eHerkenning

Met eHerkenning kunt u als bedrijf veilig, betrouwbaar en eenvoudig online zaken regelen bij instellingen van de overheid. Ook de gemeente werkt voor bepaalde producten en diensten met eHerkenning.

Bij het aanvragen van bijvoorbeeld een vergunning of subsidie wordt vaak vertrouwelijke informatie uitgewisseld. Dit moet veilig en betrouwbaar gebeuren. eHerkenning regelt de digitale herkenning (authenticatie) en controleert de digitale bevoegdheid (autorisatie). Met andere woorden: Bent u wie u zegt dat u bent? En mag u doen wat u doet?

Digitale sleutel

Om gebruik te maken van online diensten met eHerkenning, heeft u een eHerkenningsmiddel nodig: een digitale toegangssleutel om in te loggen.

Bekijk de video over inloggen met eHerkenning:

Het eHerkenningsmiddel is vaak een combinatie van een gebruikersnaam en wachtwoord, eventueel aangevuld met een code uit een sms, token of app. Er zijn 5 verschillende eHerkenningsmiddelen, onderverdeeld in 5 betrouwbaarheidsniveaus: van laag tot zeer hoog.

eHerkenning gebruiken

U kunt op deze website steeds meer zaken digitaal regelen met eHerkenning. Dit kan u veel tijd besparen: u hoeft minder vaak langs te komen en spaart reistijd, wachttijd en parkeerkosten uit.

Logo eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3

Voor online diensten van de gemeente Den Haag heeft u eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 nodig. Ook moet u de juiste machtiging activeren in uw machtigingsregister.

Aanvragen

Er zijn 6 erkende leveranciers die eHerkenningsmiddelen mogen leveren. De prijs hiervoor is vaak een paar tientjes per jaar. eHerkenning kunt u zelf aanvragen bij een van deze leveranciers.

Meer informatie

Ga naar www.eherkenning.nl voor meer informatie over leveranciers of machtigen.

Gepubliceerd: 1 november 2017Laatste wijziging: 2 november 2017