Uw zoekopdracht

Den Haag krijgt steeds meer brede buurtscholen

‘Elk kind moet optimale kansen krijgen’

Gepubliceerd: 
10 mei 2011
Laatste wijziging: 
02 juli 2014

Niet alleen les van half 9 tot 3, maar een breed scala aan activiteiten de hele dag door. Dat is 1 van de manieren om invulling te geven aan een brede buurtschool. ‘Alles draait om de talentontwikkeling van kinderen’.

Wethouder Ingrid van Engelshoven

Brede buurtscholen hebben een spilfunctie in de buurt. Ze bieden een breed scala aan activiteiten om de talenten van leerlingen te ontwikkelen en achterstanden weg te werken. Daarbij werken de scholen samen met organisaties op het gebied van welzijn, sport, cultuur en kinderopvang.

‘Veel mensen denken bij de brede buurtschool alleen aan een gebouw,’ zegt wethouder Ingrid van Engelshoven (Onderwijs). ‘Maar het belangrijkste is de samenwerking tussen verschillende organisaties. Alles draait hier om de talentontwikkeling van kinderen. De gemeente stimuleert de ontwikkeling van brede buurtscholen en trekt daar extra geld voor uit. Het is 1 van de prioriteiten in het onderwijsbeleid van de gemeente. Door meer activiteiten te organiseren op school kun je gebouwen bovendien efficiënter benutten.'

6 uur extra les

Den Haag kent verschillende typen brede buurtscholen. Sommige scholen werken intensief samen met de buitenschoolse opvang. Handig voor werkende ouders, omdat hun kind daar van half 8 ‘s ochtends tot 6 uur ’s avonds onder dak is. Andere scholen bieden naschoolse activiteiten aan. Daarnaast zijn er scholen waar de leerlingen minimaal 6 uur per week extra les krijgen.

‘6 uur extra les, betekent niet 6 uur extra achter een tafel zitten met een boekje,’ zegt Ingrid van Engelshoven. ‘De focus ligt op taal en rekenen, maar het leren gaat op een andere manier. Een raples is heel goed voor de taalontwikkeling. Dan zie je kinderen denken: hé dit kan ik wel. Ook dansen kan op een talige manier. Je kunt kinderen verhalen laten uitbeelden. Bewegen stimuleert de hersenen. In het gewone lesprogramma is daar vaak weinig ruimte voor.’ Het is nog te vroeg om te zeggen of die 6 uur extra ook leidt tot betere leerresultaten Wel ziet Ingrid van Engelshoven dat de betrokkenheid van ouders toeneemt. ‘In het begin zie je wel wat aarzelingen bij sommige ouders. Is het niet te veel en worden de kinderen niet te moe? Maar als het eenmaal functioneert zijn de meeste ouders heel tevreden. En je ziet dat meer ouders actief worden op school.’

Talentontwikkeling

Den Haag heeft ook scholen die in het weekend en de vakanties lesgeven. Ook daar trekt de gemeente extra geld voor uit. ‘Het is heel leuk om te zien wat daar gebeurt,’ zegt Ingrid van Engelshoven. ‘Kinderen komen daar in aanraking met dingen die ze van huis uit niet meekrijgen. Bijvoorbeeld door een bezoek van een chirurg. Die vertelt dan over zijn werk en neemt een hechtset mee zodat de kinderen sinaasappelschillen aan elkaar kunnen naaien. Zo verbreed je hun leefwereld en doen ze nieuwe kennis op.’

Ingrid van Engelshoven benadrukt dat talentontwikkeling iets is voor iedereen. ‘Elk kind moet optimale kansen krijgen. Daarom kunnen sinds 1 januari 2011 alle basisscholen in Den Haag een verlengde schooldag invoeren met naschoolse activiteiten. Het zou doodzonde zijn om dat te beperken tot alleen kinderen met een onderwijsachterstand.’

Een kijkje bij

In de Brede Buurtschool komen onderwijs, zorg, cultuur en sport samen. De Brede Buurtschool zet de deur naar de wijk bovendien wagenwijd open. We nemen een kijkje bij enkele brede buurtscholen in Den Haag.

Brede Buurtschool

Kijk voor meer informatie op de startpagina van de Brede Buurtschool.

Aan het woord

Gepubliceerd: 
10 mei 2011
Laatste wijziging: 
02 juli 2014

U verlaat DenHaag.nl. Wilt u doorgaan?