Handhavingsverzoek doen bij bouwen, verbouwen of gebruik
Overtreedt iemand de regels bij het bouwen of verbouwen? Of wordt een gebouw gebruikt op een manier die niet mag? En heeft u daar last van? Dan kunt u de gemeente vragen om te handhaven. De gemeente controleert de situatie en doet er wat aan, als dat nodig is.
Wat is het
Met een handhavingsverzoek vraagt u de gemeente om iets te doen als iemand zich niet aan de regels houdt. U geeft uw naam en adres op. De gemeente moet volgens de wet een besluit nemen over uw verzoek.
Een handhavingsverzoek is anders dan een melding. Bij een melding geeft u snel en vaak anoniem een tip aan de gemeente. De gemeente kiest dan zelf of zij er iets aan doet. Lees meer op de pagina Begin link: meldingen, einde link..
Situaties
In de volgende situaties kunt u een handhavingsverzoek doen:
- bouwen zonder vergunning
- een verbouwing die niet mag
- illegaal kamerverhuur
- een gebouw gebruiken op een manier die niet mag (een woning als opslagruimte)
- onveilige verbouwing
Hoe werkt het
Probeer het eerst samen op te lossen
Helpt dit niet? Doe een handhavingsverzoek
U krijgt een ontvangstbevestiging
De gemeente beoordeelt uw verzoek
De gemeente neemt een besluit
Voorwaarden
- U vult uw naam en contactgegevens in: een handhavingsverzoek kunt u niet anoniem doen.
- U heeft zelf last van de situatie: u ziet het bouwwerk of u heeft overlast.
- Het gaat om een situatie die niet volgens de regels is.
Versturen
Stuur uw handhavingsverzoek per post. Dit kan niet via e-mail. Vermeld in uw brief:
- uw naam, adres en handtekening
- uw telefoonnummer en e-mailadres
- een beschrijving van de overtreding
- waarom u last heeft van de situatie en waarom u wilt dat de gemeente er iets aan doet
Stuur uw brief naar:
College van Burgemeester en Wethouders
Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Postbus 12655
2500 DP Den Haag
Contact
Heeft u vragen? Stuur een e-mail naar Begin link: haagsepandbrigade@denhaag.nl, einde link..
