Uitbreiding natuur bij Daal en Bergselaan

De natuur staat onder druk in Den Haag. Daarom breidt de gemeente op een aantal plekken in de stad de natuurgebieden uit. Een van deze plekken is een deel van de Daal en Bergselaan dat tussen Wapendal en de Bosjes van Pex ligt.

Het deel van deze weg tussen de Ridderspoorweg en de Pioenweg wordt afgesloten voor autoverkeer. Daar komt een fietspad. De ruimte die vrijkomt door het smaller maken van de weg wordt groener gemaakt. Door die uitbreiding wordt de natuur in Wapendal en Bosjes van Pex sterker. Ook komt er meer en beter leefgebied voor insecten, vogels en andere kleine dieren.

Daal en Bergselaan

Natuur

De Daal en Bergselaan ligt tussen Wapendal en Bosjes van Pex. Wapendal is een klein maar bijzonder en kwetsbaar natuurgebied waar wegen omheen liggen. Door de weg tussen de Bosjes van Pex en Wapendal aan beide kanten groener te maken, wordt de natuur in Wapendal beter beschermd. Dit wordt ook wel een bufferzone genoemd. Ook worden de twee natuurgebieden beter met elkaar verbonden. Dat is goed voor de biodiversiteit: er komt meer ruimte voor verschillende soorten dieren en planten. Ook wordt het veiliger voor dieren die de weg oversteken.

In Wapendal en de Bosjes van Pex leven nu al bijzondere soorten, zoals de bosuil, nachtegaal, vlinders zoals het bruin blauwtje en zeldzame planten. Aan beide kanten van de weg worden lage planten zoals bloemen, kruiden en grassen en daarachter struiken en kleine bomen geplant. Hierdoor ontstaat er een goed leefgebied voor nog meer soorten planten, insecten, vogels en kleine dieren zoals de pad, egel en vos.

Ook zorgt het weghalen van steen en het planten van groen ervoor dat de stad beter is aangepast aan verandering van het klimaat. Regenwater kan beter de grond inlopen en groen zorgt voor koelte. Er komt 3.000 m2 natuur bij in dit gebied.

Inrichting gebied

Tussen de Ridderspoorweg en de Pioenweg wordt een fietspad in twee richtingen aangelegd. Op het fietspad komt rood asfalt te liggen. In het ontwerp van de beplanting wordt ook rekening gehouden met sociale veiligheid. Er komt een apart voetpad tussen het fietspad en de Bosjes van Pex. De toegang naar de Bosjes van Pex blijft hetzelfde. De driehoek bij de Pioenweg en de Daal en Bergselaan blijft groen, maar krijgt wel nieuwe struiken en bomen.

Sfeerimpressie van het toekomstige fietspad tussen de Ridderspoorweg en de Pioenweg

Veelgestelde vragen

Er is onderzocht wat er gebeurt als de functie van de Daal en Bergselaan verandert. De meeste auto’s (ongeveer 500 per dag per richting) gaan dan via de Sportlaan rijden. Deze weg kan dat verkeer goed aan.
Andere wegen, zoals de Laan van Meerdervoort, krijgen iets meer verkeer. Straten zoals de Pioenweg en het noordelijke deel van de Daal en Bergselaan worden juist rustiger.
Conclusie: het verkeer blijft goed doorstromen. Er ontstaan geen problemen op de omliggende wegen.

In de buurt zijn 575 parkeerplaatsen. Uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld maar 289 tegelijk worden gebruikt. Op het deel van de Daal en Bergselaan dat verandert, verdwijnen 54 parkeerplekken. Deze kunnen makkelijk worden opgevangen in de omliggende straten.

Op basis van de reacties van bewoners is het ontwerp aangepast. Het fietspad krijgt goede verlichting en lage beplanting, zodat het overzichtelijk en veilig blijft.
De Pioenweg wordt breder, zodat auto’s in twee richtingen kunnen rijden. Er komt een veilige oversteekplaats naar de Bosjes van Pex. De weg wordt ingericht als een 30 km/u-zone.

Veel bewoners hebben ook vragen gesteld over andere onderwerpen, zoals: betaald parkeren, sluipverkeer in woonstraten en te hard rijden. Deze onderwerpen zijn doorgegeven aan andere afdelingen van de gemeente. Zij gaan bekijken of maatregelen nodig zijn.

Fietser op de Bergselaan

Verkeersbesluit

De nieuwe verkeerssituatie wordt formeel vastgelegd in een verkeersbesluit. U vindt het conceptbesluit in Begin externe link: Gemeenteblad 2025, 267261 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen(Externe link), eind externe link..

Bewoners en andere belanghebbenden konden tot en met 18 juli een zienswijze indienen. De gemeente reageert binnen 4 weken op de zienswijzen die zijn ingediend. De gemeente vraagt een definitief verkeersbesluit aan.

Planning

Wanneer Wat
Zomer 2025 Aanvraag van verkeersbesluit, mogelijkheid om zienswijzen in te dienen.
Zomer 2025 Het ontwerp wordt verder afgemaakt. Waar mogelijk worden zienswijzen meegenomen in het ontwerp.
September/oktober 2025 Start van de werkzaamheden
Tweede kwartaal 2026 Het project is klaar.

Vragen

Heeft u vragen over de uitbreiding van de natuur bij de Daal en Bergselaan? Neem contact op via Begin link:meergroen@denhaag.nl, einde link..

Zie ook:

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Telefoon

14070