Betalingsregeling belastingen aanvragen

Kunt u de gemeentelijke belastingen niet op tijd betalen? En is gespreide betaling via automatische incasso voor u niet de oplossing? Dan kunt u een betaalafspraak met Belastingzaken maken.

Hoe werkt het?

Bij een verzoek om een betaalafspraak met Belastingzaken kunt u kiezen tussen:

  • een betalingsregeling. Daarbij spreekt u af dat u uw belastingschuld in meerdere maandelijkse termijnen afbetaalt.
  • een afspraak over uitstel van betaling. U spreekt dan af dat u de aanslag op een later tijdstip betaalt. Bijvoorbeeld een paar weken of een maand later.

In beide gevallen maakt u zelf het verschuldigde bedrag over naar Belastingzaken.

Direct regelen

U kunt zelf direct online een betalingsregeling van maximaal 6 maandelijkse termijnen vastleggen voor uw belastingaanslag als u inlogt met uw DigiD. Hierbij geldt een minimum termijnbedrag van € 25.

Direct betalingsregeling vastleggen met DigiD
Regel direct

Geen DigiD? Vraag dan uw DigiD aan

Aanvragen

Als het voor u niet mogelijk is om uw betaalafspraak direct te regelen dan kunt u een verzoek om een betalingsregeling of éénmalig uitstel van betaling indienen. U krijgt de beslissing binnen 2 weken te horen.

Nodig bij uw aanvraag

Bij uw verzoek heeft de gemeente de volgende informatie nodig:

  • naam, adres en woonplaats van degene die de aanslag moet betalen
  • telefoonnummer
  • aanslagnummer(s) van de aanslag(en) waarvoor u een betaalafspraak wilt maken
  • het gewenste aantal termijnen of de datum waarop u het bedrag in één keer wilt betalen.

    Vraag betalingsregeling of éénmalig uitstel aan