Abdel – adviseur Helpdesk Geldzaken

Abdel Tijani werkt bij de Helpdesk Geldzaken. Als u financiële of administratieve vragen heeft, kunt u hier terecht. Het kan gaan over schulden, belastingen, besparen, budgettering, lenen, de administratie of een betaalachterstand. ‘Je hoeft je nergens voor te schamen’, zegt Abdel.

Mensen met geldzorgen kunnen stress hebben. Dit kan leiden tot slaapproblemen, ruzies, somberheid of zelfs ziekte. Helder nadenken wordt lastiger. ‘Als je hulp zoekt is er misschien van alles mogelijk’, zegt Abdel, die al 24 jaar bij de gemeente werkt.

Hulp is gratis

Als u vragen heeft over financiële of administratieve problemen, kunt u terecht bij servicepunten, buurthuizen en sommige huisartsposten. Laak heeft nu 6 helpdesk-locaties en 2 open spreekuren in De Wissel en wijkcentrum Cromvlietplein. Er is nu ook een Pools sprekende consulent. Hulp is gratis, uw gegevens zijn veilig.

Als iemand zich schaamt, zeg ik: ik heb het zelf ook moeilijk gehad en ben er ook weer uit gekomen. Het kan iedereen overkomen.

Probleem achter het probleem

Abdel doet een stap extra. ‘Ik zoek naar het probleem achter het probleem. Naast geld kan het om onrecht gaan. Soms blijkt dat iemand te veel huur betaalt. Voor een kamer waar hij geen recht heeft op huurtoeslag, omdat hij de keuken en badkamer met te veel mensen deelt. In een woning waar de huisbaas niks doet aan schimmel en lekkage. Dan betrekken wij er soms de huurcommissie, een advocaat of een raadsman van de gemeente bij.’

Abdel Tijani aan het werk.

Succesverhaal

Niet iedereen weet dat hij soms recht heeft op een toeslag, subsidie of fonds. ‘Een alleenstaande moeder kwam radeloos bij me. Ze had een schuld bij een energiebedrijf en een kleine lening. In totaal € 7.000. Wat bleek? Ze had recht op huur- en zorgtoeslag, kindgebonden budget en een aanvulling op haar inkomen vanuit de bijstand. Nu ontving ze, met terugwerkende kracht, in 1 keer € 12.000.’ 

Nieuwe armen

Het is niet altijd een succesverhaal. ‘Tegenwoordig zie ik mensen die 5 dagen per week werken maar niet uit de kosten komen. Terwijl ze een prima salaris hebben.’ Abdel noemt ze ‘de nieuwe armen’. ‘Hoge huur, hoge zorgverzekering en dure boodschappen, benzine en energiekosten.’ Toch kan Abdel zelfs dan iets doen: adviseren. ‘We zetten inkomsten en uitgaven naast elkaar. Er zijn altijd posten waarop je kunt besparen.’

Jongeren

Jongeren hebben soms ook schulden. ‘Zij kunnen geholpen worden via het Jongeren Perspectief Fonds. Ze moeten dan wel een tegenprestatie bieden. Bijvoorbeeld werk doen in een zorgcentrum of een opleiding volgen. Er zijn genoeg banen in de ICT, beveiliging en zorg na die scholing. Zo kunnen jongeren een doorstart maken.’

Verkeerde ideeën

Soms draait iemand door uit wanhoop en krijgt hij verkeerde ideeën, weet Abdel. ‘Dan zegt hij dat hij iets geks gaat doen voor geld. Doe maar niet, dat geeft alleen meer ellende. Kom hulp vragen en wees gemotiveerd, dan is er vast een oplossing.’ Abdel ziet veel dankbaarheid en opluchting bij mensen die hij adviseert. ‘Door mijn werk ben ik zelf ook iedere dag dankbaar voor alles wat ik heb.’

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Telefoon

14070