Onderzoek: producten binnen MijnDenHaag

De gemeente maakte een ontwerp voor een nieuwe pagina in MijnDenHaag: Mijn producten. Hierop staan alle producten, zoals vergunningen, subsidies en huishoudelijke hulp. Zo vinden inwoners en ondernemers alle producten die ze bij de gemeente aanvragen in 1 keer terug.

Onderzoeksvraag

Hoe kunnen bezoekers Mijn producten makkelijk gebruiken?

Deelnemers

300 inwoners testten het ontwerp via online tests. Ook spraken de onderzoekers uitgebreid met 5 inwoners en 7 ondernemers.

Resultaten

Nieuwe producten zijn goed te vinden, oudere minder goed

Gebruikers vinden nieuwe producten snel op de pagina Mijn producten. Maar oudere producten zijn lastiger terug te vinden. Dit is vooral op mobiele telefoons.

Taken vallen op, maar acties soms minder

Taken in MijnDenHaag worden goed herkend en uitgevoerd. Acties vallen minder goed op, zoals het verlengen van een vergunning. Gebruikers verwachten actieve communicatie van de gemeente als er belangrijke acties zijn. Inwoners ontvangen het liefste een sms. Ondernemers ontvangen het liefste een mail.

Een overzichtspagina maakt zoeken makkelijker

Gebruikers willen snel de juiste informatie vinden, zonder afleiding van onnodige details. Een rustige en duidelijke overzichtspagina helpt hierbij. Ondernemers geven ook aan dat extra filters helpen bij het zoeken naar producten.

Gebruikers willen detailinformatie zelf kunnen controleren

Gebruikers willen eerst extra informatie hebben voordat ze een taak of actie doen. Ook willen ondernemers belangrijke documenten kunnen opslaan voor eigen administratie.

Vervolg

  1. De gemeente verbetert het ontwerp

  2. Het ontwerp komt in MijnDenHaag te staan

Een indruk van het onderzoek

Denk mee

Ook een keer meedoen aan een onderzoek? Meld u dan aan voor het Begin link:Stadspanel, einde link..

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070