Over project Kranenburgweg
De Kranenburgweg wordt veiliger voor fietsers. Ook wordt de straat groener. De gemeente maakte 3 ontwerpen. Bewoners konden op de ontwerpen reageren. In september 2025 kiest de wethouder welk ontwerp het wordt.
De Kranenburgweg is onderdeel van een belangrijke fietsroute: de Sterfietsroute Scheveningen Haven. De Begin link:sterfietsroutes, einde link. zijn bestaande fietsroutes die de gemeente verbetert. Ze worden sneller, veiliger en prettiger om op te fietsen. Deze routes zijn belangrijk voor fietsers die snel door de stad willen reizen.

De gemeente wil de buurt fijner maken om in te wonen. Dat doet zij door meer bomen, gras en struiken te planten. Ook maakt ze goede fiets- en wandelpaden. Er komen plekken waar mensen kunnen spelen, wandelen en uitrusten.
Er zijn verschillende redenen voor dit project:
- Minder hitte in de straat: Door al het asfalt en de stenen wordt het in de straat erg warm. Dat heet hittestress. Bomen en planten zorgen voor verkoeling. Zo blijft de buurt koeler en prettiger.
- Onderdeel van groen netwerk: De Kranenburgweg ligt aan het Verversingskanaal. Deze plek hoort daardoor bij het groene netwerk van de stad (Stedelijke Groene Hoofdstructuur). Ook is het onderdeel van een belangrijk netwerk van bomen in de stad (Hoofdboomstructuur).
- Wensen van de wijk: Het opnieuw inrichten van de straat past bij wat mensen uit de wijk graag willen. In de wijkagenda staat dat er behoefte is aan meer groen, ruimte om te wandelen, sporten, spelen en plekken om samen te komen.
- Langzaam verkeer krijgt voorrang: Den Haag groeit. Daarom komt er meer aandacht voor gezonde, duurzame en slimme vormen van mobiliteit, zoals lopen en fietsen. De (privé)auto is niet langer het belangrijkste vervoermiddel. Parkeerdruk bepaalt niet meer hoe de ruimte wordt gebruikt. Er komt meer plek voor dingen die de stad mooier en beter maken: bomen en struiken, goede plekken om fietsen te stallen en fijne wandel- en fietsroutes.

De afgelopen 2 jaar sprak de gemeente met bewoners en andere betrokkenen. Deze gesprekken gebruikte ze bij het maken van de ontwerpen. Er zijn 3 ontwerpen. 1 van de ontwerpen is volgens de wensen van een groep bewoners.
In het najaar van 2024 is met bewonersorganisaties afgesproken om hun ontwerp met een vrijliggend fietspad verder uit te werken. Ook werkte de gemeente 2 andere ontwerpen met een fietsstraat verder uit.
Bewoners gaven aan wat zij belangrijk vinden:
- een brede stoep houden
- zo veel mogelijk parkeerplaatsen houden
- het beschermd stadsgezicht van de gevels bewaren
In de 3 ontwerpen keek de gemeente goed naar wat bewoners belangrijk vinden.
Groen
De gemeente wil meer groen op de Kranenburgweg. Volgens de ‘groen, tenzij’-regel zou de stoep smaller gemaakt kunnen worden om ruimte te maken voor planten en bomen. Maar veel bewoners vinden een brede stoep belangrijk. Daarom blijft de stoep in alle ontwerpen breed. Er komt ook groen op andere plekken langs de weg.
Parkeren
Er komen minder parkeerplekken, omdat het ontwerp moet passen bij de regels van de gemeente. Denk aan bredere plekken om te parkeren, genoeg ruimte op de weg en meer groen. De gemeente zorgt ervoor dat de parkeerdruk in de wijk acceptabel blijft. Soms moeten mensen de auto een paar honderd meter verderop zetten.
Eigen ontwerp van bewoners
Sommige bewoners maakten een eigen ontwerp. In hun ontwerp blijven er op het drukste deel van de Kranenburgweg meer parkeerplekken behouden.
Beschermd stadsgezicht
In alle ontwerpen komen er kleine bomen in de stoep aan de kant van de woningen. Zo blijft het beschermd stadsgezicht bewaard.
Er zijn ook zorgen over de veiligheid op de kruising met de Duindorpdam. Deze kruising komt in een apart project. Dat project zit nu nog in de beginfase. De gemeente kijkt bij het ontwerp van de Kranenburgweg hoe de weg veilig kan aansluiten op de Duindorpdam.
Hiermee wordt rekening gehouden in de ontwerpen.
In mei en juni 2025 zijn de 3 ontwerpen besproken met de klankbordgroep. In deze groep zitten vertegenwoordigers van de bewonersorganisaties en andere bewoners van de Kranenburgweg, het Havenkwartier en het Statenkwartier. Ook doet de Fietsersbond mee.
