Terras op de openbare weg plaatsen

Bent u horecaondernemer en wilt u een terras op in de openbare ruimte plaatsen? Doe hiervoor een aanvraag bij de gemeente.

Een terras in de openbare ruimte kan gevolgen hebben voor de veiligheid, de omgeving en het onderhoud van de weg. Daarom heeft u toestemming van de gemeente nodig om hier een terras te plaatsen. Via de persoonlijke online omgeving MijnDenHaag kunt u uw aanvraag indienen.

Na uw aanvraag bepaalt de gemeente of het om een terrasmelding of terrasvergunning gaat.

U kunt voor 3 soorten terrassen een aanvraag doen:

  • parkeerplaatsterrassen (terras in parkeervak)
  • eilandterrassen/pleinterrassen (terras tegenover de gevel/terras op aangewezen terrasplein)
  • gevelterrassen (terras aan de gevel)

Wilt u parasols vastzetten (verankeren), bijvoorbeeld in de grond of aan de muur? Of wilt u voor uw terras een overkapping of luifel aan uw gevel maken? Daarvoor moet u een omgevingsvergunning aanvragen. Dit moet u doen voordat het terras wordt geplaatst. Kijk voor meer informatie op de pagina Begin link: Omgevingsvergunning aanvragen, einde link. .

Geldigheid

  • Een melding is voor onbepaalde tijd geldig.
  • De geldigheid van een vergunning verschilt per situatie.

Als er iets in uw situatie verandert, moet u een nieuwe aanvraag doen. Bijvoorbeeld wanneer:

  • de afmetingen van uw terras veranderen
  • er iets verandert in de straat of de stoep om het terras heen (‘herinrichting’)
  • er een nieuw verkeersbord is geplaatst, of nieuwe Hagenaartjes (anti-parkeerpaaltjes), of als de stoep breder of smaller is gemaakt

  • Het gaat om een terras bij een horecazaak in Den Haag.
  • Het terras wordt geplaatst in de openbare ruimte.
  • De horecazaak is ingeschreven bij de KvK.

Voor het aanvragen van een terras heeft u nodig:

Situatietekening

Een situatietekening (plattegrond) geeft een duidelijk beeld van het terras en de omgeving. Gebruik voor het maken van de situatietekening de plattegrond van Den Haag die hieronder staat.

Geef op uw tekening duidelijk aan:

  • de afmetingen van het pand
  • de grenzen en afmetingen van het terras
  • de terrasafscheiding (bijvoorbeeld windschermen, hekjes of plantenbakken)
  • obstakels zoals fietsbeugels, bomen, paaltjes en afvalbakken
  • straatnamen, parkeerplaatsen en stoepen (op de plattegrond van Den Haag staan deze onderdelen al vermeld)
  • de ruimte die overblijft voor voetgangers. Er moet altijd een vrije doorloop (zonder obstakels) van minimaal 1,5 meter breed zijn

De afmetingen op de situatietekening moeten hetzelfde zijn als de afmetingen die u in uw aanvraag aangeeft.

Voorbeeld van een goede situatietekening

(JPG, 514,5 KB)

Plattegrond van Den Haag voor situatietekening

Hieronder ziet u een kaart.

  • Vul in het zoekveld linksboven op de kaart het adres in van het terras dat u wilt aanvragen.
  • Klik op ‘Download kaart’ om een afbeelding van de kaart met daarop de plek van het terras te downloaden
  • Upload de afbeelding van de kaart met daarop het getekende terras als bijlage als u uw aanvraag doet in MijnDenHaag.
  • Teken op de gedownloade afbeelding waar het terras precies komt. Dit kunt u doen:
    • door de afbeelding te printen, er met potlood, pen of stift op te tekenen en de afbeelding daarna te scannen
    • met een digitaal tekenprogramma als u dat heeft
  • Upload de afbeelding van de kaart met daarop het getekende terras als bijlage als u uw aanvraag doet in MijnDenHaag

U doet uw aanvraag via uw persoonlijke online omgeving MijnDenHaag. Hier logt u in met eHerkenning (EH3).

  • terrasmelding: gratis
  • aanvraag terrasvergunning: € 214,45

Dit bedrag betaalt u achteraf. Ook als u geen vergunning krijgt.

De behandeling van uw aanvraag duurt ongeveer 8 weken. Als het langer duurt krijgt u hierover een brief.

Aanvraag volgen in MijnDenHaag

Bekijk de status van uw aanvraag in uw persoonlijke online omgeving Begin externe link: MijnDenHaag(Externe link), einde externe link.. U logt in met eHerkenning (EH3).

Zie ook

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070