Loonkostensubsidie

Voor een werknemer die niet zelfstandig het minimumloon kan verdienen, kan loonkostensubsidie worden aangevraagd bij de gemeente waar de werknemer woont. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen de loonwaarde van de werknemer en het wettelijk minimumloon.

Loonkostensubsidie biedt de werkgever:

  • Direct menskracht.
  • Vergoeding in de loonkosten tot maximaal 70% van het minimumloon, zo lang als nodig.
  • Mogelijkheid van een no-riskpolis.
  • Mogelijk recht op Loonkostenvoordeel (LKV) en Lage Inkomensvoordeel (LIV).
  • Invulling van wet Banenafspraak.
  • Bijdrage aan inclusief werkgeverschap.
  • Mogelijkheid tot proefplaatsing.
  • Begeleiding van werkgever en werknemer.

Den Haag Werkt biedt naast loonkostensubsidie meerdere diensten die u helpen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkkans te bieden. Zoals de werkgeverscheque, jobcoaching, jobcarving en functiecreatie.

Op de pagina Begin link: Hoe werkt loonkostensubsidie, einde link. leest u meer over hoe de subsidie werkt.

Wilt u direct een adviesgesprek? Neem contact op met onze Helpdesk Werkgevers via telefoonnummer (070) 752 77 50.

Let op: aan het verkrijgen van loonkostensubsidie en andere instrumenten van Den Haag Werkt kunnen voorwaarden verbonden zijn.

Aanvragen

Bent u werkgever? Vul dan het formulier ‘Aanvraag formulier loonkostensubsidie’ in.

Wijzigingen

Als de functie van de werknemer verandert of bijvoorbeeld het aantal werkuren per week, moet deze wijziging worden doorgegeven. Zowel een werkgever als een werknemer kan daarvoor een formulier opvragen via de accountmanager.

Andere werkgever

Als de werknemer naar een andere werkgever gaat, stopt het contract. De werkgever heeft dan geen recht meer op loonkostensubsidie voor deze persoon. Als een werknemer verhuist naar een andere gemeente, moet de loonkostensubsidie bij de andere gemeente worden geregeld.

Voorwaarden

Aan het krijgen van loonkostensubsidie zitten de volgende voorwaarden:

  • De werknemer woont in de gemeente Den Haag.
  • De werknemer is (waarschijnlijk) niet in staat om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen.
  • De werknemer krijgt geen Wajong-uitkering van het UWV.
  • De werkgever kan binnen 6 maanden na indiensttreding van de werknemer een aanvraag indienen voor loonkostensubsidie. De loonkostensubsidie wordt uitgekeerd vanaf de datum van ontvangst van de loonkostensubsidie-aanvraag. 
  • In de 6 maanden vóór de werknemer in dienst kwam volgde deze praktijkonderwijs (pro), voortgezet speciaal onderwijs (vso) of een mbo-entree opleiding óf
  • De werknemer had een uitkering op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Anw óf
  • De werknemer had geen recht op een uitkering (een niet-uitkeringsgerechtigde).

Lees ook Begin link: de meest gestelde vragen over loonkostensubsidie, einde link. .

Contact

U kunt telefonisch of via de mail contact met ons opnemen. Het telefoonnummer van Helpdesk Werkgevers is (070) 752 77 50. U kunt ook een e-mail sturen naar Begin link: denhaagwerkt@denhaag.nl, einde link. .

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070