Huwelijksakte of akte geregistreerd partnerschap aanvragen

Bent u in Den Haag getrouwd? Of heeft u in Den Haag uw partnerschap laten registreren? Dan kunt u hiervan een schriftelijk bewijs aanvragen. U krijgt dan een afschrift of uittreksel van de akte.

Voorwaarden

  • U bent in Den Haag getrouwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan.
  • Bent u in het buitenland getrouwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan? U kunt uw buitenlandse akte inschrijven in de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag. Daarna kunt u een afschrift of uittreksel aanvragen.

Hoe werkt het?

Een instantie vraagt u om een huwelijksakte of akte van uw geregistreerd partnerschap. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u getrouwd bent of het partnerschap bent aangegaan.

  • U krijgt een afschrift of een meertalig (internationaal) uittreksel van de akte. De originele akte blijft eigendom van de gemeente.

    Welk document heb ik nodig?

    Meestal vertelt de instantie die de akte wil hebben welk document u nodig heeft. Zij geeft ook aan hoe oud het document mag zijn. Het verschil tussen het afschrift en het uittreksel:

    • Op een afschrift staat precies hetzelfde als op de akte zelf. Het heet ook wel een ‘gewaarmerkt afschrift’. Het afschrift is alleen in het Nederlands verkrijgbaar.
    • Een meertalig (internationaal) uittreksel is een samenvatting van de akte. Op het uittreksel staat een uitleg in 10 talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.

    Bij de aanvraag van de akte kunt u aangeven welk document u wilt hebben.

  • U krijgt een afschrift van de akte. Dit heet ook wel een 'gewaarmerkt afschrift'. De originele akte blijft eigendom van de gemeente.

    Afschrift in een andere taal

    Het afschrift is alleen verkrijgbaar in het Nederlands. Heeft u een afschrift van de akte in een andere taal nodig? Dan moet u dit afschrift zelf laten vertalen door een beëdigd tolk/vertaler.

Kosten

€ 14 (exclusief portokosten). Na de aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

Hoelang duurt het?

Binnen 4 weken stuurt de gemeente het afschrift of uittreksel naar u op.

Goed om te weten

  • U kunt ook een afschrift of uittreksel voor iemand anders aanvragen. Lees meer over het aanvragen van een akte voor iemand anders.
  • Is de huwelijksakte langer dan 75 jaar geleden opgemaakt? Dan kunt u alleen terecht bij het Gemeentearchief.
  • Wilt u het document in het buitenland gebruiken, dan heeft u vaak een ‘apostille’ nodig. Deze kunt u aanvragen via de rechtbank. Lees meer over de apostille op rechtspraak.nl.
  • Moet u het document laten vertalen? Dan kunt u dat laten doen door een beëdigd tolk/vertaler. Voor documenten nodig binnen de EU kunt u eventueel samen met het Nederlandse document een meertalig modelformulier aanvragen.

      Aanvragen

      Akte aanvragen

      Wilt u de akte via DigiD opvragen? Dat kan alleen als u bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Lees meer over de BRP op overheid.nl.

      Zie ook