Verklaring uitschrijving uit Nederland (voor oktober 1994) aanvragen

Heeft u zich vóór 1 oktober 1994 uitgeschreven uit Nederland? Dan kunt u een bewijs van uitschrijving aanvragen of een kopie van uw persoonskaart uit het vestigingsregister. U vraagt deze aan bij de gemeente Den Haag.

Voorwaarden

  • U bent tussen 1940 en 1 oktober 1994 uitgeschreven uit het Nederlandse bevolkingsregister (nu de Basisregistratie Personen).
  • U heeft zich na 1 oktober 1994 niet opnieuw bij een gemeente in Nederland ingeschreven.

Hoe werkt het?

Een instantie vraagt om een bewijs van uitschrijving of een kopie persoonskaart uit het vestigingsregister. U vraagt deze aan bij de gemeente Den Haag. U heeft dit document bijvoorbeeld nodig als u uw Nederlands rijbewijs of reisdocument wilt vernieuwen.

Welk document heb ik nodig?

Meestal vertelt de instantie welk document u nodig heeft. Zij geeft ook aan hoe oud het document mag zijn. Het verschil tussen het bewijs van uitschrijving en de kopie persoonskaart:

  • Op het bewijs van uitschrijving staan de volgende gegevens:

    • (geslachts)naam
    • voornamen
    • geboortedatum en -plaats
    • datum van uitschrijving
    • laatste gemeente van inschrijving
    • land van bestemming
    • eventueel uw nationaliteit(en) en burgerlijke staat op datum van uitschrijving
  • Op de kopie persoonskaart staan alle gegevens uit het Nederlands bevolkingsregister (nu de Basisregistratie Personen).

    Nodig bij de aanvraag

    • Een brief met daarin uw persoonsgegevens, uw (brief)adres of postbusnummer en het doel van uw aanvraag.
    • Een kopie van uw identiteitsbewijs.
    • Vraagt u een bewijs aan voor iemand anders? Dan heeft u ook een kopie van het legitimatiebewijs en een schriftelijke machtiging van deze persoon nodig.

    Aanvragen

    U kunt de verklaring of de kopie persoonskaart digitaal aanvragen. Ook een andere gemeente of overheidsinstantie kan de aanvraag voor u doen.

    Verklaring aanvragen

    Schriftelijk aanvragen

    U kunt de verklaring of de kopie persoonskaart ook schriftelijk aanvragen. Stuur uw aanvraag en een kopie van uw identiteitsbewijs naar:

    Publiekszaken, Vestigingsregister
    Postbus 12620
    2500 DL Den Haag

    Houdt u er rekening mee dat het behandelen van schriftelijke aanvragen langer duurt. Aanvragen via e-mail worden niet in behandeling genomen.

      Kosten

      € 4,35 (tarief 2019). Bij een schriftelijke aanvraag betaalt u ook portokosten.

      Hoe lang duurt het?

      Binnen 4 weken stuurt de gemeente de verklaring van uitschrijving of kopie persoonskaart naar u op. Heeft u geen e-mailadres dan ontvangt u de verklaring per post.

      Goed om te weten