De huisstijl van Den Haag

De gemeente gebruikt de huisstijl sinds 2014. De huisstijl en het logo dat daar onderdeel van uitmaakt helpt mee om informatie van de gemeente eenvoudig te herkennen. Het laat zien dat de afzender van de informatie betrouwbaar is.

Een belangrijk onderdeel van de huisstijl is het stadswapen. De huisstijl van Den Haag heeft 1 logo en 1 gekleurd onderdeel (de Haagse facetten). Verder is het met de huisstijl mogelijk om thema’s, boodschappen en afzenders op een unieke manier weer te geven.

Logo

Het Haagse logo bestaat uit het stadswapen (het beeldmerk) en de naam Den Haag (het woordmerk). Het beeldmerk bestaat uit 2 leeuwen die een schild met een kroon dragen. Op het schild is de Haagse ooievaar te zien. Het groene lint met de wapenspreuk ‘Vrede en Recht’ draagt het schild met de leeuwen. Geel en groen zijn de basiskleuren van het logo. Alle logo’s zijn beschikbaar in 3 talen: Nederlands, Engels en Frans.

Het Haagse logo in 3 talen.

Het compactlogo

Het compactlogo gebruikt de gemeente wanneer zij samenwerkt met andere partijen. Of wanneer het standaardlogo met rechts het woordmerk niet past. In het compactlogo staat het woordmerk Den Haag onder het beeldmerk. Het compactlogo is beschikbaar in kleur, zwart of wit. Dit logo gebruikt u in de volgende situaties:

• bij beperkte ruimte
  • op kleding
  • bij sponsoring (sponsorlogo) en samenwerkingen (coproductielogo)
Het compactlogo in kleur, zwart en wit.

De Haagse facetten

De wijken van Den Haag vormen de basis voor de Haagse facetten. De Haagse facetten zijn een onderdeel van de huisstijl. Ze komen op alle uitingen van de gemeente voor. U kunt ze bijvoorbeeld zien op folders, posters, de website, video’s en auto’s.

De Haagse facetten die onderdeel zijn van alle uitingen van de gemeente.

Kleurenpalet

Naast de logokleuren geel en groen, zijn er 5 kleurenseries en een grijswaardenserie beschikbaar.

Verschillende kleurenseries (reeksen) van het logo van de gemeente.

Lettertype

Lucas (Luc) de Groot is de Haagse ontwerper van het lettertype Thesis. Dit lettertype zorgt ervoor dat de huisstijl gelijk herkend wordt. Voor de wapenspreuk wordt het lettertype Cæcilia van de Haagse ontwerper Peter Matthias Noordzij gebruikt. Voor het gebruik in MS Word, MS Powerpoint en online gebruikt de gemeente de lettertypes Arial en Georgia.

Gebruik logo

U mag het logo alleen gebruiken met toestemming van de gemeente. De gemeente maakt geen reclame voor partijen en bedrijven die tot doel hebben om winst te maken. Bedrijven mogen wel eenmalig op hun website vermelden dat een aanbesteding aan hen is toegewezen. De gemeente houdt zich aan de richtlijn uit haar inkoopvoorwaarden. Hierin staat dat leveranciers na toestemming van de contractbeheerder het compactlogo van de gemeente Den Haag mogen plaatsen of een melding mogen maken van de toekenning.

Heeft u een brief gekregen en twijfelt u of de gemeente de brief heeft verstuurd? Neem dan contact op met Begin link: 14070, einde link. .

Vragen huisstijl

Heeft u 1 of meer onderdelen van de huisstijl van de gemeente nodig? En heeft u ook toestemming van de gemeente om onderdelen van de huisstijl te gebruiken? Neem dan contact op met uw communicatieadviseur bij de gemeente. Heeft u geen contactpersoon bij de gemeente? Stuur dan een e-mail naar het huisstijlteam via Begin link: huisstijl@denhaag.nl, einde link. .

Geschiedenis van de huisstijl

Het college van burgemeester en wethouders besloot op 1 oktober 2013 om het stadswapen in te voeren als belangrijkste symbool in de nieuwe huisstijl van de gemeente. De opening van het Vredespaleis in 1913 vormde de basis voor Den Haag als stad van internationale vrede en rechtsorde. Koningin Beatrix heeft de stad op 9 mei 2012 de wapenspreuk ‘Vrede en Recht’ gegeven. Voor het eerst in de geschiedenis laat het wapen van de stad direct zien waar de stad voor staat.