Invoering betaald parkeren Morgenstond

Den Haag groeit, de parkeerdruk neemt toe en dat vraagt om veranderingen. In heel Den Haag wordt daarom wijk voor wijk betaald parkeren ingevoerd. De wijk Morgenstond in Zuidwest is in juni aan de beurt.

Parkeren is een lastig thema. Dat wat bewoners zelf belangrijk vinden botst soms met wat belangrijk is voor de wijk. Zo ook in Morgenstond. Daar is een tekort aan parkeerplaatsen, maar ook beperkte ruimte. Meer parkeerplaatsen toevoegen zou dan ten koste gaan van het groen en uiteindelijk de leefbaarheid. Projectleider Jan Kees van de gemeente legt graag aan bewoners uit hoe de invoering van betaald parkeren de parkeerdruk kan verminderen.  

Parkeren op de stoep

‘In Morgenstond is de parkeerdruk boven de 100 procent. Dat betekent dat er meer auto’s dan parkeerplekken zijn. Mensen staan op de stoep en in het groen. Gevaarlijk voor bijvoorbeeld hulpdiensten. De drukte is mede een gevolg van de invoering van betaald parkeren in omliggende wijken. Inwoners zoeken in omliggende wijken een plekje waar ze nog gratis kunnen parkeren. We noemen dit het waterbedeffect: het probleem verplaatst zich, net zolang tot de stadsgrenzen zijn bereikt. Daarom is het algemene beleid dus dat we in de hele stad in fases betaald parkeren invoeren.’

Niet meer ruimte

Maar hoe lost dit het parkeerprobleem dan op? Dan komt er toch niet ineens meer ruimte? ‘Klopt. Daarom is het hogere doel ook dat mensen echt alleen de auto pakken als dat niet anders kan. Inwoners kunnen een parkeervergunning aanvragen. Voor een eerste auto betaal je ongeveer 100 euro per jaar. Voor een tweede loopt dat al flink op en de derde is nog duurder. Inwoners gaan dan beter nadenken over alternatieven. Deelvervoer bijvoorbeeld. Want er staan nog altijd langere tijd auto’s stil.’

Wat vindt de buurt?

Een bewoonster zag de parkeerproblemen toenemen. Ze is blij met de invoering van betaald parkeren en met de communicatie vanuit de gemeente. ‘Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik altijd goed contact heb, dus dat geldt misschien niet voor iedereen.’

Het wel of niet kunnen parkeren is iets dat Ingrid bijna dagelijks bezighoudt. ‘Ben ik op pad, dan denk ik altijd: ‘Oei het is al drie uur. Ik moet naar huis, anders kan ik mijn auto niet meer kwijt’. ’s Avonds ga ik echt niet met de auto weg. Ik pak de fiets of laat me ophalen. Ik heb de luxe dat ik dat zelf een beetje kan regelen. Dat is voor mensen in bijvoorbeeld de nachtdienst anders.’

Ingrid hoopt dat de invoering van betaald parkeren de huidige problemen vermindert. Misschien zelfs wel oplost. ‘Parkeervergunningen voor een 2e en 3e auto zijn best prijzig, dus misschien doen mensen hun auto weg. En ze moeten straks overal betalen, dus parkeren ze weer in hun eigen wijk. Ben ik blij? Ja een beetje als de situatie beter wordt. Die kosten voor de parkeervergunning is het me wel waard. Misschien komt er zelfs wel weer ruimte voor andere dingen. Een boom, beetje groen. Dat zou fijn zijn.’

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070