Onderzoek: verbeteren navigatie denhaag.nl

Er staat veel informatie op de website denhaag.nl. Zeker over grote onderwerpen als sport, duurzaamheid en wijken. De gemeente wil dat u deze informatie altijd snel en makkelijk kunt vinden. Daarom is er een extra menu (submenu) gemaakt dat in beeld blijft als u binnen zo’n onderwerp zoekt.

Aanpak

De onderzoekers van de gemeente waren een middag in de Centrale Bibliotheek op het Spui. Bezoekers die wilden, deden mee aan het onderzoek. Zij kregen de opdracht om informatie te zoeken over ‘Sport en Beweging’ op een proefwebsite van de gemeente. De onderzoekers keken mee en stelden vragen.

Doel

Onderzoeken of het nieuwe submenu mensen helpt om:

  • beter te zien waar ze op de website zijn
  • sneller de juiste informatie te vinden
  • makkelijker door de pagina’s te gaan

De gemeente gebruikt de uitkomsten om te beslissen of het menu op de website komt. En om te zien wat er nog beter kan.

Deelnemers

In totaal deden er 14 mensen mee aan het onderzoek:

  • 8 mensen gebruikten de website op de computer
  • 6 mensen gebruikten de website op de telefoon


Er was een mix van leeftijden, mannen en vrouwen en verschillende culturele achtergronden.

Indruk van het onderzoek

Resultaten

Dit zijn de drie belangrijkste uitkomsten:

Het nieuwe menu werkt goed op de computer

Het nieuwe menu helpt mensen de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn. Ze begrijpen waar ze zijn en klikken makkelijk heen en weer tussen de pagina’s.

Icoon van een laptop met een duimpje omhoog ernaast.

Het menu valt op de telefoon niet altijd op

Maar weinig mensen gebruiken het nieuwe (sub)menu om de informatie te vinden die ze zoeken. Ze vinden hun weg via het hoofdmenu of klikken door via knoppen op de pagina. Na de test vertelden sommige mensen dat ze het menu niet gezien hadden.

Icoon van een mobiele telefoon met een duimpje omlaag ernaast.

De titels in het menu brengen mensen soms in de war

Mensen wisten niet goed wat te verwachten bij de verschillende titels in het menu. Sommige titels waren te algemeen en sommige titels leken te veel op elkaar. Daarom twijfelden mensen soms waar ze op moesten klikken.

Icoon van een menu met een vraagteken ernaast.

Vervolg

De resultaten laten zien dat het submenu goed kan werken. Er zijn ook wat verbeteringen mogelijk. Zo gaat de gemeente nu verder:

  1. Het submenu verbeteren

    Met de resultaten verbetert de gemeente het ontwerp van het menu.

  2. Het submenu maken voor denhaag.nl

    Het menu is een nieuw onderdeel op de website en moet nog worden gebouwd. De ontwikkelaars gaan hiermee aan het werk.

  3. Het submenu online zetten en gebruiken

    Als het menu gebouwd is, kan de gemeente het op de website plaatsen.

  4. Feedback ophalen over het gebruik

    De gemeente controleert of het submenu goed werkt voor iedereen.

Het duurt nog even voordat het submenu op denhaag.nl staat. Dat zal waarschijnlijk in 2026 zijn.

Denk mee

Ook een keer meedoen aan een onderzoek? Meld u dan aan voor het Begin link: Stadspanel, einde link..

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Telefoon

14070