Fietsvlonders: een plank met fietsbeugels

In de woonwijken in en rond het centrum van de stad zijn de stoepen vaak smal en hebben de portiekwoningen geen eigen schuur of andere plek om de fiets te stallen. Om meer stallingsruimte op straat te maken voor fietsen en straten voor iedereen prettiger te maken om in te wonen, start de gemeente met fietsvlonders.

Een fietsvlonder is een plank met daarop 4 fietsbeugels met plek voor 8 fietsen. De vlonder is net zo groot als een parkeerplek voor auto’s.

Fietsvlonder (Impressie: DPI)
Fietsvlonder (Impressie: DPI)

Fietsvlonders op aanvraag

Bewoners krijgen vanaf eind 2019 zelf de mogelijkheid om een vlonder aan te vragen. Aanvragen kan wanneer een aantal huishoudens een handtekening heeft gezet op de aanvraag. Na de aanvraag overlegt de gemeente met de initiatiefnemer(s) over de exacte en beste locatie. Alle bewoners rondom de vlonder in de straat ontvangen een flyer met informatie. Daarna plaatst de leverancier de vlonder op de gekozen parkeerplek.

Van vlonder naar beugels

Als er na 3 maanden geen ernstige bezwaren zijn van bewoners, dan wordt de vlonder weggehaald en vervangen door  fietsbeugels die blijven staan. Dit gebeurt zo snel mogelijk en in elk geval binnen 3 maanden. Het trottoir wordt daar breder gemaakt en de fietsbeugels worden geplaatst. De fietsvlonder verhuist naar een andere straat waar een aanvraag is gedaan.

Er zijn 10 fietsvlonders die van straat naar straat kunnen verhuizen. Zo kunnen bewoners van verschillende straten tegelijk een aanvraag doen.

Fietsbeugels (Impressie: DPI)
Fietsbeugels (Impressie: DPI)

Allereerste fietsvlonders  

De Galileïstraat en Marcelisstraat hadden de primeur. Daar werden in mei 2019 de 1e vlonders geplaatst in overleg met een aantal bewoners. In september volgden de Ahornstraat en Van Bylandtstraat. Daar kunt u dus zien hoe zo’n vlonder eruit ziet. Eind 2019 komt er een officieel aanvraagformulier.

Vragen

Als u vragen heeft of als u interesse heeft in een fietsvlonder in uw straat, mail dan naar fietsparkeren@denhaag.nl.

Gepubliceerd: 26 april 2019Laatste wijziging: 21 november 2019