Paspoort en identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders in het buitenland
Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? Dan kunt u bij een aantal Nederlandse gemeenten een paspoort of identiteitskaart aanvragen.
- Vraagt u een identiteitskaart aan die op 1 januari 2021 of later ingaat? Dan kunt u ermee inloggen op DigiD. Als u inlogt, kunt u online zaken regelen met overheid, zorg, onderwijs of pensioenfonds. Nadat u uw identiteitskaart heeft opgehaald bij de gemeente, krijgt u hierover binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarna kunt u inloggen met de kaart op DigiD. Zie ook: www.digid.nl.
Geen (spoed)aanvragen identiteitskaarten en paspoorten rond oudjaar 2020:
- (Spoed)aanvragen: niet mogelijk vanaf woensdag 30 december 2020 16.00 uur en donderdag 31 december 2020.
- Lees meer over de aanvraag en levering van reisdocumenten rond de feestdagen op www.rvig.nl.
U kunt ook een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen in het land waar u woont. Dat kan bij de Nederlandse ambassade, het Nederlandse consulaat-generaal, of een externe dienstverlener zoals VFS Global.
Voorwaarden
U heeft de Nederlandse nationaliteit.
U woont in het buitenland.
U staat niet (meer) in de Basisregistratie Personen (BRP) van een gemeente.
Nodig bij de aanvraag
Kijk op www.nederlandwereldwijd.nl. Hier staat per land welke documenten u nodig heeft voor uw aanvraag.
U woont in Caribisch Nederland
Als u in Caribisch Nederland woont, dan heeft u nodig:
- Een pasfoto. Er gelden strenge eisen voor de pasfoto. Bekijk deze eisen op de website van de Rijksoverheid.
- Al uw paspoorten of identiteitskaarten.
- Een bewijs van inschrijving of uitschrijving met vermelding van uw nationaliteit: Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
- Bent u niet geboren op 1 van de eilanden? Dan is ook uw geboorteakte nodig.
- Als u een andere nationaliteit heeft gekregen, bewijs daarvan.
Uw paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen
Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Dan geeft u dit door bij het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitsbewijs.
Aanvragen
- U komt zelf naar de afspraak.
- Tijdens uw afspraak hoort u wanneer u uw paspoort of identiteitskaart mag afhalen.
- U haalt uw paspoort of identiteitskaart zelf af in Stadhuis Spui. Dit moet u binnen 3 maanden na uw aanvraag doen. Daarna is het document niet meer geldig en moet de gemeente het weggooien. Wilt u na deze 3 maanden toch een paspoort of identiteitskaart? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.
Kosten
- (zaken- of tweede) paspoort voor 18 jaar en ouder: € 112,70
- (zaken- of tweede) paspoort tot 18 jaar: € 94,50
- identiteitskaart 18 jaar en ouder: € 105,10
- identiteitskaart tot 18 jaar: € 74,05
Dit zijn de tarieven in 2021. Omdat u niet in de BRP staat, zijn de kosten hoger dan bij een gewone aanvraag. Er is voor de aanvraag extra administratie nodig. U betaalt de kosten tijdens uw aanvraag aan de balie op Stadhuis Spui. Daar kunt u pinnen en contant betalen.
Hoelang duurt het?
De gemeente kijkt eerst of de aanvraag compleet is. Als alle documenten in orde zijn, is uw paspoort of identiteitskaart na 3 werkdagen klaar.
Goed om te weten
- Er zijn eisen aan de taal van de documenten. Kijk hiervoor op de pagina Vertalingen van buitenlandse documenten.
- Als u buitenlandse documenten in Nederland wilt gebruiken, moet u deze vaak eerst laten legaliseren. Dat kunt u doen in het land waar het document vandaan komt. Kijk op www.nederlandwereldwijd.nl hoe u dat doet.