Briefadres opgeven

Een briefadres is het adres in Nederland van een familielid, vriend of kennis van u. U kunt alleen een briefadres hebben als u géén woonadres heeft.

Iedereen die in Nederland woont, moet als bewoner/inwoner worden ingeschreven op het adres waar hij/zij (meestal) overnacht. De gemeente schrijft u in op het adres waar u woont. Heeft u geen woonadres? Dan kunt u een briefadres opgeven. Een briefadres is het adres van een familielid, vriend of kennis met wie u afspreekt dat hij/zij uw post ontvangt.

Deze persoon moet er voor zorgen dat u uw post ook echt krijgt. Bij de aanvraag van een briefadres controleert de gemeente of u niet beschikt over een woonadres.

Voorwaarden

  • U kunt maar op 1 adres in Nederland ingeschreven staan. Dit is een woonadres of een briefadres.
  • Het adres dat u opgeeft is een woonhuis. Het adres kan geen bedrijf of postbusnummer zijn.
  • Een briefadres geldt in principe voor een korte periode.
  • De toestemminggever (hoofdbewoner of eigenaar) moet in Den Haag op het briefadres ingeschreven staan.

    Lees meer over de voorwaarden in de Regeling briefadres Den Haag 2018 en de wijziging regeling briefadres.

    Nodig bij de aanvraag

    Een geldig legitimatiebewijs

          Aanvragen

          Komt u voor het eerst naar Nederland of bent u uitgeschreven en wilt u zich weer inschrijven? Dan geldt deze procedure niet. Bel dan met 14070.
          • Bij de afspraak krijgt u een aanvraagformulier briefadres en een toestemmingsverklaring.
          • Nadat u en de toestemmingsgever het aanvraagformulier en de toestemmingsverklaring hebben ingevuld en ondertekend, maakt u opnieuw een afspraak bij de balie van Publiekszaken. U neemt het aanvraagformulier en de toestemmingsverklaring mee naar de afspraak en vraagt dan een briefadres aan.

          Afspraak maken

          • De baliemedewerker controleert of de formulieren volledig zijn ingevuld en stuurt de aanvraag door naar de medewerker die controleert of u in aanmerking komt voor een briefadres.

          Hoe lang duurt het?

          Dat verschilt per situatie. Als er onderzoek nodig is kan het maximaal 4 weken duren.

          Kosten

          Gratis.

            Briefadres opzeggen

            Heeft u (weer) een woonadres, dan moet u uw briefadres opzeggen. Geef uw nieuwe woonadres in Nederland of in het buitenland dan door aan de gemeente.

            Informatie voor hoofdbewoner

            • Twijfelt u als hoofdbewoner of u toestemming wilt geven voor het opgeven van uw adres als briefadres? Bijvoorbeeld omdat u niet weet wat de gevolgen zijn voor uitkering, huurtoeslag of belastingen. Dan kunt u het beste advies vragen bij de betreffende instantie voordat u toestemming geeft. 
            • U kunt een toestemming ook altijd weer intrekken. Dit kunt u aan de balie of digitaal doen. Kijk bij Adresonderzoek.