Ontwerpen Regentesselaan en Regentesseplein
Begin 2025 maakte de gemeente schetsen voor de herinrichting van de Regentesselaan en het Regentesseplein. De wensen en reacties van bewoners uit mei 2025 staan nu in het schetsontwerp. Bekijk de ontwerpen.
Reageren op de ontwerpen
Tijdens een inloopbijeenkomst kunt u vragen stellen en opmerkingen zetten bij het schetsontwerp. Deze is maandag 15 december 2025 van 17.00 tot 20.00 uur in Wijkcentrum De Regenvalk.
Uitgangspunten herinrichting
Voor de herinrichting van de Regentesselaan en het Regentesseplein zijn de volgende punten belangrijk:
- verkeersveiligheid voorop. Het gebied moet veiliger worden voor iedereen
- klimaatbestendig en groen. Meer bomen en planten die de omgeving prettiger maken
- aansluiting op gemeentelijk beleid. De plannen passen bij de bestaande regels
- 30 kilometerzone. Inrichting volgens het Begin externe link: Handboek Openbare Ruimte (HOR)(Externe link), eind externe link.
- beleid en transities. Rekening houden met parkeren, energietransitie en mobiliteitstransitie
- flexibiliteit. De situatie zoals die nu is wordt realistisch bekeken, met ruimte voor latere aanpassingen
Regentesseplein
Wensen van bewoners
In de participatieronde van mei 2025 gaven bewoners aan wat zij belangrijk vinden voor het plein. De gemeente nam deze wensen mee in het schetsontwerp.
De meeste deelnemers kozen voor:
- meer groen
- ruimte voor horeca
- plekken om te zitten
- plek voor activiteiten, zoals een markt of kraampjes
- een fijne en sociale plek voor de buurt
- een goed evenwicht tussen rust, levendigheid en bereikbaarheid
Schetsontwerp Regentesseplein
Het Regentesseplein zit nu in de ontwerpfase. Het ontwerp staat nog niet vast.
Onderdelen van het schetsontwerp
Het schetsontwerp voor het Regentesseplein heeft de volgende onderdelen:
Bewoners zeiden minder over de vorm. Daarom besprak de gemeente dit met de klankbordgroep (groep die advies geeft). Er is gekozen voor een rechthoekig plein, zodat er veel ruimte is voor activiteiten.
- ontworpen als 30 kilometerweg
- wegbreedte wordt 4 meter (smaller dan nu)
- door lagere maximumsnelheid wordt het verkeer veiliger
- het hele plein, de stoep en rijweg komen op 1 hoogte te liggen
- stoep ligt aan alle kanten tegen de gevel en wordt 4 meter breed
- meer ruimte om te lopen, voor terrassen en fietsparkeren
- brede groenvakken met planten en bomen tussen stoep en rijweg, voor aankleding en schaduw
- bestaande leilinden gaan naar de groenvakken
- laad- en losplekken voor cafés
- ’s avonds zijn deze plekken voor parkeren
- langs de randen komen groenvakken met bomen
- deze zorgen voor groen, schaduw en een afscheiding tussen rijweg en activiteitenruimte
- het beeld in het midden van het plein (de obelisk) blijft
- de cirkel met rozen wordt smaller
Het plein biedt ruimte voor:
- oliebollenkraam
- kerstbomenverkoop
- zomerterrassen
- andere activiteiten
Regentesselaan
Het doel van het project is een veilige en groene Regentesselaan. De belangrijkste punten van de nieuwe inrichting staan al vast:
- de straat wordt een 30 kilometerweg
- middenberm krijgt meer groen
- parkeren kan in parkeerstroken naast de weg
Schetsontwerp Regentesselaan
De Regentesselaan zit nu in de ontwerpfase. Het ontwerp staat nog niet vast.
Onderdelen van het schetsontwerp
Het schetsontwerp voor de Regentesselaan heeft de volgende onderdelen:
- breedte van de middenberm ligt vast door de 2 rijen bomen
- breedte van de weg en parkeerplaatsen ligt vast in technische regels
- stoep krijgt de rest van de ruimte en wordt minimaal 1,8 meter breed
Een bredere stoep kan alleen als de auto’s tussen de bomen in de middenberm parkeren. De gemeente koos hier niet voor, omdat dan ongeveer 50 parkeerplaatsen wegmoeten. Dat past niet bij de hoge parkeerdruk in de Regentesselaan en de straten eromheen.
- tussen Loosduinsekade en Teijlerstraat rijdt tram 12
- dit deel wordt een 30 kilometerweg, aangepast aan de tram
- ontwerp wordt besproken met vervoerder HTM en de hulpdiensten
- bij de Teijlerstraat komen drempels
- vanaf hier geldt de normale inrichting van een 30 kilometerzone
- rijweg wordt smaller dan nu, en veiliger door lagere maximumsnelheid
- parkeren in de middenberm gaat weg en wordt langsparkeren aan beide kanten
- parkeerplaatsen worden 2 meter breed
- middenberm krijgt vooral groen en een wandelpad
- verdere invulling wordt besproken op de inloopavond
- de plekken van bomen worden beter. Hiervoor is extra ruimte nodig
- tussen Teijlerstraat en Newtonstraat: parkeren voor een deel tussen bomen. Dit betekent 15 parkeerplaatsen minder dan nu
- tussen Regentesseplein en Laan van Meerdervoort: ruimte om naast bomen te parkeren
- stoep tussen Regentesseplein en Laan van Meerdervoort wordt smaller, blijft minimaal 1,86 meter breed aan de zuidkant en 2,02 meter aan de noordkant
Nieuwe indeling biedt ruimte voor 22 extra parkeerplaatsen, waarvan niet allemaal voor auto’s:
- 15 extra vakken als compensatie voor verdwenen plekken ten zuiden van het plein
- 7 vakken krijgen een andere invulling (bijvoorbeeld fietsenstalling of terras bij restaurant Bowie)
Deze maatregelen voorkomen sluipverkeer:
- afsluiten doorsteek bij Copernicusstraat en Kepplerstraat voor auto’s
- er blijft een doorsteek voor fietsers
- extra ruimte voor groen, een bankje of iets anders
Contact
Heeft u een vraag over dit project? Stuur een e-mail naar Begin link: verkeersveiligheid@denhaag.nl, einde link..
Nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief. Stuur een e-mail naar Begin link: verkeersveiligheid@denhaag.nl, einde link. met als onderwerp ‘nieuwsbrief Regentesselaan’.
