Handtekening legaliseren
Soms moet u een handtekening op een document laten controleren (legaliseren). U kunt dit doen bij de balie van de gemeente. Maak hiervoor een afspraak.
Hoe werkt het
Maak een afspraak
Ga naar de afspraak
De gemeente legaliseert uw handtekening
Voor wie
U heeft bewijs nodig dat de handtekening op een document echt van u is. Bijvoorbeeld omdat u:
- een belangrijk document naar het buitenland wilt sturen
- een erfenis wilt regelen in het buitenland
- garant wilt staan voor iemand in het buitenland
Nodig bij de afspraak
Een geldig identiteitsbewijs
Een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.
Het document met de handtekening(en) die u wilt legaliseren
U mag meer dan 1 document legaliseren tijdens uw afspraak.
Afspraak maken
Handtekening legaliseren
Kosten
- Legalisatie handtekening
- € 17,70
U betaalt per handtekening per persoon.
Veelgestelde vragen
Wat is legalisatie van een handtekening?
Bij de gemeente kunt u uw handtekening onder een document laten legaliseren. Daarmee bewijst de gemeente dat de handtekening echt is. Het zegt niks over de inhoud van het document.
Hoelang is de legalisatie geldig?
Dat hangt af van uw situatie:
- Vraagt u de legalisatie aan om garant te staan voor iemand uit het buitenland? Dan is de legalisatie 6 maanden geldig.
- Vraagt u de legalisatie aan om een erfenis te regelen in het buitenland? Of om een belangrijk document naar het buitenland te sturen? Hoelang de legalisatie geldig is, hangt af van de organisatie die erom vraagt. U kunt aan de organisatie vragen hoelang de legalisatie geldig is.
Moet ik de legalisatie in Den Haag aanvragen?
Legalisatie van uw handtekening kan in elke gemeente in Nederland. Ook in een andere gemeente dan waar u woont.
Hoe kan ik garant staan voor iemand in het buitenland?
Kijk voor meer informatie op NederlandWereldwijd. Misschien heeft u een garantstelling of logiesverstrekking nodig. U kunt uw handtekening vervolgens laten legaliseren bij de gemeente.
