Uw zoekopdracht
Product

Paspoort en identiteitskaart voor Nederlanders in het buitenland

Gepubliceerd: 
01 januari 2016
Laatste wijziging: 
20 juli 2016

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? U kunt bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat in het land waar u woont een nieuw reisdocument aanvragen. Ook kunt u, als u op bezoek bent in Nederland voor bijvoorbeeld vakantie of zakenreis, een nieuw reisdocument aanvragen in diverse gemeenten waaronder Den Haag.

Dit geldt voor een paspoort, tweede paspoort, zakenpaspoort en identiteitskaart. U kunt terecht bij de gemeenten Den Haag, Enschede, Maastricht, Echt-Susteren, Oldambt, Bergen op Zoom, Montferland, Bergeijk, Venlo, Breda, Sluis en aan de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol.

Dit kan in Den Haag alleen op afspraak bij stadsdeelkantoor Centrum.

Maak een afspraak

  • U komt persoonlijk naar de afspraak.
  • Pas na ontvangst van alle originele documenten kan met zekerheid worden aangegeven of de aanvraag compleet is, er meer documenten nodig zijn of verder onderzoek nodig is.
  • Bij de aanvraag krijgt u meestal te horen wanneer u uw reisdocument kunt afhalen. In andere gevallen wordt u gebeld zodra het klaar ligt.
  • U haalt uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk af op stadsdeelkantoor Centrum. Dit moet u binnen 3 maanden na uw aanvraag doen. Daarna wordt het document ongeldig en is de gemeente verplicht het te vernietigen. Wilt u na deze 3 maanden toch een reisdocument? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

Meenemen bij het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart

  • Een pasfoto
    Er gelden strenge eisen voor de pasfoto. De foto moet bijvoorbeeld goedgelijkend zijn, in kleur zijn en recht van voren zijn gemaakt.

  • Alle reisdocument(en)
    Neem alle reisdocumenten die u heeft mee, ook eventuele buitenlandse paspoorten als u meer nationaliteiten dan alleen de Nederlandse heeft. De gemeente neemt de verlopen Nederlandse reisdocumenten in.
  • Is uw reisdocument gestolen? Dan vult u een verklaring van vermissing in bij de aanvraag van een nieuw reisdocument. 
  • Bewijsstukken van verblijf in het buitenland. Dit is nodig om uw nationaliteit vast te stellen.
    Bijvoorbeeld: een geldige verblijfsvergunning of een verklaring van de bevoegde autoriteiten omtrent uw verblijf en nationaliteit. De verklaringen mogen niet ouder zijn dan 6 maanden. 
  • Indien u een andere nationaliteit heeft verkregen, neem dan documenten mee over hoe en wanneer u deze nationaliteit heeft verkregen.
  • Bent u nooit in Nederland ingeschreven geweest?
    Dan heeft u in een aantal gevallen ook uw originele geboorteakte en de huwelijksakte van uw ouders nodig.
    Een buitenlandse akte is niet automatisch rechtsgeldig in Nederland. Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken kunt u de lijst met landen raadplegen om te zien welke legalisatie of apostille voor welk land geldt.
  • Als u uw originele geboorteakte en/of huwelijksakte heeft laten omzetten in een Nederlandse akte of u bent in Den Haag geboren en/of gehuwd dan is dat niet nodig.
  • Vraagt u een reisdocument voor uw kind aan?
    Dan heeft u schriftelijke toestemming nodig van degenen die het gezag hebben en moet uw kind aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van het reisdocument. Voor het geven van toestemming kunt u het formulier Verklaring toestemming reisdocument gebruiken.
  • Bent u jonger dan 18 jaar en vraagt u een paspoort aan of bent u jonger dan 12 jaar en vraagt u een identiteitskaart aan?
    • Neem (een kopie van) het geldig legitimatiebewijs mee van beide ouders of degenen die het ouderlijk gezag hebben.
    • Zorg ook voor hun toestemming. Hiervoor kunt u het formulier Verklaring toestemming reisdocument gebruiken. Neem het ingevulde formulier mee.

Eisen aan de taal

Kijk voor de eisen aan de taal waarin de documenten zijn opgesteld bij vertalingen van buitenlandse documenten.

Duitsland, België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Caribisch Nederland

Woont u in Duitsland, België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Ierland of Caribisch Nederland? Kijk dan ook bij de speciale informatie voor Nederlanders uit deze landen.

Voorwaarden

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • Wilt u een Nederlandse identiteitskaart, dan kan dat alleen als u in een land woont waar deze geldig is. Kijk voor een overzicht op www.rijksoverheid.nl.
  • U bent uitgeschreven uit de BRP (voorheen GBA).
  • Het paspoort en de identiteitskaart blijven eigendom van de staat. Daarom mag u ze niet weggooien of vernietigen als ze zijn verlopen. U moet uw oude paspoort of identiteitskaart inleveren als u het nieuwe krijgt. Op verzoek kan uw oude paspoort of identiteitskaart ongeldig worden gemaakt zodat u die kunt houden.
  • Indien noodzakelijk: aanvullende documenten waarmee u uw Nederlandse nationaliteit bewijst. Uw oude paspoort of identiteitskaart bewijst niet dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Het geeft alleen aan dat u op het moment van afgifte van dat reisdocument de Nederlandse nationaliteit had.

Voor wie?

Voor alle Nederlanders die in het buitenland wonen.

Kosten

  • (zaken en tweede) paspoort voor 18 jaar en ouder: € 99,05
  • (zaken en tweede) paspoort tot 18 jaar: € 85,50
  • identiteitskaart 18 jaar en ouder: € 87,95
  • identiteitskaart tot 18 jaar: € 66,05

U betaalt deze kosten bij uw aanvraag aan de balie op stadsdeelkantoor Centrum. Daar kunt u pinnen en contant betalen.

Tarieven gelden in 2016.

Hoe lang duurt het?

De standaard doorlooptijd voor een complete aanvraag van een paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders in het buitenland is 3 werkdagen. Deze 3 werkdagen gaan de volgende werkdag in. Doet u bijvoorbeeld op dinsdag de aanvraag dan is uw paspoort of identiteitskaart op vrijdag klaar.

Let op: als er verder onderzoek nodig is kan de doorlooptijd oplopen tot maximaal 8 weken.

Geldigheidsduur

Een paspoort en identiteitskaart is 10 jaar geldig als u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent. Als u bij de aanvraag jonger bent dan 18 jaar is het 5 jaar geldig. U mag uw paspoort en identiteitskaart op elk gewenst moment verlengen. U hoeft dus niet te wachten tot het verlopen is.

Gepubliceerd: 
01 januari 2016
Laatste wijziging: 
20 juli 2016