Paspoort en identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders in het buitenland

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? Dan kunt u bij een aantal Nederlandse gemeenten een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

Belangrijke informatie:

Met de nieuwe identiteitskaarten (geldig vanaf 1 januari 2021) kunt u inloggen op DigiD. Als u inlogt, kunt u online zaken regelen met overheid, zorg, onderwijs of pensioenfonds. Nadat u uw identiteitskaart heeft opgehaald bij de gemeente, krijgt u hierover binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarna kunt u inloggen met de kaart op DigiD. Zie ook:  www.digid.nl.

Belangrijke informatie: U kunt uw nieuwe paspoort of identiteitskaart aanvragen in Den Haag, maar ook bij een aantal andere gemeenten: Bergeijk, Bergen op Zoom, Breda, Echt-Susteren, EnschedeMaastricht, Montferland, Oldambt Sluis, Venlo en aan de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol.

U kunt ook een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen in het land waar u woont. Dat kan bij de Nederlandse ambassade, het Nederlandse consulaat-generaal, of een externe dienstverlener zoals VFS Global.

Voorwaarden

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.

  • U woont in het buitenland.

  • U staat niet (meer) in de Basisregistratie Personen (BRP) van een gemeente.

    Nodig bij de aanvraag

    Kijk op www.nederlandwereldwijd.nl. Hier staat per land welke documenten u nodig heeft voor uw aanvraag.

    U woont in Caribisch Nederland

    Als u in Caribisch Nederland woont, dan heeft u nodig:

    • Een pasfoto. Er gelden strenge eisen voor de pasfoto. Bekijk deze eisen op de website van de Rijksoverheid.
    • Al uw paspoorten of identiteitskaarten.
    • Een bewijs van inschrijving of uitschrijving met vermelding van uw nationaliteit: Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
    • Bent u niet geboren op 1 van de eilanden? Dan is ook uw geboorteakte nodig.
    • Als u een andere nationaliteit heeft gekregen, bewijs daarvan.

    Uw paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen

    Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Dan geeft u dit door bij het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitsbewijs.

      Aanvragen

      Afspraak maken

      • U komt zelf naar de afspraak.
      • Tijdens uw afspraak hoort u wanneer u uw paspoort of identiteitskaart mag afhalen.
      • U haalt uw paspoort of identiteitskaart zelf af in Stadhuis Spui. Dit moet u binnen 3 maanden na uw aanvraag doen. Daarna is het document niet meer geldig en moet de gemeente het weggooien. Wilt u na deze 3 maanden toch een paspoort of identiteitskaart? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

        Kosten

        Tarief 2023
        (zaken- of 2e) paspoort voor 18 jaar en ouder € 117,35
        (zaken- of 2e) paspoort tot 18 jaar € 98,40
        identiteitskaart 18 jaar en ouder € 113,20
        identiteitskaart tot 18 jaar € 80,80

        Omdat u niet in de BRP staat, zijn de kosten hoger dan bij een gewone aanvraag. Er is voor de aanvraag extra administratie nodig. U betaalt de kosten tijdens uw aanvraag aan de balie op Stadhuis Spui. Daar kunt u pinnen en contant betalen.

        Hoelang duurt het?

        De gemeente kijkt eerst of de aanvraag compleet is. Als alle documenten in orde zijn, is uw paspoort of identiteitskaart na 3 werkdagen klaar.

        Goed om te weten

        • Er zijn eisen aan de taal van de documenten. Kijk hiervoor op de pagina Vertalingen van buitenlandse documenten.
        • Als u buitenlandse documenten in Nederland wilt gebruiken, moet u deze vaak eerst laten legaliseren. Dat kunt u doen in het land waar het document vandaan komt. Kijk op www.nederlandwereldwijd.nl hoe u dat doet.