Legalisatie van handtekening (garantverklaring) aanvragen

Soms moet een handtekening gelegaliseerd worden. De gemeente controleert dan of de handtekening op een document van u is.

Waarvoor is legalisatie van een handtekening nodig?

U heeft bijvoorbeeld een legalisatie van uw handtekening nodig als:

Als u bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan, moet voor een garantstelling toestemming worden gegeven door u als garantsteller én door uw huwelijkse/geregistreerde partner. U moet dus allebei persoonlijk uw handtekening plaatsen in het bijzijn van de gemeenteambtenaar. U betaalt dan voor de legalisatie van 2 handtekeningen per garantstelling.

Geldigheidsduur legalisatie handtekening

  • Als u legalisatie van een handtekening aanvraagt omdat u garant staat voor iemand die vanuit een visumplichtig land op bezoek wil komen in Nederland (garantstelling):
    de legalisatie is 3 maanden geldig.
  • Als u legalisatie van een handtekening aanvraagt omdat u bijvoorbeeld een erfenis wilt regelen in het buitenland of een belangrijk document naar het buitenland wilt sturen: hoe lang de legalisatie geldig is, hangt af van welke instantie om de legalisatie vraagt of naar welk land u het document stuurt. U kunt dit navragen bij de instantie die om de legalisatie vraagt.

Nodig voor legalisatie van een handtekening

Een geldig legitimatiebewijs. Neem dit mee naar de afspraak.

Afspraak maken

  • Voor legalisatie van een handtekening moet u persoonlijk langskomen bij de balie van stadskantoor Centrum of Escamp. Maak hiervoor een afspraak.
  • De ambtenaar die uw handtekening controleert, moet zien dat u de handtekening zet.
  • Bij legalisatie van een handtekening verklaart de burgemeester dat de door u geplaatste handtekening op een bepaald document door u geplaatst is.

Afspraak maken

Kosten

Een legalisatie kost € 14,85 per handtekening in 2019.

Op de stadskantoren Centrum en Escamp kunt u pinnen en contant betalen.

Hoe lang duurt het?

De legalisatie van uw handtekening gebeurt direct aan de balie op stadskantoor Centrum of Escamp.