Tramremise Guldenlaan
HTM heeft een stalling nodig voor de nieuwe trams in de stad (tramremise). De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de gemeente en HTM gaan deze tramremise bouwen op de GAVI-kavel. Dit terrein ligt bij het Prins Clausplein, tegenover het stadion van ADO aan de andere kant van de snelweg A12.
De gemeenteraad is akkoord met de bouw van een tramremise op de GAVI-kavel. Dat staat in de Nota van Uitgangspunten (NvU). In de NvU staat ook aan welke voorwaarden de nieuwe tramremise op de GAVI-kavel moet voldoen. Bijvoorbeeld hoe de tramremise eruit moet zien. En op welke plek de tramremise komt te staan. HTM bouwt de tramremise op het deel bij de Guldenlaan en de Plas van Reef. De ingang is aan het Guldenpad.

Wat gebeurt er met de rest van de GAVI-kavel?
De gemeente heeft een Begin externe link: Nota van Uitgangspunten(Externe link), eind externe link. 1b (NvU) (RIS321405) gemaakt. In deze NvU staat wat er in de toekomst mag gebeuren op de rest van de GAVI-kavel. Ga voor meer informatie naar denhaag.nl/gavikavel.
Waarom een tramremise op de GAVI-kavel?
- Tot 2040 komen er 400.000 inwoners bij in de Haagse regio.
- Een nieuwe tramremise is nodig om de nieuwe trams te kunnen parkeren.
- Beter openbaar vervoer maakt de regio bereikbaar en leefbaar.
- Goed openbaar vervoer zorgt ervoor dat meer mensen de bus of tram nemen.
Wat gaat er nu gebeuren?
De Nota van Uitgangspunten 1.a (NvU) is klaar. Nu volgen er verschillende onderzoeken. HTM kan pas met de bouw van de tramremise beginnen, als alle onderzoeken klaar zijn. Denk aan onderzoeken op het gebied van:
- milieu (Milieueffectrapportage of mer)
- resten van gebouwen en voorwerpen uit vroegere tijden in de bodem (archeologische vondsten)
- waterafvoer
- parkeerplekken
- toegang tot het terrein
- bodem
- beschermde plant- en diersoorten zoals vleermuizen (soortenmanagementplan of SMP)
Sommige onderzoeken zijn al klaar:
Verkeersonderzoek GAVI-kavel
Natuurtoets Tramremise Guldenpad Den Haag
Ecologisch nader onderzoek Tramremise Guldenpad Den Haag
Voorontwerp
HTM maakt een voorontwerp (VO) voor de tramremise. En de gemeente maakt ontwerpen die aansluiten op bestaande wegen, paden en het spoor. Hiervoor moet de gemeente:
- de weg bij de Guldenlaan klaarmaken voor trams.
- het kruispunt Guldenlaan/Ypenburgse Stationsweg aanpassen voor nieuwe tramrails en de verkeersveiligheid verbeteren
- de fietsbrug aanpassen
- het fietspad Guldenpad aanpassen met een nieuwe brug naar de tramremise.
Planning
- Oktober 2023: participatiebijeenkomst voor de buurt
- 20 januari 2025: participatiebijeenkomst in de buurt
- 2025: gemeente maakt ontwerpschetsen voor de aansluiting van de toegangswegen
- 2025: HTM maakt voorontwerp (VO) tramremise
- 2026: terrein klaarmaken voor de bouw
- 2027: start bouw tramremise
Meest gestelde vragen
Trams worden hier geparkeerd. Bestuurders starten hier hun dienst. 2 medewerkers regelen de verdeling van de trams. Kleine storingen worden hier opgelost. Trams worden van binnen en buiten schoongemaakt op twee speciale sporen.
Er is plek voor 40 trams. Ongeveer 36 rijden mee in de dienstregeling, bijvoorbeeld op lijnen 15 en 19.
Rond 5.30 uur vertrekken de eerste trams. Binnen 2 uur rijden ongeveer 36 trams weg.
Na de avondspits komen de trams geleidelijk terug.
Bestuurders komen en gaan. Er zijn 62 parkeerplekken op eigen terrein. 2 medewerkers zijn per dienst aanwezig. Er is 24 uur bezetting. Schoonmakers zijn ook aanwezig.
Ja, volgens de zondagse dienstregeling. Dan rijden er minder trams.
Er worden maatregelen genomen om geluid te verminderen. Toch is er altijd wat geluid. Als het geluid te hoog is, worden extra maatregelen genomen.
Er worden maatregelen genomen om de trillingen te verminderen. Als er te veel trillingen zijn, grijpt de gemeente in.
Ja, maximaal 36 trams rijden in en uit via het kruispunt.
U kunt een klacht indienen bij Begin externe link: htm.nl/klantenservice(Externe link), eind externe link..
Meer informatie
Heeft u vragen over het onderzoek naar de bouw van een tramremise op de GAVI-kavel? Stuur een e-mail naar Begin link: tramremise.gavikavel@denhaag.nl, einde link..
Zie ook
- Begin externe link: Definitief besluit tot het vaststellen van voorliggende Nota van Uitgangspunten tramremise 1a(Externe link), eind externe link. (RIS312403)
- Begin externe link: Uitwerking nieuwe tramremise en opmaak van Nota van Uitgangspunten(Externe link), eind externe link. (RIS306002)
- Begin link: OV NEXT: openbaar vervoer van de toekomst, einde link.