Paspoort en identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders zonder vaste woon- of verblijfplaats

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u bij een aantal gemeenten een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

U kunt uw nieuwe paspoort of identiteitskaart aanvragen in Den Haag, maar ook bij een aantal andere gemeenten: Bergeijk, Bergen op Zoom, Breda, Echt-Susteren, Enschede, Maastricht, Montferland, Oldambt, Sluis, Venlo en aan de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol.  

Voorwaarden

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U woont in Nederland.
  • U staat niet (meer) in de Basisregistratie Personen (BRP) van een gemeente.

Aanvragen

  • Bel naar telefoonnummer 14070 voor een afspraak. De gemeente belt u binnen 3 werkdagen terug om een afspraak te maken.
  • U komt zelf naar de afspraak.
  • U haalt uw paspoort of identiteitskaart zelf af in Stadhuis Spui. Dit moet u binnen 3 maanden na uw aanvraag doen. Daarna is het document ongeldig en moet de gemeente het weggooien. Wilt u na deze 3 maanden toch een paspoort of identiteitskaart? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

Nodig bij de aanvraag

  • Een pasfoto. Er gelden strenge eisen voor de pasfoto. Bekijk deze eisen op de website van de Rijksoverheid.
  • Al uw paspoorten of identiteitskaarten.
  • Documenten die bewijzen dat u in Nederland woont. Bijvoorbeeld een bewijs van uw uitkering of werkgever, verzekeringspapieren, woonvergunning, salarisstroken of bankafschriften. Hiermee kan de gemeente uw nationaliteit bepalen.
  • Heeft u een andere nationaliteit gekregen? Neem dan documenten waarin staat hoe en wanneer u deze nationaliteit heeft gekregen.

Aanvraag voor uw kind

Bij de aanvraag van een paspoort voor een kind jonger dan 18 jaar (paspoort) of jonger dan 12 jaar (identiteitskaart) heeft u ook nodig:

  • schriftelijke toestemming van beide ouders, of van de personen die het ouderlijk gezag hebben. U kunt hiervoor het Toestemmingsformulier Nederlandse reisdocumenten gebruiken.
  • een (kopie van een) geldig legitimatiebewijs van de personen die het formulier hebben ondertekend.

Uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het afhalen.

Download het formulier op www.nederlandwereldwijd.nl.

Uw paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen

Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Dan geeft u dit door bij het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitsbewijs.

      Kosten

      • (zaken- of tweede) paspoort voor 18 jaar en ouder: € 110,40
      • (zaken- of tweede) paspoort tot 18 jaar: € 92,55
      • identiteitskaart 18 jaar en ouder: € 98,60
      • identiteitskaart tot 18 jaar: € 71

      Dit zijn de tarieven in 2020. Omdat u niet in de BRP staat, zijn de kosten hoger dan bij een ‘gewone’ aanvraag. Er is voor de aanvraag extra administratie nodig. U betaalt de kosten tijdens uw aanvraag aan de balie op Stadhuis Spui. Daar kunt u pinnen en contant betalen.

      Hoelang duurt het?

      • De gemeente kijkt eerst of de aanvraag compleet is. Als alle documenten in orde zijn, is uw paspoort of identiteitskaart na 3 werkdagen klaar.
      • Soms zijn er meer documenten nodig of is er verder onderzoek nodig. In de meeste gevallen is er verder onderzoek nodig. Dat kan tot 8 weken duren.

      Goed om te weten

      • Bent u na september 1994 uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP)? Heeft u een woonadres in Nederland en wilt u zich daar inschrijven? Dan kunt u ook een verlopen paspoort of identiteitskaart gebruiken. U kunt zich direct inschrijven in de BRP bij de gemeente waar u woont.
      • Heeft u een briefadres? Vraag dan een identiteitskaart of paspoort aan bij de gemeente waar dit adres is.