijgt u als u het verantwoordingsformulier heeft ingevuld en opgestuurd. Doe dit binnen 4 maanden na aankoop of uitvoering van de werkzaamheden. Kijk welke documenten nodig zijn bij uw aanvraag.
-
Stuur de offerte binnen 12 weken voordat u kosten maakt naar de gemeente, samen met de subsidieaanvraag. U ontvangt het geld als voorschot op uw rekening. Kijk welke documenten nodig zijn bij uw aanvraag.
Hoelang duurt het
Binnen 12 weken na uw aanvraag krijgt u bericht van de gemeente.
Goed om te weten
Verantwoording indienen
Kreeg u in 2023 subsidie? Binnen 12 weken na de werkzaamheden moet u de subsidie verantwoorden.
- Vul daarvoor het formulier in.
- Print het formulier en onderteken het.
- Scan het ondertekende formulier.
- Stuur het ondertekende formulier naar subsidies@denhaag.nl. Samen met de documenten die nodig zijn.
Maatregelen combineren
U mag meer maatregelen om regenwater op te vangen combineren in uw aanvraag.
Samen met uw buren subsidie aanvragen
Wilt u samen met uw buren regenwater opvangen? Dat kan. Stuur een schriftelijk akkoord van alle deelnemende huiseigenaren mee (met handtekening en adres).