Adresonderzoek aanvragen

Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. U kunt een adresonderzoek ook intrekken.

Voorwaarden

U bent eigenaar, huurder of medebewoner van de woning.

Wanneer kunt u een adresonderzoek aanvragen?

Staat iemand op uw adres ingeschreven maar woont die persoon er niet (meer)? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen. De gemeente controleert dan of iemand op het adres woont dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat.

Heeft u of een vorige bewoner iemand toestemming gegeven om zich op uw adres te laten inschrijven met een ‘briefadres’? Als u deze persoon lange tijd niet kunt bereiken of de toestemming voor het briefadres wilt intrekken, kunt u ook een adresonderzoek aanvragen.

Hoeveel mensen op mijn adres?

U kunt in MijnDenHaag (inloggen met DigiD) onder ‘Basisregistratie’ zien hoeveel mensen er ingeschreven staan op uw adres.

Naam onbekend

Weet u niet de naam van de persoon die onterecht staat ingeschreven op uw adres? Dan kunt u toch een adresonderzoek aanvragen.

  • Digitaal via de groene knop: vul in de tekstvelden bij stap 2 ‘Wat zijn de gegevens van de persoon naar wie u onderzoek wilt laten doen?’ vraagtekens in.
  • Via MijnDenHaag: geef aan wie er volgens u wél op het adres woont/wonen.
  • Aan de balie: geef aan wie er volgens u wél op het adres woont/wonen.

Hoe werkt het?

Een adresonderzoek werkt als volgt:

  • De gemeente krijgt een melding (bijvoorbeeld een aanvraag adresonderzoek), waaruit blijkt dat iemand niet meer woont of niet meer bereikbaar is op het adres waarop deze persoon staat ingeschreven in de BRP van de gemeente Den Haag.
  • De gemeente Den Haag doet dan een adresonderzoek. Een huisbezoek van een toezichthouder van de BRP en het versturen van (oproep)brieven kunnen onderdeel zijn van een adresonderzoek.

Aanvragen

Met het digitale formulier

U kunt een adresonderzoek aanvragen met het digitale formulier. Bij de aanvraag heeft u nodig:

Adresonderzoek aanvragen

Via MijnDenHaag

U kunt een adresonderzoek ook aanvragen via MijnDenHaag. Log in met uw DigiD.

Adresonderzoek aanvragen in MijnDenHaag

Adresonderzoek aanvragen

Geen DigiD? Vraag dan uw DigiD aan

Aan de balie

U kunt een adresonderzoek ook persoonlijk aanvragen op stadskantoor Centrum of stadskantoor Escamp. Maak hiervoor een afspraak.

Intrekken

Heeft u een adresonderzoek aangevraagd en wilt u dit intrekken? Dit kan alleen digitaal. Alleen de aanvrager van een adresonderzoek kan dit intrekken. U heeft hierbij nodig:

  • een geldig legitimatiebewijs
  • een schriftelijke verklaring van de aanvrager waarin staat waarom hij of zij het adresonderzoek wil intrekken

Maak duidelijke scans van deze documenten en stuur ze als bijlage met het formulier mee. Anders neemt de gemeente uw verzoek niet in behandeling.

Onderzoek intrekken

Kosten

Gratis.

Hoe lang duurt het?

De gemeente probeert om een adresonderzoek binnen 12 weken af te handelen. Er zijn verschillende zaken die hierbij een rol kunnen spelen. Hoe het adresonderzoek gaat, hangt af van welke informatie er is. Soms betekent dit dat de gemeente meer tijd nodig heeft.

Bekijk de video Inschrijving bij de gemeente (YouTube-kanaal van de gemeente)