Verklaring uitschrijving uit Nederland (voor oktober 1994) aanvragen

Heeft u zich vóór 1 oktober 1994 uitgeschreven uit Nederland? En heeft u zich na 1 oktober 1994 niet opnieuw ingeschreven in Nederland? Dan kunt u bij de gemeente een bewijs van uitschrijving aanvragen. Of een kopie van uw persoonskaart uit het vestigingsregister.

Door extra drukte kan het iets langer duren voor uw aanvraag wordt verwerkt.

Voorwaarden

  • U bent tussen 1940 en 1 oktober 1994 uitgeschreven uit het Nederlandse bevolkingsregister (nu de Basisregistratie Personen).
  • U heeft zich na 1 oktober 1994 niet opnieuw bij een gemeente in Nederland ingeschreven.

Hoe werkt het?

Een instantie vraagt om een bewijs van uitschrijving of een kopie persoonskaart uit het vestigingsregister. U vraagt deze aan bij de gemeente Den Haag. U heeft dit document bijvoorbeeld nodig als u uw Nederlands rijbewijs of reisdocument wilt vernieuwen.

Welk document heb ik nodig?

Meestal vertelt de instantie welk document u nodig heeft. Zij geeft ook aan hoe oud het document mag zijn. Het verschil tussen het bewijs van uitschrijving en de kopie persoonskaart:

  • Op het bewijs van uitschrijving staan de volgende gegevens:

    • (geslachts)naam
    • voornamen
    • geboortedatum en -plaats
    • datum van uitschrijving
    • laatste gemeente van inschrijving
    • land van bestemming
    • eventueel uw nationaliteit(en) en burgerlijke staat op datum van uitschrijving
  • Op de kopie persoonskaart staan alle gegevens uit het Nederlands bevolkingsregister (nu de Basisregistratie Personen).

    Nodig bij uw aanvraag

    Bij uw digitale aanvraag stuurt u de volgende informatie mee:

    • Een brief met daarin uw persoonsgegevens, uw (brief)adres of postbusnummer en het doel van uw aanvraag.
    • Een kopie van uw identiteitsbewijs.
    • Vraagt u een bewijs aan voor iemand anders? Dan heeft u een kopie van het legitimatiebewijs en een schriftelijke machtiging van deze persoon nodig.
    • Is de persoon waarvan u een persoonskaart wilt aanvragen overleden? Dan stuurt u een bewijs van overlijden mee. Een bewijs van overlijden is bijvoorbeeld een overlijdensakte, een overlijdensadvertentie of rouwkaart.
    • Heeft u de persoonskaart van een derde nodig voor een stamboomonderzoek? Dan dient u uw aanvraag in 1e instantie in bij het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG).

    Aanvragen

    U kunt de verklaring of de kopie persoonskaart digitaal aanvragen. Ook een andere gemeente of overheidsinstantie kan de aanvraag voor u doen. Dit is altijd digitaal.

    Verklaring aanvragen

    Schriftelijk aanvragen

    Vraagt u de verklaring voor uzelf aan? Dan kunt u de verklaring of de kopie persoonskaart ook schriftelijk aanvragen.

    Stuur met uw schriftelijke aanvraag deze documenten en gegevens mee:

    • een brief met daarin uw persoonsgegevens en e-mailadres
    • Doel van uw aanvraag
    • Een kopie van uw identiteitsbewijs

    Stuur uw schriftelijke aanvraag naar:

    Publiekszaken, Vestigingsregister
    Postbus 12620
    2500 DL Den Haag

    • Houd er rekening mee dat het behandelen van schriftelijke aanvragen langer duurt.
    • Aanvragen via e-mail worden niet behandeld.
    • Bedrijven en instanties kunnen alleen een digitale aanvraag doen.

      Kosten

      € 4,55. Bij een schriftelijke aanvraag komen daar nog verzendkosten bij.

      Hoelang duurt het?

      Binnen 4 weken stuurt de gemeente de verklaring van uitschrijving of kopie persoonskaart naar u op. Heeft u geen e-mailadres dan ontvangt u de verklaring per post.

      Goed om te weten

      Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer op rijksoverheid.nl.