eHerkenning

Met eHerkenning kunt u als bedrijf veilig, betrouwbaar en eenvoudig online zaken regelen bij instellingen van de overheid. Ook de gemeente gaat voor bepaalde producten en diensten met eHerkenning werken.

Bij het aanvragen van bijvoorbeeld een vergunning of subsidie wordt vaak vertrouwelijke informatie uitgewisseld. Dit moet veilig en betrouwbaar gebeuren. eHerkenning regelt de digitale herkenning (authenticatie) en controleert de digitale bevoegdheid (autorisatie). Met andere woorden: Bent u wie u zegt dat u bent? En mag u doen wat u doet?

Digitale sleutel

Om gebruik te maken van online diensten met eHerkenning, heeft u een eHerkenningsmiddel nodig: een digitale toegangssleutel om in te loggen. Dit is bijvoorbeeld een combinatie van een gebruikersnaam en wachtwoord, eventueel aangevuld met een code uit een sms of token. Er zijn 5 soorten eHerkenningsmiddelen, onderverdeeld in 5 betrouwbaarheidsniveaus: van laag tot zeer hoog.

Aanvragen en meer informatie

U vraagt uw eHerkenningsmiddelen aan bij erkende aanbieders. Een overzicht van de verschillende middelen en aanbieders vindt u op www.eherkenning.nl. Daar vindt u ook meer informatie. 

Wilt u gebruikmaken van de eHerkenningsdiensten van de gemeente Den Haag? Activeer dan de machtiging 'Direct regelen' in uw machtigingsregister.

Gepubliceerd: 1 februari 2017Laatste wijziging: 2 augustus 2017