Geboorteakte aanvragen

Vraag een kopie van uw geboorteakte aan in de gemeente waar u bent geboren. U kunt kiezen voor een afschrift of een internationaal uittreksel in meer talen.

Een geboorteakte is het bewijs op papier dat u bent geboren. De gemeente waar u bent geboren bewaart deze akte in de Burgerlijke Stand.

  • Een afschrift van een akte is een officiële kopie van de akte. Het afschrift is alleen in het Nederlands.
  • Een uittreksel van een akte is een samenvatting van de akte. Op een internationaal uittreksel in meer talen staat een uitleg in 10 talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.
  1. Vraag de geboorteakte online aan

    Ga naar aanvragen en beantwoord eerst de vragen.

  2. Vul het formulier in en betaal

    De gemeente kijkt naar uw aanvraag nadat u heeft betaald.

  3. U krijgt het afschrift of uittreksel per post

    Dit is meestal binnen 5 weken.

Is de geboorteakte langer dan 100 jaar geleden gemaakt? Dan kunt u de akte ook downloaden bij het Begin externe link: Haags Gemeentearchief(Externe link), eind externe link.. Heeft u de geboorteakte nodig als officieel document? Dan moet u het wel aanvragen bij de gemeente.

U kunt de akte aanvragen voor uzelf of voor 1 van de volgende personen:

  • uw kinderen of kleinkinderen
  • uw ouders of grootouders
  • uw erfgenamen
  • uw echtgenoot of echtgenote
  • uw geregistreerde partner
  • iemand van wie u wettelijk vertegenwoordiger bent (voor wie u beslissingen mag maken)
  • iemand die u heeft gemachtigd (toestemming heeft gegeven)

Een kopie van het identiteitsbewijs van de aanvrager

Alleen nodig als u een aanvraag doet zonder in te loggen met DigiD.

pictogram van identiteitsbewijs icoon

Een bewijs dat u de akte betaald heeft

Bijvoorbeeld een bankafschrift.

Icoon betaalbewijs

Aanvraag voor iemand anders

Vraagt u de geboorteakte voor iemand anders aan? Soms heeft u extra documenten nodig. Bekijk wanneer dat zo is en wat u nodig heeft.

Voor de aanvraag heeft u ook nodig:

  • een kopie van het identiteitsbewijs van de persoon die u de machtiging heeft gegeven (volmachtgever)
  • een ingevuld machtigingsformulier

Formulier schriftelijke machtiging Burgerlijke Stand

(PDF, 84,4 KB)

Voor de aanvraag heeft u ook nodig:

  • een document waaruit blijkt dat u wettelijk vertegenwoordiger bent. Bijvoorbeeld de beslissing van de rechtbank.

Voor de aanvraag heeft u ook nodig:

  • een kopie van verklaring van erfrecht. U krijgt deze van de notaris.

Lukt het niet online?

Ga langs bij een Begin link: Servicepunt XL, einde link. bij u in de buurt. Een medewerker kan u helpen met het invullen van het online formulier. Of vraag iemand die u kent om hulp.

Aanvraag
€ 17,10 (hier komen nog kosten voor het versturen bij)

De gemeente stuurt de akte binnen 5 weken per post naar u op.

De volgende gegevens staat op uw geboorteakte:

  • voornamen en achternaam
  • geboortedatum en geboorteplaats
  • geboortetijd (alleen op de Nederlandse akte)
  • geslacht
  • namen van de ouder(s)

Moet u het document laten vertalen? Dan kunt u dat laten doen door een tolk/vertaler die beëdigd is (officiële vertalingen mag maken).

Voor documenten die u nodig heeft binnen de EU, kunt u ook samen met het Nederlandse document een Begin link: meertalig modelformulier aanvragen, einde link..

Om het document in het buitenland te gebruiken, moet u het soms laten legaliseren. Bijvoorbeeld met een apostille. Wat u nodig heeft verschilt per land. Kijk voor meer informatie over Begin externe link: Nederlandse documenten in het buitenland gebruiken(Externe link), eind externe link. op de website van NederlandWereldwijd.

Reist u naar het buitenland met een kind onder de 18 jaar? Dan hoeft u meestal geen geboorteakte te laten zien. Bekijk de regels over Begin externe link: reizen met een minderjarig kind(Externe link), eind externe link. op de website van de Rijksoverheid.

Zie ook

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Telefoon

14070