De gemeente maakte eerder 3 voorstellen voor de weg en liet ze aan de bewoners zien. Sommige bewoners vonden dat hun wensen daar niet goed in stonden. Bij het digitale meedenken is iets fout gegaan. Daarom vroeg de gemeente de bewoners nog een keer om te reageren. Op basis van die reacties en gesprekken met de werkgroep maakte de gemeente nieuwe ontwerpen.
De sterfietsroutes vormen de belangrijkste doorgaande verbindingen binnen het fietsnetwerk in de stad.
De Kranenburgweg is 1 van de laatste delen van de Sterfietsroute Scheveningen Haven. Deze belangrijke fietsroute loopt van het centrum van Den Haag naar de haven van Scheveningen. Grote delen van deze route zijn al klaar. Zoals de Torenstraat, Noordwal, De Constant Rebecquestraat, Suezkade en Conradkade.
De gemeente maakt nu de Kranenburgweg beter. Ze pakt onduidelijke en onveilige plekken aan. De straat wordt veilig, makkelijk en prettig voor fietsers.
Door de verbeteringen wordt fietsen veiliger, makkelijker en prettiger. Dit is belangrijk omdat Den Haag wil dat in 2040, 50% meer mensen de fiets gebruiken dan nu. Want fietsen is schoon, gezond, makkelijk en snel.
De sterfietsroute naar Scheveningen Haven helpt hierbij. Deze route maakt het aantrekkelijker om met de fiets te gaan. Bijvoorbeeld van Scheveningen naar het centrum van Den Haag. Het project Kranenburgweg is een volgende stap om deze fietsroute compleet en beter te maken.
- De fietsroute wordt veiliger en prettiger, ook bij kruispunten waar fietsers straks vaker voorrang krijgen.
- Na de nieuwe inrichting kunnen er meer bomen en extra groen komen. Dat helpt tegen hitte op warme dagen en maakt de straat mooier en fijner.
Hittestress is dat het extra warm wordt door de stenen en asfalt. Die houden de warmte van de zon lang vast.
Ook op de Kranenburgweg is dat zo. Zo wordt bij wam weer de temperatuur van de lucht en de grond er hoger. Het is dan moeilijker om af te koelen. U kunt last krijgen van uitdroging of oververhitting.
Meer groen zorgt voor schaduw en koelte. En minder warmte.
De hoofdboomstructuur is een netwerk van bomen in de stad. Deze bomen staan in een lange lijn en verbinden belangrijke groengebieden met elkaar.
De Kranenburgweg wordt onderdeel hiervan. Er komen meer bomen in de straat. Zo komt er meer groen en schaduw.
Meer bomen zorgen ook voor een betere omgeving voor mensen en dieren. De gemeente wil dat het bladerdak (het kroonoppervlak) in de stad met 5% groeit vóór 2030. Dat staat in de plannen van de gemeente: de Begin externe link: Nota Stadsbomen (RIS307827)(Externe link), eind externe link..
De gemeente wil de buurt rond de Kranenburgweg fijner maken voor bewoners. Er komt meer groen, betere verlichting en nog andere verbeteringen in de straat.
Het uitgangspunt is: ‘groen, tenzij’. Dat betekent dat de gemeente altijd kiest voor groen, behalve als dat echt niet kan.
Ook kijkt de gemeente naar parkeren. Ze zoekt slimme oplossingen, zodat er genoeg parkeerplaatsen blijven.
- Nu: in 2022 is gemeten hoeveel parkeerplekken er bezet zijn in het Geuzenkwartier. Toen was de hoogste parkeerdruk 88%. Dat betekent dat 1.256 van de 1.470 plekken bezet waren. Op de Kranenburgweg zelf was de parkeerdruk lager: 67,5%.
- Straks: na de nieuwe inrichting verwacht de gemeente dat het iets drukker wordt met parkeren. De parkeerdruk blijft waarschijnlijk onder de 90%. Het blijft mogelijk om de auto binnen 500 meter van uw huis te parkeren.
Door de sterfietsroute komt er geen extra verkeer bij. Wel kan het verkeer zich iets anders gaan verdelen in de buurt. Dit hangt af van hoe de indeling van de weg wordt.
Uit tellingen blijkt dat de verandering op de wegen eromheen heel klein zal zijn. De meeste mensen zullen er dus weinig of niets van merken.
- Heeft u een vraag over dit project? Stuur een e-mail naar Begin link:kranenburgweg@denhaag.nl, einde link..
- Wilt u op de hoogte blijven van het project Kranenburgweg: sterfietsroute? Meld u aan voor de e-maillijst via Begin link:kranenburgweg@denhaag.nl, einde link..