Onderzoek: dienstverlening in de wijk

De gemeente wil de afstand tot haar inwoners verkleinen. En vindt dat persoonlijk contact in de wijk mogelijk moet zijn als inwoners dat willen. De gemeente deed daarom onderzoek naar de dienstverlening in de wijk.

Onderzoeksvraag

Hoe ervaren inwoners de dienstverlening in hun wijk? Zoals bibliotheken, buurthuizen en informatiepunten. Wat willen inwoners beter hebben? En hoe belangrijk is dit voor hen?

Deelnemers

De gemeente deed onderzoek in de wijken Loosduinen en Transvaal. Ze sprak daar met bewoners, buurtorganisaties en medewerkers van de gemeente.

Resultaten

Verbinding en leefbaar houden van de wijk

In Transvaal willen inwoners graag minder overlast en afval op straat. In Loosduinen willen inwoners dat de gemeente activiteiten beter organiseert. En willen ze een vast contactpersoon van de gemeente. In beide wijken willen bewoners meer betrokken zijn bij wat er in hun wijk gebeurt.

Icoon van een lampje

Duidelijke, persoonlijke en toegankelijke dienstverlening

Inwoners van beide wijken willen duidelijke communicatie van de gemeente. Ze willen weten waar ze heen kunnen voor hulp. En ze willen makkelijk contact kunnen opnemen als dat nodig is. Loosduinen wil vooral goede en duidelijke communicatie. In Transvaal willen inwoners graag hulp bij het begrijpen van de taal. Het liefst van een bekend contactpersoon die hun situatie kent.

Icoon van een lampje

Steun bij aanvragen van producten en diensten

Inwoners willen makkelijker hun producten en diensten regelen, zoals hun paspoort of rijbewijs. Ook willen ze duidelijkere informatie hierover.

Icoon van een lampje

Informatie over rechten en plichten

Inwoners van Transvaal willen dat de gemeente zelf duidelijke informatie geeft. Bijvoorbeeld over zaken, rechten en plichten die ze misschien nog niet kennen.

Icoon van een lampje

Aanpassingen

  1. Met een bus de wijk in

    De gemeente staat met een elektrische bus op markten en andere drukke plekken. Inwoners kunnen hier vragen stellen en advies of hulp krijgen bij het regelen van gemeentelijke zaken. De bus start in Loosduinen en bezoekt daarna ook andere wijken, zoals Leidschenveen-Ypenburg. De gemeente onderzoekt of in de bus ook andere diensten mogelijk zijn, zoals het vernieuwen van een parkeervergunning of het vaccineren van kinderen.

  2. Extra contactpunten in de stad

    De gemeente richt extra plekken in waar inwoners hulp of advies kunnen krijgen. Er is extra aandacht voor wijken waar inwoners de gemeente minder goed weten te vinden, zoals Transvaal.

  3. Een extra locatie voor reisdocumenten

    Stadsdeelkantoor Laak opent dit jaar de deuren voor het aanvragen en ophalen van reisdocumenten. De gemeente bereidt zich zo voor op de verwachte drukte.

  4. Blijven verbeteren

    De gemeente evalueert de genomen maatregelen en gebruikt de uitkomsten om de dienstverlening verder te verbeteren.

Een indruk van het onderzoek

Denk mee

Ook een keer meedoen aan een onderzoek? Meld u dan aan voor het Begin link:Stadspanel, einde link.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Telefoon

14070