Opnieuw inrichten Nieuwe Duinweg, Roosje Piersonplein en omgeving
De gemeente maakt plannen om de straat, het plein en straten in de buurt opnieuw in te richten.

De Nieuwe Duinweg, het Roosje Piersonplein en straten in de buurt krijgen een nieuwe inrichting. De straten worden veiliger voor het verkeer en groener. Een fijnere omgeving.
Het riool is na 100 jaar aan vervanging toe. De straat, het plein en straten in de buurt moeten voor het werk helemaal open. De gemeente wil dan meteen de buitenruimte aanpassen.
Denk mee
Geef van 27 november tot en met 14 december 2025 uw mening over veiligheid, groen, parkeren, fietsen en de nieuwe inrichting. De gemeente gebruikt de reacties om het voorlopig ontwerp aan te passen.
Vragenlijst invullen
Plannen nieuwe inrichting
De gemeente maakte al plannen voor de nieuwe inrichting. Dit staat al vast:
- maximale snelheid in de Nieuwe Duinweg gaat omlaag van 50 naar 30 kilometer per uur
- straten krijgen nieuwe stenen of asfalt
- er komen nieuwe drempels
- er komen aparte rijstroken voor fietsers
- buslijn 21 blijft door de Nieuwe Duinweg rijden
- de toegankelijkheid van de straten wordt beter. Er komen vlakke oversteekmogelijkheden, opritten voor rolstoelen, plekken om veilig uit de auto te stappen en veilige routes voor scholieren
- er komt meer ruimte voor groen
- er komen nieuwe parkeerplaatsen
Waar
De nieuwe inrichting is voor:
- Kapelplein
- Kapelweg
- Nieuwe Duinweg
- Rijslag
- Roosje Piersonplein

Straten nu
De Kapelweg is een woonstraat (erftoegangsweg). Auto’s rijden er niet harder dan 30 kilometer per uur. De gemeente vervangt het asfalt door stenen (klinkers). Ook komen er meer drempels. Parkeren op de Kapelweg blijft hetzelfde. Dit is nu langsparkeren op de rijbaan.
Het Kapelplein is een woonstraat (erftoegangsweg). Auto’s rijden er niet harder dan 30 kilometer per uur. De gemeente vervangt het asfalt door stenen (klinkers). Ook komen er meer drempels. Parkeren op het Kapelplein blijft hetzelfde. Dit is nu langsparkeren op de rijbaan.

De Nieuwe Duinweg is een straat met asfalt. Auto’s rijden er niet harder dan 50 kilometer per uur. In het nieuwe ontwerp rijden auto’s niet harder dan 30 kilometer per uur. Er is een grote school op de Nieuwe Duinweg. En er zijn veel kinderopvangcentra in de buurt. Bezoekers vinden de straat onveilig.
De Rijslag is een woonstraat (erftoegangsweg). Auto’s rijden er niet harder dan 30 kilometer per uur. De gemeente vervangt het asfalt door stenen (klinkers). Ook komen er meer drempels. Parkeren op de Rijslag blijft hetzelfde. Dit is nu langsparkeren op de rijbaan.
Het Roosje Piersonplein is een rotonde waar 6 wegen samenkomen. De rotonde is niet helemaal rond. Veel scholieren van scholen in de buurt gebruiken deze weg. Er zijn ook verschillende kinderopvangcentra dichtbij. Waaronder 1 aan het plein. Buslijn 21 rijdt ook over de rotonde. Door al deze verschillende soorten verkeer is de situatie vaak onduidelijk en niet veilig.

Planning
2023: start project
november 2023 tot juli 2024: uitwerken uitgangspunten en voorbereiden
juli tot november 2025: maken schetsontwerp
27 november 2025: presenteren schetsontwerp
januari tot juni 2026: maken voorlopig ontwerp
juni tot juli 2026: presenteren voorlopig ontwerp
augustus 2026 tot februari 2027: maken definitief ontwerp
februari 2027: presenteren definitief ontwerp
2027: voorbereiden werk
Contact
Heeft u een vraag over dit project? Stuur een e-mail naar Begin link: verkeersveiligheid@denhaag.nl, einde link..
