Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen

Vanaf 1 oktober 2009 geldt de 'Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen'. In de wet staat dat een gemeente op tijd een besluit moet nemen op een vergunningaanvraag of bezwaarschrift. Doet ze dit niet dan loopt de gemeente de kans dat ze een geldsom (= dwangsom) moet betalen.

Als de gemeente niet binnen een vastgestelde tijd een besluit heeft genomen, overschrijdt ze de beslistermijn. Ze blijft dan 'in gebreke', zoals dat officieel heet.

Een vastgestelde tijd kan zijn:

  • een termijn die in de wet is vastgelegd
  • een 'redelijke' termijn. Een termijn van 8 weken na aanvraag wordt als redelijk aangemerkt maar in sommige gevallen kan het langer duren.

Wat betekent deze wet voor u?

Als u op of ná 1 oktober 2009 een vergunning of uitkering aanvraagt of een bezwaarschrift indient, mag u er van uitgaan dat de gemeente daar tijdig op antwoordt. Gebeurt dat niet, dan kunt u de gemeente daar op aanspreken en haar in gebreke stellen. De gemeente heeft dan nog 2 weken om alsnog een besluit te nemen.

Is er dan nog geen besluit gevallen, dan verbindt de nieuwe wet daaraan 2 gevolgen:

  1. De gemeente moet een geldsom (= dwangsom) betalen:

    Voor elke dag dat de beslistermijn wordt overschreden moet de gemeente u een dwangsom betalen. De dwangsom geldt ten hoogste voor 42 dagen en bedraagt maximaal € 1260.

    De gemeente stelt de hoogte van de geldsom vast. Dit doet zij uiterlijk 2 weken na de laatste dag waarover een dwangsom verschuldigd is. Daarna moet de gemeente binnen 6 weken dit bedrag op uw rekening storten.

  2. U kunt direct beroep bij de rechter instellen:

    Is er 2 weken na de ingebrekestelling nog geen beslissing, dan kunt u bovendien meteen beroep instellen bij de rechter. U hoeft dus niet meer (zoals in de huidige situatie) eerst bij de gemeente bezwaar te maken tegen het uitblijven van een beslissing. Verklaart de rechtbank het beroep gegrond, dan is de gemeente verplicht om alsnog binnen twee weken een besluit te nemen.

Kan er een uitzondering worden gemaakt op een beslistermijn?

Ja, de nieuwe wet noemt een aantal redenen waarom de afhandelingstermijn, opgeschort, oftewel verruimd kan worden. De reden kan zijn dat:

  • informatie die nodig is om de aanvraag/het bezwaarschrift af te doen, (nog) ontbreekt
  • informatie van een instantie uit het buitenland moet komen en meer tijd vraagt
  • u zelf schriftelijk toestemming heeft gegeven voor uitstel
  • het uitstel aan u zelf te wijten is. Bijvoorbeeld omdat u niet tijdig de benodigde papieren of bewijsstukken heeft opgestuurd.
  • overmacht van de gemeente (bijvoorbeeld als het stadhuis is afgebrand)

Als een van deze redenen van toepassing is op uw aanvraag kan de beslissing langer uitblijven en hoeft de gemeente gedurende de periode van opschorting geen dwangsom te betalen. Van de opschorting krijgt u van de gemeente schriftelijk bericht.

Hoe kan ik de gemeente 'in gebreke stellen'?

      Heeft de gemeente niet tijdig een besluit genomen op uw aanvraag of bezwaarschrift dan kunt u de gemeente een brief schrijven. In de brief geeft u aan dat de beslistermijn op uw aanvraag of bezwaarschrift is verstreken. Verder geeft u uw naam en adres op.

      De brief stuurt u naar de dienst of afdeling van de gemeente waar u de aanvraag of het bezwaarschrift heeft ingediend.

      Heeft uw ingebrekestelling betrekking op de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten dan kunt u contact opnemen met deze dienst.

      Beroep instellen bij de rechter

      Wilt u beroep instellen bij de rechter? Stuur uw brief dan naar:

      Rechtbank Den Haag
      Sector Bestuursrecht
      Postbus 20302
      2500 EH Den Haag

      Gepubliceerd: 12 oktober 2009Laatste wijziging: 9 oktober 2017