Aangifte van overlijden doen
Als er iemand is overleden, doet de nabestaande of de uitvaartondernemer hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente verwerkt het overlijden van deze persoon in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Als de overledene niet in Den Haag staat ingeschreven, wordt dit doorgegeven aan de gemeente waar hij of zij wél staat ingeschreven.
De gemeente maakt 2 documenten en geeft deze aan de aangever:
- een document waarin ze toestemming geeft voor de uitvaart (het ‘verlof tot begraven’ of het ‘verlof tot cremeren’). Heeft de overledene aangegeven dat hij of zij het lichaam aan de wetenschap wil geven? Dan krijgt u een document met het ‘verlof tot ontleding’.
- een afschrift van de overlijdensakte.
Wie mag aangifte van overlijden doen?
De aangifte kan worden gedaan door iedereen die kennis heeft genomen van het overlijden. Meestal is dit een nabestaande of de uitvaartondernemer.
Nabestaanden kunnen de aangifte per e-mail doen. De aangifte inclusief bijlagen stuurt u naar overlijdensloket@denhaag.nl. Uitvaartondernemers kunnen aangifte doen door in te loggen met eHerkenning. Het e-mailadres is ook te gebruiken als u als uitvaartondernemer (nog) geen eHerkenning heeft.
Nodig bij de aangifte
- A-formulier, dit is de doktersverklaring
- B-enveloppe met daarin het formulier van de arts over de oorzaak van het overlijden
- een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- eventueel het trouwboekje
- als uitstel van de crematie of begrafenis nodig is: een vergunning
Bij een natuurlijke oorzaak van overlijden:
- verklaring van natuurlijk overlijden (van een schouwarts)
Bij een niet-natuurlijke oorzaak van overlijden:
- verklaring van niet-natuurlijk overlijden (van een schouwarts)
- verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie (van de officier van justitie)
Extra documenten zijn nodig wanneer:
- iemand in het buitenland begraven of gecremeerd wil worden: een kistverklaring met een medical statement
- iemand binnen 36 uur of na 6 werkdagen begraven of gecremeerd wil worden: een verzoek met een verklaring van geen bezwaar van de GGD, binnen 36 uur samen met een verklaring van de officier van justitie
- iemand zijn lichaam ter beschikking wil stellen aan de wetenschap: een wilsbeschikking
- wanneer de overledene niet in Nederland geregistreerd staat of het BSN-nummer niet bekend is: een geldig identiteitsbewijs van de overledene
- de datum van overlijden niet bekend is (lijkvinding): een proces-verbaal van de politie.
Aangifte door uitvaartondernemers
Bij uw aangifte heeft de gemeente de originele doktersverklaring en mogelijk andere originele documenten nodig. Deze stuurt u per post. U betaalt de kosten tijdens de digitale aangifte. U ontvangt dezelfde (of uiterlijk de volgende) werkdag het verlof, het uittreksel en eventueel andere documenten digitaal. De overige documenten krijgt u per post.
Stap 1:
Vraag eHerkenning aan. U heeft betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) of hoger nodig.
Stap 2:
- Met uw gebruikersnaam en wachtwoord voor eHerkenning kunt u aangifte doen. Dit doet u met het formulier ‘Kennisgeving Overlijden’.
- Per formulier kunt u maximaal 5 overlijdensaangiften indienen. U kunt uiteraard meer formulieren invullen en versturen.
- U krijgt via e-mail een bevestiging van uw aangifte.
- De originele documenten stuurt u wekelijks naar: Gemeente Den Haag Unit Beheer & Verstrekkingen Postbus 12620 2500 DL Den Haag
Kosten
Tarief 2023 | |
---|---|
Afschrift van overlijdensakte | € 15,70 |
Verlof begraven of cremeren | gratis |
Verlof eerder of later begraven | € 96,45 |
Laissez-passer | € 11,30 |
Goed om te weten
- Ook in bijzondere gevallen maakt de gemeente een akte van overlijden op, bijvoorbeeld bij een kind dat levenloos is geboren of een kind dat kort na de geboorte is overleden. U leest hier meer over op de website van de Rijksoverheid. U kunt uw kind registreren in de BRP.
- Vul de checklist in op de website van de Rijksoverheid. U krijgt dan een lijst met dingen die u moet regelen.
- Is iemand in het buitenland overleden? Meer informatie hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid. U dient als nabestaande of uitvaartondernemer de buitenlandse akte van overlijden te laten registreren. Dat doet u bij de gemeente in Nederland waar de overledene staat ingeschreven. In gemeente Den Haag kan dit bij Stadhuis Spui of Stadskantoor Leyweg. U maakt daarvoor een afspraak voor Buitenlandse documenten registreren in de BRP.
- Is iemand in het buitenland overleden en was de overledene ingeschreven in de Registratie voor niet-ingezetenen (RNI)? Dan kunt u het overlijden doorgeven aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).
- Wilt u een overledene naar het buitenland vervoeren? Lees meer op de pagina Laissez-passer voor vervoer overledene naar het buitenland aanvragen.
- Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer op rijksoverheid.nl.