Uw zoekopdracht
Product

Overlijdensakte

Gepubliceerd: 
22 mei 2014
Laatste wijziging: 
06 november 2014

Een overlijdensakte is een schriftelijk bewijs van het overlijden van een persoon. Dit is in de burgerlijke stand opgenomen. U kunt van deze akte een afschrift of (internationaal) uittreksel aanvragen.

U kunt het afschrift of uittreksel op verschillende manieren aanvragen:

Digitaal aanvragen

  • Digitaal met uw DigiD.
  • Schriftelijk met het Aanvraagformulier overlijdensakte. Het ingevulde en ondertekende formulier stuurt u samen met een kopie van uw legitimatiebewijs op naar Publiekszaken.

Afschrift of internationaal uittreksel

Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en een handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit heet ook wel een ‘gewaarmerkt afschrift’.

Het afschrift van de akte is alleen verkrijgbaar in het Nederlands. Heeft u een afschrift van de akte in een andere taal nodig? Dan moet u de akte zelf laten vertalen door een beëdigd tolk/vertaler.

Een internationaal uittreksel van de overlijdensakte is wel in meerdere talen beschikbaar. In het uittreksel staan alleen de persoonsgegevens die op de akte staan. Het meertalig uittreksel is in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch. U kunt voor deze optie kiezen bij het aanvragen.

Voorwaarden

  • U kunt afschrift of uittreksel van een overlijdensakte alleen aanvragen in Den Haag als de persoon in Den Haag overleden is.  
  • Wilt u een afschrift of uittreksel van een buitenlandse overlijdensakte aanvragen? Dat kan alleen als u deze akte heeft laten inschrijven in de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag.
  • U kunt alleen een akte aanvragen als:
    • u het (klein)kind of de (groot)ouder bent (dus geen broer of zus)
    • u een erfgenaam bent
    • u de echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner bent
    • u de wettelijk vertegenwoordiger bent
    • u de akte nodig heeft voor een gerechtelijke procedure
    • u de akte nodig heeft voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap
    • iemand u schriftelijke toestemming heeft gegeven (een machtiging) om namens hem of haar een overlijdensakte aan te vragen.
  • Is de overlijdensakte langer dan 50 jaar geleden opgemaakt? Dan kunt u alleen terecht bij het Gemeentearchief.

Kosten

€ 12,50. U betaalt dit bedrag bij uw online aanvraag direct met iDEAL. Aan de balie op de stadsdeelkantoren kunt u alleen pinnen. Op stadsdeelkantoor Centrum kunt u pinnen en contant betalen.

Bij een schriftelijke aanvraag betaalt u ook portokosten. Hiervoor krijgt u een rekening.

Hoe lang duurt het?

  • Bij een digitale aanvraag krijgt u het afschrift of uittreksel van de akte na 3 werkdagen thuisgestuurd.
  • Vraagt u het afschrift of uittreksel van de akte schriftelijk aan? Dan krijgt u de akte na 10 werkdagen thuisgestuurd.
  • Aan de balie van Publiekszaken krijgt u het afschrift of uittreksel van de akten vanaf 1986 direct mee. Akten van voor 1986 ontvangt u na 5 werkdagen. Ook buitenlandse akten die zijn ingeschreven bij de gemeente Den Haag ontvangt u na 5 werkdagen.
Gepubliceerd: 
22 mei 2014
Laatste wijziging: 
06 november 2014

U verlaat DenHaag.nl. Wilt u doorgaan?